Varning för Yaesu mik.kabel + kontaktspray

sm0gjk

Well-Known Member
Tyckte det var lite glapp i mikrofonkontakten på min FT-817, så jag körde på lite kontaktspray (Electrolube minicleaner, kollade nyss och ELFA har slutat med den !?).
I alla fall så löste den upp plasten på mik-sladden så att kontaktytorna kleggade igen och låsmekanismen frättes upp och lossnade.
Vet inte om det är ngn skit-plast från kina eller vad det handlar om, jag har använt denna spray i många åt utan problem.
Var försiktig, för mig är det bara att beställa en ny mikrofonkabel iaf.
 
sm0gjk said:
Tyckte det var lite glapp i mikrofonkontakten på min FT-817, så jag körde på lite kontaktspray (Electrolube minicleaner, kollade nyss och ELFA har slutat med den !?).
I alla fall så löste den upp plasten på mik-sladden så att kontaktytorna kleggade igen och låsmekanismen frättes upp och lossnade.
Vet inte om det är ngn skit-plast från kina eller vad det handlar om, jag har använt denna spray i många åt utan problem.
Var försiktig, för mig är det bara att beställa en ny mikrofonkabel iaf.

Aj fan, tack för tispet.. då vi äger samma typ av radio...

Men jag har inte uppfattat min kabel som glapp, det är juh endå samma typ av kontakt som nätverkskontakter.. skummt..!!
 
Har råkat ut för liknande. Jag tror det var 5-56 eller kanske WD-40 lite osäker vad som jag sprutade in i brytarna på lillgrabben leksakslyftkran. Det verkade direkt. Inga kontaktproblem och grabben lekte vidare tills dan efter då funkade den inte alls. Och när jag testade spakarna var det som att röra runt i sirap. När jag skruvat isär kontrollen så upptäckte jag att strömbrytarna som tidigare bestod av plast nu hade förvandlats till nån seg klibbig gegga.

Det blev till att göra en djupdykning i junkboxen efter ett par återfjädrande vippströmbrytare och en stund med lödpennan så var det löst :) Men jag undrar fortfarande var jag satte igång för kemisk reaktion.......

73 de Uffe
 
Det löste sig riktigt bra, det är ju samma kontakter (RJ45) som man använder till data-lan.
Efter lite pillande klämde jag på nya likadana, det märkliga var ju kanske att plasten i honkontakterna på miken resp radion inte tog skada, de var av annan typ av plast.
Hederliga 556 är nog bra att lita till, även om det innehåller lite fett som suger åt sig damm.
Vid testet av kabeln körde jag förresten min första QRO'lle station SM3JBE, QRO'lle <-> QRP.
 
sm0gjk said:
Det löste sig riktigt bra, det är ju samma kontakter (RJ45) som man använder till data-lan.
Efter lite pillande klämde jag på nya likadana, det märkliga var ju kanske att plasten i honkontakterna på miken resp radion inte tog skada, de var av annan typ av plast.
.........Hederliga 556 är nog bra att lita till......

Hoppsan!
Se upp !
-både WD-40 & 5-56 är petroliumbaserade och har aggressiva egenskaper på ett par plastsorter, polyten och nån mer polye.....
dvs. dom fungerar bra på plaster som finns bland bil och mekanik - men inte alla plaster i hemmet.....

jag föredrar WD-40 bland bil & mekanik eftersom den smörjer, medan 5-56 tycks innehålla nåt som först smörjer men sen rengör och därefter blir metall utsatt för väder och vind.....

För kontaktrengöring & elektronik : bara alkoholbaserade vätskor !

IMHO
 
Last edited:
Back
Top