1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Varning!! IC-PS15 nättagg -> 230v 5A in i radion.. Nice!!

Discussion in 'Övrigt' started by SM7UZY, May 11, 2016.

  1. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    Kom ett nätaggregat med posen idag.
    Innan har jag lagt märke till att switchen i radion går till två okopplade sladdar till strömuttaget, men visste egentligen inte riktigt vad det var till, mer än någon styrning av nått slag... tills idag då ett Icom IC-PS15 agg hamnade i min hand.

    Tyckte det var nice med att agget slog på när man trycker på radions strömbrytare. Inte mer med det.. tills efter några timmar då jag började fundera på hur det styrs. Inte kan man mata in 230 volt in i radion, utan det måste vara någon styrkrets som tar ström etc. Så jag laddade ner manualen och kollade schemat... och till min förvåning så mata agget in 230 volt med en 5A säkring, rakt in i radion! Seriöst! Hur många Icomprylar gör detta?

    Inte nog med det är livsfarligt då radion inte är skyddsjordad, de 230v trådarna i radion som slingrar sig mellan alla tunna trådar och komponenter.. den fåniga kontakten mitt i radion bland 10-20 tunna parallella trådar.. de helt öppna lödningarna och strömbrytaren som både bryter 230 och 12 voltskreten i samma kapsel.. det är för sjukt att vara sant! Det kan inte vara sant!

    Nej, nej, nej! HUR kom de ens på tanken att göra något sådant här??

    Jag vill inte ha 230 v i min radio på detta sätt. Blir till att bygga om agget omedelbar i morgon och cuta dessa ledningar. In med en riktig 230 brytare i agget i stället.

    Och ni som har dessa gamla aggregat (inte bara denna modellen).. tänk om och bygg om!

    Jag är säkert 30 år försenad med detta.. vet inte hur gamla dessa agg är (men jag kom över ett sådant idag), men ni som kör med dessa och inte kände till det. En stor VARNING!
     

    Attached Files:

    • ps.jpg
      ps.jpg
      File size:
      146.6 KB
      Views:
      44
  2. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    En bra varning !
    Nätagget PS-15 kom minst tjugo år innan elsäkerhet infördes för amtörradioprylar. Inte ens CE var då påtänkt.
    Och S-märke behövdes ju inte för radioamatörer.
    Meningen var att radioamatören på den tiden hade eget ansvar för sin elsäkerhet. Provet innehöll ju oxo elsäkerhetskrav.
    Det tidigare nätagget PS-20 har liknande system.
    PS-701 för IC-701 var lite med förfinad trots att det är äldre. Här körde man med en form av relä.
    Som tur är har det aldrig mig veterligen hänt några olyckor.

    Men som du skriver dras 230 V sladdarna, enkelisolerade, och ej specade för temp, igenom hela radion till strömbrytaren, vars andra kontaktgrupp bryter 12 Volten.
    På nätagg efter att CE blev tvingade för att få säljas även till radioamatörer finns en strömbrytare på nätagget istället.
    Senare radiostationer, dvs de med CE, har de två trådarna i den 6 poliga kontakten kortslutna alldeles bakom jacken på radion.
    Då slås PS-15 till redan när man sticker in DC pluggen.
    För FCC-typade radiostationer kan det vara olika ställt med elsäk.

    Lämplig åtgärd om man har en sådan pryl:
    Klipp av de smala trådarna i sladden som skall pluggas in i radion, direkt där de går ut ur nätagget. Dvs 230 V trådarna.
    Använd dem som blir kvar i nätagget till en strömbrytare som du borrar in. Gör helst 2 poligt.
    I äldre radiostationer, som IC-735 IC-751 etc klipp av de smala trådarna bakom DC-jacken så att de aldrig kan leda in 230 V i radion.

    Det förkommer att strömbrytaren går sönder i de äldre riggarna, genom denna åtgärd får man en kontaktgrupp över, som kan parallellkopplas med den grupp som bryter 12 V. Så slipper man byta strömbrytaren.

    Som de flesta vet är elsäkerheten mycket dålig på de flesta Amatörradiostationer före mitten av 90 talet.
    Det förekommer "högtalarsladdar" för 230 v. Exvis på DRAKE, och mindre Japanska tillbehörssaker.
    Det må vara tillräckligt anses tillverkaren för 110 V, men jag menar att man nog bör vara mer försiktig än så.

    Men, SM7UZY radio blir skyddsjordad då minus 12 V är jord till höljet.
    Såvida du sticker in 230V sladden i ett jordat vägguttag.
    Ditt bifogade schema visar den amerikanska versionen av PS-15 som aldrig såldes i SM.
    Förhoppningsvis har du den Europeiska versionen som är jordad, med jordad sladd och plugg, och har bättre isolation invändigt i trafon etc.

