Vem bör sitta i SSA:s styrelse?

Jag tycker det är lite tråkigt att vi i VHF-sektionen får "bad-will" av att någon i toppen är impopulär.

Läser och kommenterar sporadiskt på SSA forumet

/ 73 Tommy

Funktionär i SSA sedan 1999.
Medlem i ARRL Sk6AW SK7CA VMG
 
Medlem sedan över 25 år, men skriver & läser bara här.

NZB: Det handlar om helt andra saker än en persons popularitet. Det handlar egentligen bara om hur man förvaltar och uppfyller sitt förtroende av att vara SSA:s ansikte utåt och medlemmarnas representant i vissa frågor.

Visst är det tråkigt med "bad-will", men de som har bäst möjlighet att påverka är ju de/ni som sitter närmast i organisationen. Jag som vanlig "dödlig" medlem, repeateransvarig m.m. har försökt (bl.a. påpekat de felaktiga "tolkningarna" av IARU angående 1750), men det resulterade bara i ytterligare dokument och offentlig replik i form av helsida i QTC med rubrik att "SSA följer IARU". Det enda som saknades var ett "GÖR SOM JAG SÄJJER !!!" på slutet.

Man kan vara impopulär, och man kan göra sig impopulär.....
 
Till dags datum har ingen annan av sittande kandidater som är uppe för omval svarat på samma frågor eller ens deltagit i diskussionerna som har förekommit i motsvarande tråd på SSAs forum.

73 de SA0BGA
//Niclas

Jag ställde frågan till SM6HNS Dick, ledamot i styrelsen och som är uppe till omval, om han kommer att svara på SM5WKA Teemus frågor eller inte och svaret jag fick från han var "Min uppfattning var att frågorna var ställda till dig, inte till oss båda".

Så det verkar som om det inte kommer några svar från SM6HNS på dessa frågor. Jag skulle däremot bli glad om det kom svar från SM6HNS och resten utav styrelsen ändå för att visa medlemmarna var de själva står i dessa frågor. Ett tecken på öppenhet från nuvarande styrelsen skulle jag se det som.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Jag ställde frågan till SM6HNS Dick, ledamot i styrelsen och som är uppe till omval, om han kommer att svara på SM5WKA Teemus frågor eller inte och svaret jag fick från han var "Min uppfattning var att frågorna var ställda till dig, inte till oss båda".

Så det verkar som om det inte kommer några svar från SM6HNS på dessa frågor. Jag skulle däremot bli glad om det kom svar från SM6HNS och resten utav styrelsen ändå för att visa medlemmarna var de själva står i dessa frågor. Ett tecken på öppenhet från nuvarande styrelsen skulle jag se det som.

73 de SA0BGA
//Niclas

En till i SSA-styrelsen som visar vad dom går för och står för.
Det var synd för Teemus frågor var väl formulerade.
Känner mig än mer stärkt i mitt val att kasta inbetalningskortet.
 
Hej
Jag tackar för det stora stödet ifrån de medlemmar som röstade på mig.

Tyvärr räckte det inte fram utan SSA får klara sig utan nytt och färskt blod i styrelsen som kunde ge en stor vitamininjektion till föreningen och spark i baken på övriga styrelsemedlemmarna så att de engagera sig för och med medlemmarna.
Något som föreningen verkligen behövde istället för en samling avdankade höga herrar och intetsägande ledamöter som nu får sitta kvar oberörda och utan förändring i attityder gentemot medlemmarna och utan det välbehövliga informationsflödet samt dialogen med och för medlemmarna som behövs.


73 de SA0BGA
//Niclas
 
Det är helt klart att det inte är lätt att bli invald i en styrelse i en förening som denna där styrelsen gör allt för att mörka sanningen för medlemmarna, t ex samverkansgruppen och vad som egentligen hände mellan SSA och PTS, och distansera sig från medlemmarna. Det syns klart och tydligt när inte ens tio procent utav medlemmarna har något större intresse för sin förening som de betalar stora pengar till.

Jag hyser inga förhoppningar om att nuvarande styrelse klarar av att göra en analys av valresultatet då knappt tio procent av medlemmarna röstade och nästan en tredjedel utav de röstande röstade på motkandidaten utan kommer att tolka valresultatet som att det de gör är rätt och kommer att fortsätta ignorera de medlemmar som faktiskt vill förändra föreningen till något bättre än vad den är idag.
Jag hyser heller inga förhoppningar om att styrelsen kommer att arbeta på något annat sätt än vad den gör idag med en ordförande som lever kvar i fackföreningsvärlden som den såg ut på början på 1900talet.
Vi har en ordförande och styrelse som inte delger medlemmar information som efterfrågas och den informationen som kommer ut är inte hela sanningen utan endast väl valda delar som gör att majoriteten av föreningens medlemmar inte har en aning om vad som sker inom föreningen och föreningens kontakter med andra föreningar och myndigheter.

