Varning för Biltema "RG-59"

Vill man ha tag i kvalitet idag så finns det alternativa inköpsställen men priserna är ibland skyhöga jämfört med "motsvarande" produkter på katalogföretagen Kjell & Company och Company. Bäst value for the money får man på loppisarna där jag regelmässigt brukar lägga beslag på någon typ "Bacho skiftnyckel modell stor a 5 riksdaler". Fina fynd som moderna människor ratar för att de är smårostiga eller oljiga. I stället köper de en kromad Biltema-variant i pin pack för 19.90 som bryts i två stycken vid första försöket. Eller så saknas tumskruven helt alternativ är gängad baklänges.

"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen..."

Annars kan man väl säga att radioamatörernas betalningsvilja ungefär står i paritet med deras sociala färdigheter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Annars kan man väl säga att radioamatörernas betalningsvilja ungefär står i paritet med deras sociala färdigheter.

Så illa får vi hoppas att det inte är! he he

Inspirerad av tråden gick jag ut i vedboden och kollade de där tre 50-metersrullarna jag köpte på skroten för en tid sedan. Svart kabel, märkt "Coaxial Cable RG-6U 75 ohms" För en rulle hade mittledaren resistansen 7 ohm och skärmen hade 4 ohm. De ser nästan ut som koppar, men min lilla testmagnet fastnar på både mittledare respektive skärm. Magneten fastnar dock inte på den aluminiumfolieskärm som finns innanför "kopparskärmen" (Hurra!) Nu betalade jag inte så mycket för dessa tre rullar, men vad ska man ha dem till? Kan det vara Kjell&Co som varit och slängt dem på skroten?
Sture
 
Skräp-produkter finns överallt, och tyvärr hos Kjell. ELFA har ju stängt sina butiker
och de flesta andra företag med kvalitetsprodukter har inga rutiner för att sälja
till privatpersoner, även om deras produkter är "hyfsat" prissatta.

Från Kjell köpte jag en "miljö"-toner till min gamla laserskrivare,
en HP Laserjet 6 (vars orginaltoner är svindyr). När första kopian gled ut ur skrivaren såg den ut som
något som liknade döda havsrullarna. Samma sak inom hobbybilsbranschen. Det finns en leverantör
av importerade halogen och xenonlampor i närheten. Kinesisk dynga och ungdomarna som köper
dessa produkter skriver ofta på resp forum om hur färgtemperatur skiljer, om dåligt fokuserade ljusbilder
eller att ballasterna gått sönder, alternativt att piratdelarna stör ut radiomottagningen.

En klassiker är Biltemas motortermostater. En tråd på ett SAAB-forum handlade om en kille som fick problem efter ett
byte till Biltematermostat, fick ny på garantin med samma problem, vartefter han till slut besviken
gick till SAAB, upptäckte att orginalreservdelen var billigare och dessutom att den fungerade klanderfritt.

Det som fascinerar (eller skrämmer) är det faktum att det inte sällan finns en mailadress för kundärenden
hos leverantörerna. Man klagar/gnäller och får ett vänligt svar tillbaka "Tack för Ditt mail (...............)
.......vi skall åtgärda/ta tag i/ändra (etc.). Några månader senare...skiten finns kvar.

Trist.
 
AOM skrev; ""Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen..." Annars kan man väl säga att radioamatörernas betalningsvilja ungefär står i paritet med deras sociala färdigheter."

Hmmm. Ja men jag vet inte om man kan dra sådana slutsatser rent generellt. De stackare som är födda under slit- och slängperioden har ju aldrig fått glädjen att uppleva den gamla tiden då det fanns små butiker i varje gathörn med kunnig serviceinriktad personal och som förde produkter som var tillverkade för att hålla livet ut. Jag kan se på min fars snickeriverktygsuppsättning som jag bevarat. Enbart kvalitetsprodukter av kända märken från 50-talet. Outslitliga och trots att ekonomin var knaper för honom på den tiden så gick det bevisligen att skaffa sig de här fina prylarna. Hyvlar och stämjärn underhölls efter varje litet småjobb med bryne och olja. Sådant tillhör väl också det förgångna. Enklare att köpa en ny engångshyvel på Jula varje gång en 1 tum 4 bräda behöver hyvlas till om det ens behövs hyvlas några brädor nu för tiden. Har inte IKEA färdighyvlade 10x100 mm brädor i tuggad formpressad papp med slät yta?

