Varning för Biltema "RG-59"

Håller med om det mesta.
Jag har sett hur fel eller dåliga skruvmejslar totalt kan förstöra inte bara skruvarna utan mer av dyra fina apparater.
Att tänka sig att handla en bra PH2 mejsel går inte för den sparsamme radioamatören, utan den där gamla stjärnmejseln som man hackade is med som ligger i kökslådan får duga.
Ibland finns en PH1 mejsel och de förstör ju skruvarna, sen gnäller man på att ICOM drar åt skruvarna för hårt.
Insex är ett mysterium, då de finns i förhistoriska måttenheter, samt i SI mått.
Med fel insex blir de sexkantiga hålen i stoppskrufven runt på dyra fina slutsteget.
Det värsta jag sett var en 2 veckor gammal IC-7800, där alla! ja ALLA skruvar var totalt sönderskruvade och jag fick lov att ta till både det ena och det andra för att få ur dem och byta. Utan att skada höljet mer.
Så nog försöker man spara pengar på att inte skaffa verktyg, men det är nog lite okunskap oxo, vem kan tänka sig att det finns skillnader på olika stjärmejslar, Ph och PZ??

Själv skulle jag ur med tändstiften i en bil och de satt hårt, till sluta gav det med sig och med ett knyck gick hylsan en bit, nu släppte det tänkte jag, men det gick tungt ändå och så snäpp. Till slut såg jag att 12 kanthylsan hade spruckit och töjde ut sig vid försök till att dra runt.
Skaffade en riktig sexkanthylsa och resultatet blev att gängdelen av tändstiftet blev kvar i motorn, det gick av....
Gick till slut att få ur med en skruvutdragare....
Här var det nog så att förre ägaren aldrig hade haft ur stiften eller dragit dem för hårt. Okunskap igen.

Blodiga knogar av dåliga verktyg jo det är så sant.

Någon skulle montera IKEA kök, och höll på att bli vansinnig på skruvarna, stjärnskufvar, och bitsen i skruvdragaren bara slant trots hårt tryck med maskinen.
Jag frågade om det inte skulle vara Philips istället.
Telefon till IKEA för att få reda på skruvtyp gav noll kunskap, men rätt bits gjorde susen...
Kunskap igen.

Men finns det något så bra som gamla riktiga verktyg, som alltid håller.

de
SM4FPD
 
Det där får du allt översätt Janne.
Det är ju faktiskt lag på att myndigheter skall utrycka sig förståeligt.

de
FPD
 
Vi som har gått i den "gamla skolan" vet vad både "saktmod" och "fåvitske" betyder.
Många av oss har även läst berättelsen i Matt. 25:1-13 om de "fåvitska jungfrurna".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag undrar hur man har burit sig åt...

En DC-resistans på 27 ohm/100 m med en tråddiameter av 0,8 mm medför en resisitivitet i materialet som är mer än en faktor 9 större än för koppar. Detta pekar på obehandlad järntråd som innerledare eller något i den stilen. Situationen blir ännu värre på radiofrekvenser när man tar med skineffekten.

En kabelförlust på 17 dB/100m är detsamma som en dämpningskonstant av 0,02 Np/m
i en homogen kabel, eller att bara 2% av effekten kommer fram i "andra änden".

Gör vi nu en första ordningens approximation utgående från telegrafekvationen så talar vi om en RF-resistans i innerledaren av drygt 1 ohm/m, eller en faktor 4 högre än DC-resistansen. Detta är fullständigt oacceptabla värden för HF-kabel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Långt senare läste jag detta och har haft många tråkiga erfarenheter hur dåligt skärmade koaxialkablar är till tvpytsarna.
Jobbade i flera år för kända kabel-tv operatörer. En lokal digital-tv sändare krockade frekvensmässigt med en analog tv-kanal i nätet. Resultat, brusig bild.. Hade med mig en klass A koax i fickan( skärmning bättre än 95dB ) och då försvann problemet. Även fina super kablar visade sig vara helt oskärmade. Supergles skärm med en skärmfolie av plast utanpå ger inte mycket skydd för in och utstrålning. Inte bara Biltema utan i stort sett alla butiker har kablar som inte gläder en tekniker...
Sm7gmd
 
Vresig och trött på alla sammanblandningar mellan Phillips och Pozidriv lyckades jag
övertala kollegorna att gå över till Torx. Denna underbara standard som är inte går att
sammanblanda med något annat blev en succé. Således har vi nu bara två skruvtyper
på min arbetsplats: Torx för rumstempererade saker, och Insex för rostfritt som skall
gå i kryotemp.

Den semirigidkabel som säljs idag har oftast en mittledare av stål, kopparöverdragen
och därefter försilvrad. Liksom CATV-kabel finns det kontaktvarianter där mittledaren
är ämnad som kontaktelement. Vi kör med sådana kabeltyper upp mot 50 GHz. Inga
längre sträckor, men det fungerar. I kryoapplikationer används semirigidkabel
med mantel av rostfritt stål, och innerledare av stål/koppar/silver. Dessa kablar
dämpar ganska mycket, men där är det den usla värmeledningsförmågan man eftersträvar.
 
Grattis Uffe, vi har samma typer på mitt jobb. Hade dock vela ha bara torx över lag. Tyvärr så går vissa storlekar av skruv inte att få tag på i den torxstorlek som vi vill ha i en viss applikation.
 
Tack Karl Arne då har jag fått reda på hur dum jag är.
Förnedringen tog verkligen skruv, nu vet jag hur det känns för de som ställer "dumma frågor" och får veta hur dumma de är och hur kunniga andra är.
Inte konstigt att många avstår från att fråga saker och därmed utvecklas.

Vad Janne menar, oavsett betydelsen av orden, är fortfarande ett frågetecken.
Säkert oxo för merparten av de som är med i forumet.

de
SM4FPD
 
Det som den "äldre bildade herren" Janne/AQW uttrycker är att Roy har haft ett beundransvärt tålamod med
begåvningsunderprivilegierade kunder. ("Fåvitsk jungfru" var gammelsvenska för något i stil med "dum blondin")

Att vi som höll oss vakna på både kristendoms- och svensklektionerna under mellan- och högstadiet dessutom kom att bibringas en hel del "värdelöst vetande" är en bieffekt av den tidens syn på kunskap.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Moderna språkliga ekvivalenter till "fåvitsk" och. "saktmodig" i just mitt inlägg ovan kan vara "ha noll koll" och "vara cool" resp. I andra sammanhang kan orden ha något andra nyanser. Under alla omständigheter anser jag att Roy visade en berömvärd attityd (= "bra inställning") till användning av kassa verktyg - mitt inlägg var alltså inte någon smädelse (= "diss") om någon skulle tro det.

//Janne SM0AQW.
 
Ur en annan tråd om saktmod och besläktade frågor:
Det är däremot de saktmodiga som ska ärva jorden;
"Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden.
Ps. 37:11. "

Eller som det ska ha uttryckts på 50-talet i ett klassiskt klotter på en
vägg i universitetsstaden Oxford:
"Blessed are the meek:
for they shall inherit the earth,
as they haven't the balls to refuse it"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top