Hur ska styrelsen arbeta för att göra föreningen intressantare för fler medlemmar att engagera sig i?
Hur ska styrelsen underlätta för fler medlemmar att ta del utav informationen och få fler medlemmar att delta i diskussioner?
Vad har förening för framtidsutsikter utan en förändring av styrelsens arbetssätt och attityd gentemot sina medlemmar?

Frågorna som Teemu SM5WKA ställde är fortfarande högaktuella för styrelsemedlemmarna att svara på och det tycker jag att vi medlemmar har rätt att ta del utav hur de ser på de frågorna och sakerna.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
SSAs demokratisyn är verkligen speciell.

Jag citerar från SSA.SE där det nu görs klart vad poströstningen kostade föreningen så det inte skall råda några tvivel om det. Så om jag tolkar saken rätt så har den medlem som föreslog dig Niclas orsakat onödiga kostnader om c:a 30000:- för SSA. Ja det är dyrt med föreningsdemokrati och låta medlemmarna komma till tals. Kanske förslagsställaren blir föremål för uteslutning för att ha orsakat föreningen ekonomisk skada. Varför blir detta en nyhet och vad är egentligen syftet?
------

Saxat från SSA.SE nu på morgonen.

Dick Stenholm SM6HNS har vid omvalts som ledamot i SSA:s styrelse för ytterligare två år. Det står klart sedan poströsterna räknats under onsdagskvällen. Dick fick 294 röster, motsvarande cirka 69 procent av de 427 avgivna godkända rösterna. Motkandidaten Niclas Andersson SA0BGA fick 133 röster motsvarande 31 procent av rösterna.

SSA har cirka 5200 medlemmar. Valdeltagandet i poströsningen blev därmed cirka 8 procent. 92 procent av medlemmarna avstod från att rösta. Kostnaden för poströstningen har uppskattats till cirka 30 000 kronor. Priset för varje avgiven röst blev därmed cirka 70 kronor.

Nedan rösträknarnas sammanställning av resultaten.

Resultat av poströstning 2014
Totalt inkomna försändelser: 436, varav 2 för sent inkomna, 1 ej medlem.
Totalt antal valkuvert: 433 varav 2 blanka röstsedlar, 4 ej godkända.

Utfall:
SM6HNS SA0BGA
Dick Stenholm Niclas Andersson
294 133

Fördelning per distrikt:
Distrikt SM6HNS SA0BGA
0 67 43
1 5 0
2 15 5
3 25 8
4 17 8
5 43 18
6 86 18
7 36 32
Utl. 0 1
Tot. 294 133

Sollentuna den 5 mars 2014
Ingemar Thagesson SM0SYQ Rune Wande SM5COP
 
Det är helt klart att det inte är lätt att bli invald i en styrelse i en förening som denna där styrelsen gör allt för att mörka sanningen för medlemmarna, t ex samverkansgruppen och vad som egentligen hände mellan SSA och PTS, och distansera sig från medlemmarna. Det syns klart och tydligt när inte ens tio procent utav medlemmarna har något större intresse för sin förening som de betalar stora pengar till.

Jag hyser inga förhoppningar om att nuvarande styrelse klarar av att göra en analys av valresultatet då knappt tio procent av medlemmarna röstade och nästan en tredjedel utav de röstande röstade på motkandidaten utan kommer att tolka valresultatet som att det de gör är rätt och kommer att fortsätta ignorera de medlemmar som faktiskt vill förändra föreningen till något bättre än vad den är idag.
Jag hyser heller inga förhoppningar om att styrelsen kommer att arbeta på något annat sätt än vad den gör idag med en ordförande som lever kvar i fackföreningsvärlden som den såg ut på början på 1900talet.
Vi har en ordförande och styrelse som inte delger medlemmar information som efterfrågas och den informationen som kommer ut är inte hela sanningen utan endast väl valda delar som gör att majoriteten av föreningens medlemmar inte har en aning om vad som sker inom föreningen och föreningens kontakter med andra föreningar och myndigheter.

Hur ska styrelsen arbeta för att göra föreningen intressantare för fler medlemmar att engagera sig i?
Hur ska styrelsen underlätta för fler medlemmar att ta del utav informationen och få fler medlemmar att delta i diskussioner?
Vad har förening för framtidsutsikter utan en förändring av styrelsens arbetssätt och attityd gentemot sina medlemmar?