Å andra sidan fanns det väl inte så mycket som höll låg kvalitet att få tag på förr så inte ens de som hade sådana ideer eller var totalt okunniga med tummen mitt i handen hade lyckats med den bravaden. Den nya eran tog fart först på 70- och 80-talen för att explodera på 90- och 2000-talen. Men det finns så klart en liten klick människor - även ur den yngre generationen - som genomskådat hur saker och ting hänger samman och det är de som kommer att klara sig själva och stå på egna ben i det långa loppet.
 
Riktiga verktyg och råvaror är alltid den bästa investeringen.

Husets snickeriverktyg (stålrubank, putshyvel, stämjärn, riktig snickarhammare, vinkelhakar och borrsväng)
är ursprungligen min farfars från 1930/40-talen. Han önskade att snickerifärdigheter skulle gå vidare.
I detta avseende har jag dock vansläktats.

Sedan investerade jag i riktiga verktyg (Bacho skruvmejslar, hylsnyckelsats, blocknycklar och lednycklar) när jag höll på med MC under början av 70-talet. Jag har ännu inte lyckats slita ut eller ha sönder något från den perioden trots ihärdiga försök.

Däremot har billiga verktyg nästan alltid varit en besvikelse.
Undantaget har varit de tysk- och tjecklsktillverkade tänger samt gängverktyg som Clas Ohlson sålde i slutet av 70-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM de APQ

När det gäller verktyg tänker vi nog lika. Jag har t ex en "Lindström" linjertång som jag köpte sommaren 1954 när jag var hemma på ledighet från en båt.

Den fungerar som griptång, avbitare m m. En av "handtagen" är avslutad som en skruvmejsel (rakt spår).
Trots att den är mycket flitigt använd syns inga spår på förslitning eller glapp.

Jag tror att Lindström gick upp i Bahco någon gång på 60-taket?

73
Bengt/SM6APQ
 
CQ de APQ.

Verktyg igen!
Jag har en känsla av att vi (me myself!) som nästan enbart har verktygen för elektronik, sändare och mottagare etc, behöver inte den toppkvalitet eller styrka som dyra tänger och skruvmejslar har.

Jag har ALDRIG vridit sönder någon billig skiftnyckel ej heller förstört någon torx/stjärn-mejsel när jag mekat med radio/elektronik.

Undantag är sidoavbitare som jag vill ha av högsta kvalitet (Bahco, t ex).

Hoppas jag inte har helt fel?

Men, vill ja ha verktyg för både elektronik och bilmotorn gäller AOMs råd.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag tror att Lindström gick upp i Bahco någon gång på 60-taket?

Jo, det stämmer, numera heter koncernen SNA, de huserar förutom Snap-On även Bacho, Belzer (Belzer gjorde väl mest hylsnycklar förut?) och favoritmärket Lindström för oss elektroniktångsanvändare.

De fiskbeprydda verktygen från E A Berg gick upp i Bacho som sen blev Sandvik som sen köptes av Snap-On, SNA.

Det verkar som alla kvalitetsverktyg samlas på ett och samma ställe, men det är inte på Biltema :)
 
Skräp-produkter finns överallt, och tyvärr hos Kjell. ELFA har ju stängt sina butiker

Tragiskt nog har även ELFA drabbats av skitproduktssjukan, det har de senaste åren smugit in skitverktyg även där.

Jag ser inte fram emot nästa år då ELFA flyttar lagret till Holland, det kan ju omöjligen bli bättre för oss som varit vana med snabba leveranser och alltid positivt lagersaldo,


Verktyg för elektronik förtjänar egentligen en helt egen tråd men jag vill passa på att rekommendera märken som CK och Erem, de håller hög klass så det måste inte stå Lindström Bacho eller Knipex på avbitaren ;)
 
SA5A
Vanligaste RG6 är med kopparbelagd ståltråd. Så din magnet ljuger inte.
Konstigt dock att du inte fick 75 ohm då du mätte,
Brukar vara typ 45 ohm på mittledaren o 30 på skärmen. ;-)

73 Göran
 
T.e.x: "Var hittar jag en högkvalitativ transmissionsolja?" så ramlar svaren in ett efter ett. Det allra första svaret brukar lyda: "Nu har jag aldrig köp transmissionsolja nångång men jag har för mig att Lelles Mc säljer sådan..." O.s.v Ungefär vid 4-5 svaret brukar det komma någon som säger glatt: "Biltema har en billig olja som..."!

