Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja trots allt är det inte br likström i bilarnas kablar, vid större strömuttag kommer ju generatorn att driva på rippel...
Jag spekulerar dock om att metoden att använda chassit som återledare är det största problemet, och korrosion, bilarna har idag ett chassi som till stor del är limmat, dvs chassit är inge bra ledare för flera hundra, startström. Dvs man vr rädd för skador och gick därför på frligheten och modifirade ideen med plåtskrället som återledare.
Men det är min tanke, och erfarenhet från rostskador i gamla bilar,
På båtar är det ju förbjudet att ha skrovet som återledare.
Minns en kompis som blev tillfrågad om varför den nya stereoanläggningen i bilen lät så dåligt.
Kompisen som vet vad han gör, tog fram två startkablar och kopplade batteriminus till bagaeluckan där steoslutstegen satt och anlöt direkt till minus. Då blev det ljud. Så chassit dög inte ens till återledare för ett stereosteg på några hundra Watt.
Sen har vi grannen som kom med bilen, radion var död. Jag mätte lite, och gick sen ut och tog ett kraftigt tag om antennfoten.
Vips började radion spela.
Dvs rost vid antennfoten, och radions minus gick via antennkabelns skärm till antennfoten och chassit , som givetvis då hade rostat kraftigt.
Jag brukar säga : ström, vatten, chassi = rost.
SM4FPD
Tack ! Då vet jag att det förhoppningsvis inte blir några problem. Möjligen kan man kanske sätta på ferriter nära växelriktaren på panelsidan för säkerhets skull.Jag har en SYMO 8:2-M & en SYMO 3.0-3-M sen två år tillbaka och har inte märkt det minsta till störningar på HF/VHF/UHF.
Antennerna sitter några meter från närmaste panel och man märker inga störningar alls.
Grannarna har också en anläggning och den stör lätt ibland, därför var jag noga att välja växelriktare när jag själv började titta på möjligheten till solel och fick då tipset av SM0MMO som rekommenderade Fronius.
Viktigt är också att förlägga kablaget rätt, DVS, hålla ihop + & - så gått det går hela vägen genom panelerna. det minskar risk för störningar.
Ja den debatten kommer jag väl ihåg eftersom en kollega var spekulant på en S80. Men när strålningsdebatten blossade upp i riksmedia köpte han en Opel istället. Så jag förstår att Volvo adderade en minuskabel oavsett om det behövdes eller inte. Oroliga konsumenter ivrigt påhejade av okunniga journalister leker man inte med. Jag åkte förövrigt själv i en P2 i elva år och 32k mil. En utmärkt bil som ersattes av en nyare modell med VEA-motor som inte alls var färdigutvecklad. Men det är en annan historia.Jag jobbade med "Volvos magnetfält" tidigt 2000-tal.
Bilar med Volvos tidigare P2-plattform (Utvecklad innan Ford köpte Volvo PV) hade batteriet placerat underst i bagageutrymmet med återledaren (-) i chassiet. Detta tills det blev ett h-ans liv om magnetfält i bilar. Även andra bilar som exvis Mercedes hade batteriet antingen
under passagerarsätet bak eller som Volvo i bagageutrymmet. Mercedes hade dock en en "Mercedeskondensator" fram i motorutrymmet mellan (+) och chassiet vilket reducerade rippelströmmarna. För att få slut på oron och klagomålen beslutade sig Volvo för att lyfta (-) från chassiet bak och dra en kabel parallelt med (+) som anslöts till chassiet i motorrummet.
Den som har en Volvo "P2" kan själv kolla om den är producerad före eller efter magnetfältsdebatten.
När den av Ford anammade Y28-plattformen resulterade i Exvis S80/V70 som lanserades 2005 var batteriet placerat i motorrummet.
I mitt fall blir det markstativ pga att det brutna taket gör att ytan blir för liten, men det är klokt att fixa taket först om man skall ha det på tak (det är ju takläggning med inbyggda paneler på gång)Och hur länge håller solcellspaneler? Och om det blir med problem med taket under? En granne lade solceller på ett 55-år gammalt betongtegeltak, utan att byta taket. Känns inte så klokt.