Varning för Biltema "RG-59"

sm2wmv

Member
Jag och SM2IUF mätte idag upp 2st olika rullar av RG-59 liknande 75 ohm koax från Biltema. Den ena som jag trodde skulle mäta sämre, eftersom den hade aluminiumskärm visade sig visa rätt fina mätvärden. -2.12dB dämpning för 100m vid 1.8 MHz och -4.86dB vid 28.4 MHz. Vilket måste ses som riktigt bra, dock är detta mätt med 50 ohm på en 75 ohm kabel.

När vi skulle mäta upp den andra kabeln, som såg ut att vara koppar till innerledare och även skärm så blev vi lite förvånade. Den visade sig att ha -17dB dämpning på 100m och i princip rakt över hela frekvensspektrat vi testade (1-60 MHz). Det var lite bättre på låga frekvenser men skillnaden var bara ett par dB. Vi trodde något var fel så vi mätte upp DC-resistansen i kabeln och den visade sig vara 27 ohm på innerledaren och 13 ohm på skärmen. När vi mätte på den bra kabeln så var DC-resistansen ca 4 ohm på både skärm och innerledare.

När jag började böja på innerledaren så var den hård som tusan och det visade sig den var även magnetisk. Jag vet inte vad de lyckats plätera det som verkar vara en järnkärna, men det verkar då iaf inte vara med koppar :)

Den gamla som mätte bra hette KTV 0.8/3.6 och var lindad på en papprulle. Den dåliga kabeln heter Antenna cable KTV 0.8/3.8 och var lindad utan rulle.

Edit: Art nr på biltema för kabeln: 24404
 
Last edited:
Bara varning? Det där är ju rent bedrägeri. Kontakta konsumentverket. Biltema borde få återkalla all kabel i en dyr annonskampanj eller spåra alla kunder samt erbjuda rejäl kompensation.

Det verkar som att Biltema, Kjell och andra chansar och säljer Kinesiska lågprisprodukter och när det visar sig att produkterna är undermåliga, ja t.o.m. rent skräp, så rycker de bara på axlarna och säger "Hoppsan, så det kan gå".

Säljer man en ren bluffprodukt ska det kännas och känns gör det bara när det kostar pengar. Svar som "Hoppsan, se över våra rutiner, utbilda personalen, beklagligt, det var någon annans fel" kostar bara 200kr/h.
 
Artikel nummer?

Finns det något artikel nummer på den "bra" rullen??
Så man inte tar fel rulle om man skulle köpa den bättre av dem. Var den svart eller vit till färgen kabeln?
 
Kinesimportörerna förnekar sej inte. Glöm inte Jula. Köpte en migsvets där nyss. Den har 2 knappar för strömreglering. Användarbeskrivningen berättar bara om en. Suck!
 
Nej, det är ingen skillnad på art nr mellan de två. Den är vit och den bra kabeln heter som sagt KTV 0.8/3.6 CV och är lindad på en pappkärna och har blå text på sig, medans den dåliga heter KTV 0.8/3.8 och är luftlindad och inplastad utan papp någonstans.

Jag la in art nr i första posten också, 24404
 
Last edited:
Kinesimportörerna förnekar sej inte. Glöm inte Jula. Köpte en migsvets där nyss. Den har 2 knappar för strömreglering. Användarbeskrivningen berättar bara om en. Suck!
Nej, fast där får man ofta vad man betalar för. Om du köper ESAB kommer du inte ha samma problem, men köper man ett lågprismärke får man räkna med lite brister här och där. Tycker dock faktiskt att MEEC t.ex. är relativt bra, jag har en kap och gersåg som jag tycker fungerar alldeles utmärkt även om den inte känns i kvalite som en DeWalt.
 
Hemskt med sådant skräp. Ingen koll alls tydligen.

Jag har köpt rätt mycket RG-6 där (svart) med F-kontakter och den har varit OK. Det var några år sedan och den verkar inte finnas kvar. Det var pläterad stålinnerledare och dämpningen följde kurvorna för sådana enligt ARRLs antennhandbok.
 
Hej!

Biltema... suck!
Det är många saker de säljer som skapar mer problem än det löser.
Efter att ha jobbat på Saabs eftermarknad (diagnos, felsökning, utbildning) här i Thn under 15 år så har jag sett vad undermåliga reservdelar kan göra för skada. Nu är iofs inte Bitema de enda som saluför dåliga saker, det finns många andra.

Men, vill man inte betala så är risken att man får en undermålig vara tämligen överhängande? Den intressanta frågan är "hur väl känner de som säljer sakerna till hur dåliga de är"?
 