    För övrigt är PS-15 ett utmärkt PS, rubust och går aldrig sönder.


    Tänk på att alla saker som har jordad stickpropp MÅSTE anslutas till jordat vägguttag.
    På den punkten syndar nog väldigt många, med risk för liv och lem.

    de
    SM4FPD
     
    SM7CZR likes this.
  3. SM5XUN

    SM5XUN ░░░░░░░

    Det är inte för inte man kallas för stickproppsamatör ;)
     
  4. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    Det är sant om skyddsjorden. Såg det när jag öppnade aggregatet att den var sammankopplad med minusledningen. Tom. med en lödögla! Men... det fösta jag ser när man lyfter på locket... jag vet inte om jag skulle skratta eller gråta.. de har lödat fast säkringen. Visst... det är 20+ år gammalt, men.. Har aldrig sett nått sådant på en kommersiell pryl innan, och då jag jag varit inne i en hel del prylar i 30 år, och mycket har man sett, men att löda fast en säkring!

    Men det är som du säger SM4FPD, då hade amatörerna lödkolven i handen.


    Kollade i radion också, det är inte många millimetrar mellan chassit och 230 brytaren, 2mm är det på min. Fint det!


    Skulle sätta in en riktig 2-polig strömbrytare i agget idag, men fronten var av extrem tjock modell, så jag tröttande. Klippte 230 trådarna som gick till radion och direkt till trafon i stället. Jag bryter ändå allt med en extern huvudbrytare.
     

    Attached Files:

  5. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Säkringen du visar på bild är på sekundärsidan.
    Primärsäkrningen är i en hållare.
    Ett sätt som ofta användes faktiskt, då det är svårt att finna bra säkringshållare för 30 Amp säkringar.
    det har ju debatterats mycket om motsvarande säkringar i sladdsäkringshållare på DC-sladden.
    Men visst ser det hemgjort ut....

    de
    SM4FPD
     
  6. SM5DFF

    SM5DFF Well-Known Member

    -FPD påstod att PS-15 aldrig går sönder. Jag har reparerat ett sådant ett par gånger eftersom spänningen steg till drygt 20 V. Första gången var en av två seriekopplade 5 V-zenerdioder trasig så jag bytte den mot en kraftigare typ. Någon månad senare hade den andra zenerdioden gått hädan och jag började grunna över orsaken. Alla transistorer var hela och att jag hade bytt de två högeffekttyperna för att eliminera risken för läckage på grund av hög ålder hade inte hjälpt. Jag kom fram till att drivtransistorn, en pnp-typ utan kylning, blev överbelastad och hade läckt. Med en något kraftigare transistor skruvad till en plåtbit har nätaggregatet varit pålitligt. Det är nu försett med överspänningsskydd i form av tyristor som bränner av 20 A-säkringen om spänningen överskrider 16 V.

    Lennart
     
  7. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    Vad var det för tyristor som du körde med?
    Har märkt att detta agg lämnar 14.2 volt. Skall dra ner det, men om det har stigit så kan det stiga mer. Och jag vill inte bränna radion och de andra prylarna.

    Skulle behöva nått överspänningsskydd.
     
  8. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

  9. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

  10. SM7HIA

    SM7HIA Active Member

    PS-20 som nämndes har ett relä för strömbrytaren, där går aldrig in 230V i radion. Med reservation för att det funnits i flera utföranden.

    Däremot finns det ett annat och mera svårupptäckt problem i detta switchade aggregat. Switchtrissorna, som självklart är nätspänningsförande, är monterade mot chassiejord endast isolerade med ett tunnt siliconmellanlägg!!!! Givetvis skall där användas en tjock bricka av aluminiumoxid samt givetvis nylonskruvar.

    De som har ett sådant aggregat som fortfarande fungerar kan samtidigt passa på och byta alla lytingrna inne i "konservburken" mot färska 105graders av bästa möjliga kvalitet. Även de två som sitter på nätspänningen efter störningsfiltret. De tappar kapacitet och vid en viss nivå säger det tjoff och switchtrissorna är historia... Det var ett känt fel vid tiden då det begav sig. ICOM använde vanliga consumer grade kondingar inne i denna väl värmda burk. Kan vara väl värt att prova byta kondingar och trissor om det står ett trasigt sådant i en hörna någonstans.
     