Frågorna som Teemu SM5WKA ställde är fortfarande högaktuella för styrelsemedlemmarna att svara på och det tycker jag att vi medlemmar har rätt att ta del utav hur de ser på de frågorna och sakerna.

73 de SA0BGA
//Niclas

Resultatet var väntat, eftersom flertalet av SSA:s medlemmar är livrädda för förändringar och gärna ser att styrelse och funktionärer tänker åt dem.

Dock finns en mycket tråkig vinkling om hela poströstningen på web-sidan, där web-redaktören nogsamt redovisar vad det hela kostat:

"SSA har cirka 5200 medlemmar. Valdeltagandet i poströsningen blev därmed cirka 8 procent. 92 procent av medlemmarna avstod från att rösta. Kostnaden för poströstningen har uppskattats till cirka 30 000 kronor. Priset för varje avgiven röst blev därmed cirka 70 kronor"

Mellan raderna kan det läsas att demokratin inte är värd sina kostnader, och med samma motivering kan man i så fall lika gärna avlysa årsmöten och alla andra möjligheter för medlemmarna att påverka...

Winston Churchills replik när ekonomiska satsningar på väljarinflytande och kultur mitt under brinnande krig ifrågasattes till förmån för krigsansträngningarna faller mig på något sätt i minnet:

"Then what are we fighting for?"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Resultatet var väntat, eftersom flertalet av SSA:s medlemmar är livrädda för förändringar och gärna ser att styrelse och funktionärer tänker åt dem.

Dock finns en mycket tråkig vinkling om hela poströstningen på web-sidan, där web-redaktören nogsamt redovisar vad det hela kostat:

"SSA har cirka 5200 medlemmar. Valdeltagandet i poströsningen blev därmed cirka 8 procent. 92 procent av medlemmarna avstod från att rösta. Kostnaden för poströstningen har uppskattats till cirka 30 000 kronor. Priset för varje avgiven röst blev därmed cirka 70 kronor"

Mellan raderna kan det läsas att demokratin inte är värd sina kostnader, och med samma motivering kan man i så fall lika gärna avlysa årsmöten och alla andra möjligheter för medlemmarna att påverka...

Winston Churchills replik när ekonomiska satsningar på väljarinflytande och kultur mitt under brinnande krig ifrågasattes till förmån för krigsansträngningarna faller mig på något sätt i minnet:

"Then what are we fighting for?"

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Mellan raderna kan man läsa att påven har en blommig hatt, att LillBabs kommer att vinna schlagerfestivalen i år eller vad man vill.

Det finns ett ordspråk om hur någon läser bibeln också, men jag kan inte komma ihåg hur det gick.

I alla övriga frågor ropas det ju högljutt på att kostnaderna ska redovisas, varför är det nu helt plötsligt fel att göra det, om fler hade röstat hade ju kostnaden per röst blivit lägre, det kan ju vi medlemmar påverka genom att rösta?

Att valdeltagandet är lågt är ju givetvis beklagligt, men jag kan villigt erkänna att jag aldrig har kännt behovet av att rösta förut, i år gjorde jag faktiskt det, så jag har gjort mitt.

Valresultatet är ju ändå tydligt 2/3 respektive 1/3 av rösterna är ju inget att bråka om.
 
Last edited:
SSAs demokratisyn är verkligen speciell.

Jag citerar från SSA.SE där det nu görs klart vad poströstningen kostade föreningen så det inte skall råda några tvivel om det. Så om jag tolkar saken rätt så har den medlem som föreslog dig Niclas orsakat onödiga kostnader om c:a 30000:- för SSA. Ja det är dyrt med föreningsdemokrati och låta medlemmarna komma till tals. Kanske förslagsställaren blir föremål för uteslutning för att ha orsakat föreningen ekonomisk skada. Varför blir detta en nyhet och vad är egentligen syftet?
------

Saxat från SSA.SE nu på morgonen.

Dick Stenholm SM6HNS har vid omvalts som ledamot i SSA:s styrelse för ytterligare två år. Det står klart sedan poströsterna räknats under onsdagskvällen. Dick fick 294 röster, motsvarande cirka 69 procent av de 427 avgivna godkända rösterna. Motkandidaten Niclas Andersson SA0BGA fick 133 röster motsvarande 31 procent av rösterna.

SSA har cirka 5200 medlemmar. Valdeltagandet i poströsningen blev därmed cirka 8 procent. 92 procent av medlemmarna avstod från att rösta. Kostnaden för poströstningen har uppskattats till cirka 30 000 kronor. Priset för varje avgiven röst blev därmed cirka 70 kronor.

