Vart hittar man Teflon i svedala?

SM0VPJ

Well-Known Member
Jag har googlat lite efter vart man kan hitta teflon här i sverige. Tyvärr handlar de flesta träffar om teflonbehandlade stekpannor, utegrillar, högtalarkablar etc etc.

Förvisso har jag hittat EN som säljer teflon av 0,2 mm tjocklek vilket är det jag söker men dom vill ha 400:- + moms för en bit på 10x10 cm. Jag tycker det priset är överdrivet högt, eller är det vad teflon kostar idag?

Kanske finns det någon här på forumet som har tips på vart man kan köpa teflon ifrån?
Biten jag behöver är 75 mm i diameter med ett centrumhål på 25 mm.

Några förslag?

73 / Janne
 
Bygger du kaviteter?
Edit: Sorry ser nu att du söker 0.2mm vilket ju inte ingår i kavitetsbygge...
Desto mer spännande...vad bygger du?
 
Last edited:
Måste det vara Teflon eller kan annat material fungera ?
Måste det vara 0,2 mm eller kan det vara annan dimension ?
Skall det vara väderbeständigt (utomhus) ?
 
Jag brukar köpa teflon från Carlsson & Möller AB AB Carlsson & Möller - Hem, och visst är teflon dyrt men i ditt fall verkar det vara hanteringskostnader som sätter priset. Normalt handlar man per vikt.

Mailade en förfrågan till AB Carlsson & Möller, svaret jag fick var citat:"Detta är inget vi har. Vi säljer ej till privatpersoner" slut citat. :(

Kanske dags att titta efter ett transistoriserat PA för 23 cm istället.

73 / Janne
 
det finns fler företag som säljer PFE, PTFE film eller skivor enligt "sökmaskinen" - bäst utfall är nog att stå vid disken och snacka, det finns ibland varuprov där nåt ark assar.

Min rulle med 0.1mm film är i säkert förvar.....
 
Har du frågat vår UHF/SHF/EHF-guru SM6ESG/Morgan? Det han inte vet är inte värt att veta

73 de Bjarne
 
Hej Janne!

Kan Du använda 0,25 mm så kan jag skicka ett par bitar på 10 x 10 cm i ett brev.

73 / Rolf
 
Det går ju alltid att köra med ett fiktivt firmanamn när man skall handla. Det brukar slinka igenom.
Men när du googlar efter handlare så skall du inte söka på ordet "Teflon", som egentligen är ett varumärke, utan du skall söka på "PTFE".
 
Teflonduk

Clas Ohlsson har en glasfiberarmerad tunn teflonduk (ugnsduk) som är användbar till mycket, den är säkert också alldeles utmärkt som dielektrikum i en kondensator:

Ugnsduk TFX
Ugnsduk TFX, med non-stickbeläggning PTFE. För bak, stek och grill i ugn. Tål +260°C. Mått: 43x33 cm
* hem > kök > baka
34-4298 UGNSDUK NONSTICK TFX 39,00 (kr)

Den är tunn men det går ju att lägga flera lager... ;)

Edit: Efter tillstånd fick jag låna kökets ugnsduk och mätte tjockleken på den med mikrometer, duken visade sig vara 0,12 mm tjock.
 
Last edited:
Clas Ohlsson har en glasfiberarmerad tunn teflonduk (ugnsduk) som är användbar till mycket, den är säkert också alldeles utmärkt som dielektrikum i en kondensator:

Ugnsduk TFX
Ugnsduk TFX, med non-stickbeläggning PTFE. För bak, stek och grill i ugn. Tål +260°C. Mått: 43x33 cm
* hem > kök > baka
34-4298 UGNSDUK NONSTICK TFX 39,00 (kr)

Den är tunn men det går ju att lägga flera lager... ;)

Edit: Efter tillstånd fick jag låna kökets ugnsduk och mätte tjockleken på den med mikrometer, duken visade sig vara 0,12 mm tjock.

TFX Non Stick - Matlagning, bakning och stekning utan matfett - ett svenskt företag i Knivsta, finns flera dukar.

hur tunn duken är står inte ?
 
Jag tackar för alla tips och hoppas att andra också får nytta av dom. Jag lyckades hitta ett företag http://www.aesseal.se/ som kunde hjälpa mig att lösa problemet för hela 50 Kr, dom skär t.om. biten i det format jag behöver. Jag ska kolla lite på den där bak/stek duken också.

73 / Janne
 
Som vanligt har svenska leverantörer en ganska njugg inställning till små-kunder. Ofta är det hel-galet dyra i jämförelse med amerikanska företag. Jag mäjlade rätt många i Sverige innan jag till slut valde att handla från Amerika.

Nu har du redan löst ditt problem, men för andra kan jag tipsa om följande:

SmallParts.com: The Hardware Store for Researchers and Developers säljer både i små kvantiteter och exporterar gladeligen.

Själv köpte jag ett större lager av teflon och polycarbonat från de här gossarna:

Plastic Sheet, Plastic Rod, Plastic Tubing & Plexiglass - Buy Online (de säger minimiorder på 250 dollar för Internationella kunder. Men det var inget problem att handla för 125 dollar när jag mäjlade och frågade)

Trots att frakten gick på strax över 1000-lappen så slutade hela affären på ungefär hälften av vad en plast-grossit i Länna utanför Stockholm offererade mig.


73's SM0NOR
 
Back
Top