    Last edited: May 12, 2016
  11. SM5XUN

    SM5XUN ░░░░░░░

    Rörande crowbar så hade vi en diskussion om sådana för ett tag sen, tråden vart väl lite infekterad men jag har använt DC-kofötter vid ett antal tillfällen och en enkel dito med tyristor, zenerdiod, kondensator, resistor samt en säkring fungerar tillfredsställande i de allrs flesta fall.

    här är den gamla tråden:
    http://www.ham.se/index.php?threads/Överspänningsskydd-för-14v.23335/#post-64966
     
  12. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    PS-20 blir en utmärkt högtalarlåda om man slänger ut elektroniken och fyller med dämpull.
    Försök inte laga det.

    Funkar det fortfarande, ha full respekt över att det kommer med jordad sladd.

    Dock ICOM:s hackade nätaggregat var ändå bra med tanke på störningar.
    Hackdelen i PS-20 fanns även i PS-30.
    I PS-35 och några versioner framåt så har vi isolationsproblemet som HIA nämner.
    Men de är tysta, vilket visar att det går att bygga hackade nätaggreggat som håller truten.

    Men alla var byggda med bipolära transistorer och en form av osymmetrisk kapacitans mot jord.

    Det där med överspänningskydd förvånar mig att det anses nödvändigt.
    Jag minns bara några enstaka fall där överspänning har förstört radiostationer. trots 37 år i branschen.
    Så jag har uppfattningen att stabbade nätagg inte skenar.

    Ett fall med överspänning var när man körde på bilbatteri, med snabbladdare som var inställt på 24 Volt.
    Ett annat fall var ett dyrt proffsnätagg, med fina siffervisande portar, (mek digital) linjärt, som självsvängde vid en viss ström.
    Hela oscilloskopskärmen blev "grön" om man såg på utspänningen..

    de
    SM4FPD
     
  13. SM4UKE

    SM4UKE Well-Known Member

    Min erfarenhet är att switchade aggregat brukar lämna noll och intet när de går sönder.
    Linjära däremot kan vara luriga. Ett vanligt problem är kortis mellan C och E i effekttransistorn
    och då blir det full fräs ut. Där kan nog en Crow-bar vara bra att ha för att gardera sig. Jag fick en
    gång en gammal 2m-radio som matats från ett labbaggregat som pajat och matat ut sissådär 30 V
    och det var en drös med elektrolyter som poffat samt sluttransistorer i LF-delen. Men efter byte
    så gick den utmärkt.

    Mitt bidrag till kverulering över menyer (i en annan tråd) går utan vidare till mina Yaesu VX7 samt Ft7800 som är
    hemska att använda. Sedan märker man att vissa tillverkare faktiskt har tänkt ibland. Icom verkar
    vara helt ensamma om den vansinnigt bra funktionen med en listig monitorknapp som öppnar
    brusspärren på olika sätt. Är radion inställd för repeaterskift så lyssnar man automatiskt på
    infrekvensen vid knapptryckning.
     
  14. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    SM5DFF, jag tänkte på ditt PS-15 där zenerdioderna hade gått hädan.
    Mycket underligt fel, har aldrig varit med om detta.
    Och ännu underligare att även den andra dioden gick sönder sen.
    Man kan fråga sig vad du har gjort?????? Kanske sagt fula ord i mikrofonen. (ett skämt)

    PS-15 såldes i väldigt många exemplar och som jag nämnde skulle jag vilja säga att de aldrig, eller nästan aldrig går sönder.
    Det som dock har gett upp är likriktarbron, det är en som liknar de som sitter i de flesta liknande PS, 20 - 30 A och 13,8 V.
    Men likriktarna gick oftare sönder i andra fabrikat som DAIWA etc.
    Jag öppnade en sådan brygga en gång och man kunde se att dioderna var punktsvetsade till en brygga, likadels punktsvetsade till anslutningsbenen.
    Felen var svetsarna som hade lossnat. Symptomen på ett sådant fel blev att agget brummade vid last.
    Inte ens försök med 40 A modellen hjälpte, detta under en tid för att sedan bli bra igen. En typsik felproducerad batch.

    Det PS-15 som belastades hårdast var det som drev övningsändarna i Enköping, SK5XXXXX på S1.
    Där sändes Morseövningstext i timmar från en bandspelare, tror de använde en VHS med bara ljud för att få tillräcklig speltid.
    Därvid kom även en del brus ut i luften med SSU bandbredd.
    Detta Ps-15 modifierade jag med en fläkt och termobrytare. det kördes i åtskilliga år minst en kväll i veckan.
    Jag kunde även konstatera tt det inte var värmen som ev skulle kunna skada ett sådant PS, detta genom försök med hög last i timmar.

    de
    Roy SM4FPD
     
  15. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    Börjar gilla min PS15. Hoppas du har rätt FPD...
    Dock stör den en aning (nätbrum) om man har någon ljudutrustning i direkt närhet. Men det är bara att ha den för sig själv så funkar allt.
     