Just motorcykelolja, som ju oftast är både motorolja och transmissionsolja, köpte jag alltid på Biltema, efter råd på ett motorcykelforum från en som tävlade i roadracing (elitåkare i sverige).
Det gick flera inlägg i tråden innan en medlem berättade att det var OK/Q8'as olja i flaskorna.
(han jobbade på OK/Q8's lager och skeppade ut oljan)

Biltema har ingen egen oljefabrik, eller koaxialkabelfabrik, eller verktygsfabrik, Biltema köper in sina varor i sådana mängder att dom får sätta sitt eget namn på produkterna.

Ibland köper dom bra grejor (motorcykelolja) ibland köper dom sämre grejor (koaxialkabel), men det gäller ju inte bara dom, det gäller ju Kjell&co och andra företag också.

Biltemas verktyg ur serien med 10års garanti håller riktigt hög kvalitet, jag nöter ut 8, 10, 13 och 15mm nycklar på löpande band på jobbet, biltemas håller lika länge som något annat, och man får hämta nya gratis om man har med sig kvittot när man har nött ut dom gamla.

Biltemas spärr-ringnycklar håller inte riktigt lika hög kvalitet som SnapOn eller IDG, men dom dras sönder här på jobbet dom med.
(av folk som inte har fattat att man inte lossar fastrostade muttrar med spärr-ringen)

Biltemas verktyg som inte har 10års garanti håller väldigt varierande kvalitet...

När jag nu köpte en verktygssats för ett halvår sedan köpte jag dock en Kamasa, för att få hylsor tumstorlekar också.
 
Är man insatt i var t.ex Biltema upphandlar sakerna så kan man mycket väl hitta godbitar, det skall sägas. Däremot tycker jag själv att det är lättare att välja t.ex Kamaasa då jag i högre utsträckning vet vad jag kan förvänta mig.

En annan viktig grej med att inte välja kvalitetsmärket direkt är att vi tappar jobb i Sverige. Och inte bara det! -Vi tappar i löneutveckling också.
Istället för att slå näven i bordet och kräva en lön som går att handla rejäla grejor för så är vi snälla och söker upp något kinesiskt att handla istället. Vi har fått ca 44% bättre köpkraft bara sedan 1985. Bara av att riksbanken inte kunnat upprätthålla inflationsmålet sedan 1997 så har alla våra varor blivit 15% billigare -Å ÄNDÅ skall vi söka upp det billigaste?!! -Varför!?

Grejen är att 1982 inriktade man sig på att tjäna ihop mer, så att man kunde köpa den där kvalitetsriggen eller mejseln -Idag lockas vi av genvägen. Då behöver inte arbetsgivarna höja lönerna, kort & gott och prylarna blir av slumpmässigare kvalitet.

Om vi INTE gör det vinner vi bättre prylar överlag.
Om vi inte gör det vinner vi högre löner.
Om vi inte gör det spar vi på miljön.

Detta har i sin tur lett till att Europa nu sitter med i stort både nollränta och nollinflation.

Det trevliga i kråksången är att vi framöver förmodligen kommer att få se de gamla kampanjerna dammas av igen: "Gynna Svensk Industri - Köp Svenskt" "Made in Sweden" O.s.v tillsammans med massiva löneökningar -Med andra ord ett nytt 1950 & 60-tal!

Siffror och Samband | Sandro Scocco | Arena Idé

Ganska intressant faktiskt!

Annars är denna video rätt kul som kom av att Volvo såldes till just Kina
https://www.youtube.com/watch?v=3SEn497HDeM
 
Last edited:
SA2CER,
nu blev det lite svårt att hänga med i din (ekonomiskt politiska) logik. För det första är väl ekonomin nuförtiden hyfsat global och den gemensamma marknaden EU ett faktum? För oss radioamatörer, där de flesta är eller snart blir pensionärer, så är det väl också av intresse att fundera över var fonderna är baserade. Köp skånskt! ;-)
 
Danskarna har börjat lobba för att undersöka möjligheterna att återta de forna provinserna här nere. Det skulle vara en välsignelse om vi kunde slippa den svenska sandlådan i Ankeborg, Sture.
 
Norrifrån växer det också fram en yxtung och äkta svenskhet som, så att säga, vill knipsa av Skåne, och återlämna den obegripliga värdegrunden inklusive språket till danskarna. CW funkar dock fortfarande över gränserna! Välsignelse var ordet! ;-)
 
Värdegrunder hit och värdegrunder dit.

Här nere i Skåne och de andra f d danska regionerna har vi klarat oss bra med det som ibland kallas vanligt sunt bondförnuft. Saknar man sunt förnuft så har man strax förrådet fullt med koaxialkabel tillverkad av järntråd. Nåja det kan ju också bero på ren okunskap eller otur med inköpen.

