Varning för koppartjuvar

sm6vpu

Well-Known Member
Varning! Runt om i Dalsland snurrar det på med inbrott just nu. Det är 5 bilar och lastbilar knutna till brotten.

Blå Mitsubitchi regnr: OVPE EE 64
Fiat Duvati regnr: GE888582 (ett nummer fram och ett annat bak)
Fiat skåp vi dansk regnr: FE 88059
Man/vw lastbil med kran, vit med reg nr: BPN 097
Ledarens bil, en röd Golf -91 reg nr: ECC 922
Denna bil har setts reka på dagen, därefter sker brotten

Detta är högkrimenella östländare som just nu jagas av Polisen.

Ser du något så ring direkt till Polisen
 
Mycket intressant !
Dessa bilar ska även ha sätts i Gävleborgs Län.

sm6vpu, har du hört om det har förkommit någon mera information om dessa?

Varför jag undrar är för att det händer en hel del halvskumma saker vid vårt sommarhus
och vi börjar funderar på om det kan vara någon av de ovan nämnda.

En vit skåp bil har sätts!
 
Detta demanterades i Trollhättans tidning några dagar senare.

Vi har dock både kommersiella master och radioamatörer som har blivit utsatta för stöld av koaxialkablar i SM6. Dom har tom. klättrat upp i masten och kapat kablarna vid antennerna, skruvat isär kavitetsfilter etc...
 
Last edited:
Tro är rättsäkerhetens största fiende.
Att tro, och sprida tron att det är en viss person eller en viss grupp av människor som har utfört, eller utför vissa brott kan vara mycket farligt.
En gång i tiden trodde man att vissa var häxor och de skulle dödas utan rättegång.
Häromdagen på text TV fanns en nyhet om att detta sker än idag i länder med låg rättssäkerhet.
Jag har varit med om att man trott sig vara säker på vem som utfört ett visst inbrott, en viss person blir då i vissa fall oskyldigt dömd redan inna brottet är utrett.

Vissst är det lätt att tro att en viss person, vissa folk eller folkgrupper begår vissa brott. Men återigen tro myter föreställningar får inte döma någon.

Bara att hoppas att någon inte ser någon som liknar mig vid en brottsplats och sedan sprider tron till en sanning att det var den där FPD....
Jag har varit med om lite för mycket sådant, som tur är har jag inte blivit oskyldigt misstänkt själv men väl i vänkretsen. Personer som sedan visat sig vara oskyldiga.

Tro, myter och föreställningar är både vetenskapens, kunskapens, rättsäkerheten och sanningens största fiende.

Nu är det livsfarligt att som radioamatör åka upp till en mast och köra radio... Nån kan tro att det är en koppartjuv... Bilnumret kan hamna i tidningar och forum.

de
FPD
 
Jo SM7CZR jag har läst detta.
Men det handlade om fängelse upp till ett år. Som kan omvandlas till villkorligt.
Dvs som straffet för exvis mord, inte allvarligare saker som dieselstöld, att skjuta varg och kopparstöld.

de
FPD
 
Back
Top