Nedan rösträknarnas sammanställning av resultaten.

Resultat av poströstning 2014
Totalt inkomna försändelser: 436, varav 2 för sent inkomna, 1 ej medlem.
Totalt antal valkuvert: 433 varav 2 blanka röstsedlar, 4 ej godkända.

Utfall:
SM6HNS SA0BGA
Dick Stenholm Niclas Andersson
294 133

Fördelning per distrikt:
Distrikt SM6HNS SA0BGA
0 67 43
1 5 0
2 15 5
3 25 8
4 17 8
5 43 18
6 86 18
7 36 32
Utl. 0 1
Tot. 294 133

Sollentuna den 5 mars 2014
Ingemar Thagesson SM0SYQ Rune Wande SM5COP

Oavsett vad man tycker om själva resultatet, tycker jag det är ytterst alarmerande att endast ca 10% bryr sig att rösta för huvudtaget. Undrar hur styrelsen tolkar detta...

//SM0TSC
 
Oavsett vad man tycker om själva resultatet, tycker jag det är ytterst alarmerande att endast ca 10% bryr sig att rösta för huvudtaget. Undrar hur styrelsen tolkar detta...

//SM0TSC

Det är helt klart ett demokratiskt problem.

Förklaringen i alla demokratier med lågt valdeltagande brukar vara att man är relativt nöjd, eller i alla fall inte tror att en förändring är positiv.

När folket sitter nöjd med dom beslut som fattas väcks inga massor till opinion och det är människor som vill ha en förändring som känner sig mest manad att gå till valurnorna.

Om vi hade haft ett större valdeltagande hade förmodligen övervikten för styrelsens förslag varit större.

Det är dom enkla slutsatserna man kan dra efter ett demkokratiskt val, oavsett vad det gäller.
 
Resultatet är helt OK som jag ser det men 8% är ett synnerligen lågt valdeltagande särskilt med tanke på den turbulens som vi bevittnat det senaste året. Så SSA-medlemmen i gemen är nog ganska nöjd med sin förening och bryr sig inte.

Såg precis att det tillkommit en redaktionell not på SSA.SE vilken även den är märklig till sitt innehåll. Vad vill red uppnå med den uthängningen tro?
 
Last edited:
......Såg precis att det tillkommit en redaktionell not på SSA.SE vilken även den är märklig till sitt innehåll. Vad vill red uppnå med den uthängningen tro?

Att Niclas skulle ha dåligt omdöme eller på annat sätt vara olämplig som ledamot kanske, numera kan ju vadsomhelst/vemsomhelst hamna I onåd.
 
Såg precis att det tillkommit en redaktionell not på SSA.SE vilken även den är märklig till sitt innehåll. Vad vill red uppnå med den uthängningen tro?

Ja, jag funderade också. I synnerhet över huruvida textmassan för respektive ämne speglar vad webredaktören anser vara viktigt för läsarna att ta del av.
 
SM7EQL Skrev:
Såg precis att det tillkommit en redaktionell not på SSA.SE vilken även den är märklig till sitt innehåll. Vad vill red uppnå med den uthängningen tro?
Ytterligare ett osmakligt exempel på webbredaktörens redaktionella oförmåga att sköta SSA's hemsida i medlemmarnas och föreningens namn där denne istället använder hemsidan för personliga vendettor. Det är inte första gången som det händer och lär inte heller vara sista då denne agerar på styrelsens vägnar genom den fullmakt denne har att sköta hemsidan.

Den första notisen skickades igår kväll efter att resultatet tillkännagetts till HQ@ssa.se vilket där kanslichefen står som mottagare på den adressen och även han har rättigheter att göra editeringar på hemsidan. Kanslichefen stod även som avsändare på första mailet (med reslutatet från röstningen) med kopia till de övriga vilket gjorde att det var naturligt att svara på den adressen utan att cc till övriga.

Den enda som har svarat på det sista mailet (som skickades på morgonen idag) är SM5COP vilket gjordes på mindre än en (1) timme med besked om att det skulle rättas samt med förklaring till felstavningen. Mycket beundransvärt och föredömligt gjort av SM5COP jämfört med webbredaktörens sätt att hantera det hela på genom att svara och hänga ut på SSA's officiella hemsida som om det vore dennes egen, urskiljningslöst.

73
//Niclas
 
Last edited:
Jag saknar ord för att beskriva vad jag tycker...
Men, det måste vara galaktiskt rekord i dåligt omdöme!
 
Back
Top