Jag köpte ett luftfilter till min S70 på BILTEMA.
När jag skulle montera det såg jag att det var för litet, det blev 10 mm springa.
Retur på biltema, och jag skulle få ta ett nytt i hyllan, det ´visade siga tt alla filter var samma, dvs för korta. Så det blev pengar tillbaka. Man visste om problemet och skyllde på leverantören. De felaktiga filtren låg kvar även några dagar efter.

Nu förstår jag varför många bilägare får haveri på exvis luftmassemätare etc. de ser inte felet och motorn drar i sig allt från löv till rönnbär, möss etc.

Jag har reagerat på det fenomen som radioamtörer de sista 5 - 10 åren uppvisar.
Idag gäller så gott som endast billigast möjliga och ingen som helst kvalitetskänsla.

Förr gällde att få tag på bsäta möjliga, man testade, läste tester, (idag är testerna ett skämt) köpte bäst mottagare, minsta splatter, bäst MOS FET till pre-amp bygget. keramiska rörhållare var dyrare men bättre. Man ville ha provbitar på koax och frågade inte vad det kostar.

Förr ville en radioamatör bygga bäst möjliga radiostation. gärna bättre än kommersiella radiostationer. Bäst aluminumkvalitet till antennen, bäst koax, bästa balun. Allt detta trots att allt var betydligt dyrare förr. Man sökte försilvrade koaxialkontakter. Köpte dyr lödkolv, bra lödtenn.

Effekten jag talar om är mycket tydlig. Idag gäller så gott som bara "billigast möjliga"
Ett försvar är förståss att förr fanns inte så mycket skit att köpa.

de
Roy
 
Jag undrar hur man har burit sig åt...

En DC-resistans på 27 ohm/100 m med en tråddiameter av 0,8 mm medför en resisitivitet i materialet som är mer än en faktor 9 större än för koppar. Detta pekar på obehandlad järntråd som innerledare eller något i den stilen. Situationen blir ännu värre på radiofrekvenser när man tar med skineffekten.

En kabelförlust på 17 dB/100m är detsamma som en dämpningskonstant av 0,02 Np/m
i en homogen kabel, eller att bara 2% av effekten kommer fram i "andra änden".

Gör vi nu en första ordningens approximation utgående från telegrafekvationen så talar vi om en RF-resistans i innerledaren av drygt 1 ohm/m, eller en faktor 4 högre än DC-resistansen. Detta är fullständigt oacceptabla värden för HF-kabel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Köpte en 50m rulle 75ohms TV koax på kjell & Co, det gick inte att böja mittledaren och inte heller löda på den. Nu börjar man förstår varför den "nya" koaxen ger lika dålig DVB-T quality indikation som med den gamla koaxen som var mogen att bytas ut, och varför tv-antennförstärkare finns inbyggd i de flesta TV-antennsmatare.
 
Jag mätte idag upp en kabel som jag köpt från Ahlsell som heter RG-6TS från Macab. Jag tänker ha den för en lyssningsantenn ca 550m från huset. Vid 28.4 MHz hade den -9dB dämpning på 250m längd och kostar 5kr/m inkl moms.

PE i ytterhölje så den har även lång livslängd! Gott med kvalite och jag är glad jag inte köpte 500m från Biltema istället :)
 
Jag har reagerat på det fenomen som radioamtörer de sista 5 - 10 åren uppvisar.
Idag gäller så gott som endast billigast möjliga och ingen som helst kvalitetskänsla.
Roy

Det är ju en trend i hela (konsumtions-) samhället. Det har funnits en dokumentär om detta fenomen på SVT-play och Youtube, tyvärr verkar den vara borttagen. Planerat åldrande kallas i alla fall fenomenet när det byggs in redan i konstruktionen att en produkt inte ska allt för hög kvalité eller livslängd. enligt dokumentären började det redan för närmre hundra år sedan i glödlampsindustrin. En kartell bildades och man bestämde sig för att tillverka produkter med kortare livslängd, än vad som faktiskt var tekniskt möjligt.

I vissa fall går den tekniska utvecklingen så snabbt att dyrare produkter med lång livslängd blir tämligen meningslösa. Den som köpte en 32-tums tjock-tv för 20 000 kr 1999 kände sig nog inte nöjd med det köpet särskilt länge... :)

Men att tillverka och sälja produkter som inte ens går att använda här och nu är givetvis förkastligt.

SA6APZ
 
Kinesiska saker bara ögongodis,bra att titta på, använda går ej ,ni går på pummpen.
Skulle köpa en bultsax skulle prova den ,försökte på galler hyllan de låg på,klippte
inte ett märke på hyllan,men däremot på saxen stort hål i egget. KÖP EJ!
 