CER skriver; "Det trevliga i kråksången är att vi framöver förmodligen kommer att få se de gamla kampanjerna dammas av igen: "Gynna Svensk Industri - Köp Svenskt" "Made in Sweden"

Den tiden kommer nog inte tillbaka. Möjligen når vi en smärtgräns där kvaliteten inte längre upplevs tillräcklig av vissa kundgrupper. Där kan det åter bli lönsamt att starta upp tillverkning enligt gamla principer. Dock i korta serier för en mindre grupp kvalitetsmedvetna kunder som insett hur saker och ting hänger samman och som förstår att värdesätta initialt dyrare produkter men som inte bara håller länge utan även är möjliga att underhålla och att reparera. Många av de produkter som tillverkas idag tillverkas ju primärt för att de skall vara förbrukade eller gå sönder efter en bestämd tid så att mer av samma sort kan säljas. En återgång till det gamla tänket skulle medföra en total ekonomisk kollaps på kort tid. Här finns tyvärr ingen väg tillbaka. Hjulen måste snurra allt fortare. Det räcker ju inte ens att hastigheten bibehålls som den är eller bara ökar marginellt.

De flesta konsumenterna är nog ganska omedvetna om sådana här samband eller så slår de dövörat till för att slippa konfronteras med verkligheten. Vi hör ju ibland uttryck som - Visserligen fungerade inte borrmaskinen alls men den var ju superbillig i alla fall. Men inte lämnas maskinen tillbaka till inköpsstället för det inte. Istället köps en till likadan av samma fabrikat i hopp om att ha bättre tur nästa gång. Nåja, ibland är bensinkostnaden m m för hög för att en reklamation skall löna sig rent ekonomiskt. Det kan ju vara en förmildrande omständighet.

Sunt förnuft räcker långt och om man sedan tar väl vara på alla erfarenheter, positiva som negativa, man samlar på sig efterhand bör risken att bli blåst minska ju äldre man blir. Det är därför vi old timers gärna rotar i skrotlådorna på loppisarna och fiskar upp kvalitetsprodukter som inte längre tillverkas. Vi köper finfina saker för en Riksdaler eller två sådant som andra ratar av någon anledning.
 
Om man nu fått tag på sådan koax som inte är förstklassig, vad kan man ha den till? Man kan förstås ha den som konstlast om den är tillräckligt lång. Vill man så kan man klippa den för en viss return loss för en viss specifik frekvens och variera frekvensen aningens något och testa om sändaren börjar busa vid vissa komplexa laster. Man kanske kan annonsera ut koaxen med säljargumentet att den den ger låg SWR?

(Om någon har behov av 75 ohms koax av sådär lagom kvalitet, hör av er! ;-)

Sture
 
Last edited:
Användning av sekunda koax:

Skär upp vinyljackan med en vass stanleykniv och avlägsna jackan. Sedan går det relativt enkelt att få bort skärmstrumpan. Med 3, 4 ja upp till 5 "strumpor" kan du fläta ett band. Platta till bandet med en gummiklubba. Du har nu "platt strumpa" som inomhus kan användas till att jordförbinda transceivrar, 19-tumsrack o d. Skärmstrumpan har låg DC- och RF resistans och låg induktans p g a sin platta form.

73
Bengt/SM6APQ
 
Om man nu fått tag på sådan koax som inte är förstklassig, vad kan man ha den till? Man kan förstås ha den som konstlast om den är tillräckligt lång. Vill man så kan man klippa den för en viss return loss för en viss specifik frekvens och variera frekvensen aningens något och testa om sändaren börjar busa vid vissa komplexa laster. Man kanske kan annonsera ut koaxen med säljargumentet att den den ger låg SWR?

(Om någon har behov av 75 ohms koax av sådär lagom kvalitet, hör av er! ;-)

Sture
Lite sent...men

Det är inget problem att den RG-6 kabeln du har har en järnkärna som mittledare. Det brukar väldigt ofta den där typen av kabel ha, de blir på så sätt väldigt starka mekaniskt. Det viktiga är att kopparpläteringen runt kärnan är tillräckligt tjock, så att skineffekten räcker till. Jag har använt RG-6 med järnkärna utan problem, så släng inte kabeln om du nu inte hunnit göra det. Mät upp den och försäkra dig om att den är duglig på lägre frekvenser. Jag gillar verkligen RG-6TS som har PE-hölje.
 
"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga verktyg gör en galen..."

Annars kan man väl säga att radioamatörernas betalningsvilja ungefär står i paritet med deras sociala färdigheter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Hahaha... Synnerligen kloka uttryck - båda två!! :)
73/Lasse
 
Back
Top