  16. SM5DFF

    SM5DFF Well-Known Member

    -FPD: Med drygt 20 V ut istället för 13,8 V är det klart att zenerdioderna (0,4 W-typer) inte höll. Den 1,3 W-typ som jag först satte in överlevde andra missödet.
    -UZY: Det är nog klokt att skruva en liten plåtbit, några kvadratcentimeter, på drivtransistorn. Att skydda dyrbar utrustning med ett överspänningsskydd är också klokt, jag har gjort det i mina hembyggda linjära lågspänningsaggregat som alla har byggts med delar från elektronikskrot.

    Lennart
     
  17. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    DFF.. Japp, skall köra med en fäns på trissan du nämner. Märkte att den var utan innan när jag fixade 230, men noterade inget mer. Men skall ta och fixa det. Likaså överlastskydd. Skulle suga rätt mycket "om" agget skulle mata ut för mycket.
     
  18. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Du nämnde brum SM7UZY, (namn saknas).
    Det kom efterhand en ny kåpa av aluminium till dessa PS.
    Järnplåten i de fösta kom i resonans av trafons magnetfält och det brummade akustiskt.
    Nu lär du inte kunna få tag på någon aluminiumkåpa, men skär till en bit frigolit, stor som en tändsticksask, och lägg mellan trafon och kåpan med lite press, så blir det nog tystare.

    Menar du att brummet kommer från magnetfältet från trafon så är alternativet ett hackat nätaggregat.....
    Och det vill man kanske undvika av andra skäl.

    Jag minns flera fall där man skickade in radiostationer till SRS för service, felet var brumm både vid mottagning och sändning.
    Något brum kunde vi inte konstatera, men efter många turer kom det fram att radiostationerna var placerad ovanpå eller tätt intill ett PS med STOOR transformator.
    Ett starkt magnetfält kan göra så att en VCO i en transiver brummar, eller om mikrofonen står ovanpå ett sådant PS.....
    Hur folk ställer upp sin radioanläggning är i sig en vetenskap helt för sig. Men det kan vara trångt i radiorummen.

    Att montera en strömbrytare är lite klurigt då fronten är en gjuten sak, snygg sak, och det kan bara bli fult om man försöker borra in en knapp i den.
    Så strömbrytarfrågan kan lösas på annat sätt. Kanske helt enkelt en sladdosa med strömbrytare bakom.

    de
    Roy SM4FPD
     
  19. SM7UZY

    SM7UZY Well-Known Member

    Jag hade förstärkaren (som jag kör allt radioljud från) rätt nära trafon, så jag fick nätbrum in där (magnetfältet du nämner..). Så det är inget brum i själva spänningen till radion. Men det var bara flytta agget under bordet så försvann det helt.. så blev kabeln tajt, så den kommer förlängas.

    Ang. strömbrytare så skipade jag det. Kopplade bara förbi de sladdar som gick till radion. Jag stänger ändå av allt via en huvudbrytare, så det spelar ingen roll för mig. Blev så när jag såg den tjocka fronten som du nämner.
     
  20. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Det kan vara ide att komma ihåg en sak till ang PS-15 när ändå den filen i HD:n är öppnad( Hjärnan)
    Ett fenomen som hände framför allt några ggr i början var att den stora eleketrolytkondenatorn blev förstörd.
    Det blev bränt vid dess lödöron.

    Huruvida det berodde på något internt i kondensatorn eller en dålig lödning på kondensatorn lödöron är en bra fråga.

    En sådan kondensator är dyr, och svår att få tag på.
    Så min rekommendation är att se till att lödningarna på C1, ( första glättningskodning efter bryggan), 47 000, 56 000, eller 68 000 uF, är bra utförda, smält gärna om dem och se till att tennet flyter ut både i lödörat och de grova kablarna. Så att det inte kan bildas spänningsfall och värme där.

    Och ja, jo det är väl så att några fel har det väl ändå varit på agget, men räknat i procent får vi ta till promille av sålda antal ändå.

    På senare tid blev det aldrig fel på eller vid C1, och det kan då ha berott på att man lödde bättre i produktionen.
    Det är ju ändå så att det kan flyta stora strömmar vid en sådan kodning.

    Alternativet om man måste byta kondensatorn är att göra ett batteri av mindre kondensatorer.
    Exvis 5-10 st 2200 till 10 000 uF och 25 - 35 V. det är då viktigt att koppla samman dem med grova ledningar.
    En del andra fabrikat körde med kondensatorbatterier, då på en analoga tiden. Den goda tiden....


    Ja visst är det konstigt att en del saker inte tål en liten ynklig 500 Watts järntranformator i omedelbar närhet.... (ironik)

    de
    Roy SM4FPD
     

Share This Page