Kinesiska saker bara ögongodis,bra att titta på, använda går ej ,ni går på pummpen.
Skulle köpa en bultsax skulle prova den ,försökte på galler hyllan de låg på,klippte
inte ett märke på hyllan,men däremot på saxen stort hål i egget. KÖP EJ!
Man får tänka sig lite för innan man köper. Jag har t.ex. en crimptång som är kinesköpt och den fungerar utmärkt. Jag har även köpt en hel del kontakter därifrån som håller helt tillräckligt hög kvalite för att det ska vara värt det, bla en massa adaptrar för 7/16" -> N och 7/16" till 7/16".

Så allt är inte skräp, långt ifrån. Men man bör tänka sig för VAD man köper för något.
 
Planerat åldrande kallas i alla fall fenomenet...
SA6APZ

Upptäckte just att det fanns en tråd om detta! Missade den eftersom jag var bortrest i maj... :) Har läst i kapp med stort intresse.
Ville bara inflika detta, har inget mer att tillföra om dålig kabel eller något annat.
 
Lite såhär ser jag det ..

Skit i att handla grejorna allihopa så försvinner det från hyllorna så småningom.
Jag handlar själv en del på Biltema men kritiska grejor väljer jag nog att handla andra ställen.. Bilreservdelarna har jag aldrig haft problem med .. förutom ett luftfilter som var ca 1 cm för STORT :)..Men reservdelar på biltema blir mer o mer sällsynta då det mer och mer liknar Ullared på varuhusen.

Man får oftast vad man betalar för och det är vida känt att Biltema, Jula, Harald nyborg och en del är billiga .. Skulle man sen känna att man vill handla billigt så får man räkna med att man kanske får ta en extra tur tillbaka för att returnera..

Men då kan man passa på att ta en mjukglass där .. för de håller bra Kvalité !! :)

// Freddy / SM7WDG
 
"Skit i att handla skräp på BILTEMA" säger Freddy.
Jag tror att andelen radioamtörer som handlar på Biltema är i storleksordningen promille, eller delar därav.
Så även om inte en enda radioamatör går in genom BT:s dörrar så har denna konsumentmakt mycket ringa betydelse, för koaxialkabelns kvalitiet.
Onekligen köps deras produkter av icke radioamatörer.

de
Roy
 
Mätte på min rulle med samma artikelnummer: 23 ohm för innerledaren. Den kastades. Hittade sedan äldre 75 ohms koax jag använt för impedansmatchning och det som var kvar av den (en försvarlig bit fast inte fulla 100 m) visade mindre än 2 ohm.

"Man får vad man betalat för". Jag trodde i min enfald att jag betalade det de ville ha för att få RG59/U... Vad är lämpligt att betala för att inte få det här skräpet?
 
"Skit i att handla skräp på BILTEMA" säger Freddy.
Jag tror att andelen radioamtörer som handlar på Biltema är i storleksordningen promille, eller delar därav.
Så även om inte en enda radioamatör går in genom BT:s dörrar så har denna konsumentmakt mycket ringa betydelse, för koaxialkabelns kvalitiet.
Onekligen köps deras produkter av icke radioamatörer.

de
Roy

Roy..

I sverige finns det enligt SSA ca 11000 radioamaöter... Detta borde betyda att mindre än 11 stycken radioamatörer skulle handla på biltema... Har jag svårt att tro.. Vi är redan 2 st här i tråden som "erkänner" brottet. ;-) .


Jag menade rent generellt att man skall sluta att leta efter produkten som har den lägsta siffran på prislappen utan istället gå på produkter hos leverantörer som har erkänt bra sortiment... Fast egentligen är det inget bra råd då de flesta leverantörer idag oftast strävar efter att tjäna så mycket som möjligt och då ändrar sina leverantörer titt som tätt.. Tyvärr är det inte ovanligt att när det besälls från Kina så får man oftast ett sample som håller bra kvalité för att sedan efter ett tag sjunka i kvalité .

När jag sa " Skit i att handla grejorna allihopa " så menade jag ALLA och inte bara radioamatörer.. så länge det finns marknad att sälja skräp så kommer det att säljas skräp.

Att sen välja SM5JAB variant att hutta skiten är en vanlig lösning (även i detta hushållet) men egentligen borde man reklamera varje liten pinal som man köper som inte håller måttet.. Men det är väl knappt lönt det heller då de antagligen har så höga marginaler på skräpet så att det är lönt att ta lite gnäll .. och som någon annan i tråden sa så bryr de ju sig inte ens om att ta bort felaktiga produkter från hyllan.

// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top