Vart tog Jäger-lådorna vägen?

SM5GLC

Active Member
Hade ett litet projekt som skulle passa bra i en Jaeger-låda... rotade i junklådan och hittade ett par väl begagnade. Ska försöka fixa ny fräsch front och bakpanel. Snajsiga lådor, men verkar som Jaeger försvann innan de hann göra något avtryck på internet.
Sett några som påminner, men betydligt kantigare och fulare :(

Har någon bra tips på liknande lådor? Eller bra lådor i största allmänhet för diverse elektronikprojekt.
jager1.jpg

Även jag har noteratt att Jäger inte verkar finnas sedan länge.
Ett tips är Hammond Manufacturing som har ett hyfsat sortiment
av lådor. Har köpt litet av dom via DigiKey. Finns förmodligen
hos fler distributörer.

Hammonds 1401-serie kanske skulle passa men de är dyra. Jag har tidigare utnyttjat SSA-rabatten på Conrad.se och köpt liknande lådor från en tysk tillverkare men hittar dem inte längre, stållådor med alupaneler. Fanns i många olika storlekar och heter GSS03, 4, 5, 6, 7, 8 och 10. Lyckades hitta en bild till slut: här. Tyvärr inte i lager.

Det brukar ofta gå alldeles utmärkt att bygga i kopplingslådor och (mindre) elskåp, tillexempel av fabrikat Rittal, Eldon och liknande.

Att köpa nytt i affär blir såklart svindyrt, även ganska enkla och dåliga lådor är sällan billiga och ännu mindre prisvärda :oops:kapslingar köps bäst "i farten", när man råkar snubbla över dem, på loppisar eller som överskott. Ibland kan det tillochmed vara väl värt att köpa hela apparater i passande storlek, bara för kapslingens skull.

Ofta kan man med lite fantasi återanvända det mesta, byta någon plåt eller montera någon kylfläns på rätt ställe, över befintlig håltagning...

:)

Last edited:
Ja kapslingar har blivit ofattbart dyrt. Har vid olika tillfällen köpt till jobbet när någon testutrustning ska tillverkas och en tusenlapp blir det lätt om lådan är av lite storlek.

För privat bruk har jag köpt på loppisen i Eskilstuna och ibland när någon apparat ska skrotas. 19" 1U lådor får man billigast från gamal nätverksutrustning. Ofta finns både nätintang och snyggt hål för fläkt. Vem vill ha 100mbit switchar idag?

Just den kapslingen i tråden har jag inte sett tidigare. Men har nån modell som liknar med delade plåtar som omsluter ramen, finns i olika färger, nån grå och någon gissningsvis äldre i någon lätt pissful bege-gul-brun färg :)

Kapslingar har som sagt blivit väldigt dyrt.
Jämför man priserna i Elfa-katalogen 1972 med dagens
prisläge för samma funktion har det blivit grovt räknat
20-25 gånger dyrare.

Jæger-lådorna hade en ganska kortvarig popularitet under 70 och början av 80-talen, och de såldes bl.a. av Elfa och Telko.
Har ett minne av att de kostade runt 150 kr/styck i början av 80-talet.

Man kanske ska skaffa ett Franz Jäger-kassaskåp för att förvara sina lådor...

Hos en tysk leverantör anges "GSS07 Universal-Gehäuse 250 x 150 x 110 Stahl, Aluminium Schwarz" vara "Momentan unbestellbar"

Back