Vem bör sitta i SSA:s styrelse?

Jag har sett mailkonversationer från SSA läggas ut här tidigare, ganska ofta faktiskt.

Inte riktigt jämförbart om syftar på den mailkonversation som skett mellan SSA ordf och myndigheten PTS, då det därmed är en offentlig handling.
 
Jag har sett mailkonversationer från SSA läggas ut här tidigare, ganska ofta faktiskt.

Det är möjligt, men detta är inte en hemsida för en förening och jag är fortfarande kritisk till att publicera konversationer på det viset.

På ett forum kan man dessutom ganska enkelt publicera genmäle. Tror du Niclas får in ett genmäle på SSA hemsida?
 
SM0W skrev:
Ja och de valde att inte rösta in Dig i styrelsen!

SM2VJX skrev:
Medlemmarna har väl röstat i den aktuella frågan?

Helt korrekt noterat, vilket också respekteras även om det var mindre än 10 procent som engagerade sig i valet. Dock undrar man hur valdeltagandet och resultatet skulle ha sett ut om det var så att ALL information kring PTS och samverkansgruppen gällande SSA's hantering utav detsamma hade publicerats i QTC för alla medlemmar att ta del utav och inte den korrigerade och förkortade bild som styrelsen ger sken utav.
Nu har styrelsen till varje pris motarbetat att denna information sprids till alla medlemmar så att de själva kan skapa sig en bild av vad som har skett.

Däremot inget sagt om att medlemmar som inte röstade på valberedningens förslag inte kan fortsätta arbeta för en förändring av styrelsens sammansättning inför nästkommande årsmöte 2015.
 
Last edited:
Nu har jag tre obesvarade ordspråk:

"som (någon) läser bibeln"

"(vad) sa räven om rönnbären"

och nu poppade en ny upp " (vad) är den enda sanna glädjen"

Fast den som kanske funkar bäst här är nog "Som man ropar i skogen får man svar"

Hade Niklas skrivit mailet, sparat det och tagit en promenad och en kaffe och sedan gått tillbaka och läst om mailet innan han tryckte på skicka så hade troligtvis aldrig den här tråden funnits, då hade Niklas haft tid på sig att formulera sig på ett mera sansat sätt och då hade han bemötts på ett mera sansat sätt.

Kan inte Niklas inse det själv så behöver han fortfarande en långpromenad och en kopp kaffe.

Jag skiter i vilket, vill Niklas fortfarande tro att det är en konspiration mot honom och ett sätt att göra sig lustig på hans bekostnad så är det hans förlust, det är bara han som kommer att må dåligt av att fortsätta älta det här.

Vill ni övriga fortsätta att gräma er över valresultatet så är det er förlust.

Jag själv funderar vidare på vad som är den "enda sanna glädjen" :D
 
Last edited:
Och man ser klart och tydligt på vilken nivå som Gustaf hanterar det, samma som SSA så det är ursäktat vilket Gustaf med tydlighet visar då Gustaf skiter i vilket och ändå fortsätter.
 
Och man ser klart och tydligt på vilken nivå som Gustaf hanterar det, samma som SSA så det är ursäktat vilket Gustaf med tydlighet visar då Gustaf skiter i vilket och ändå fortsätter.

Jo, jag skiter i hur du väljer att hantera att ditt namn felstavades, eller att du förlorade i valet, eller alla andra motgångar du har i livet. (för alla har vi motgångar i livet, vi hanterar dom bara olika)

Däremot har jag all tid i världen att fundera på ordspråk, som att "strö salt i (såsen?)"
 
mmm.. svarar på efterlysningen om ordspråk: Tomma tunnor..osv.
... och apropå klacksparkande lättsinnig glädje, man kan invertera den filosofiska sentensen: "Den som tänker kan inte ha roligt"

sorry...:)
 
Valet struntar jag i (är ju inte medlem i föreningen). Men webredaktörens agerande är ju ganska intressant.
Om JAG varit webredaktör, tillika korrekturläsare, och gjort en sådan tabbe hade jag tyckt att det varit mycket pinsamt.
Självklart hade jag snarast rättat till felet, bett om ursäkt och försökt förtränga den pinsamma händelsen.
Men olika människor har olika referensramar.
Man kan gott tycka att bägge parter överreagerade. Men webredaktören valde att spy sin galla offentligt i stället för via mail. Och ändå var det ju han som hade gjort fel.
 
Det är väl bra att SSA har en webbredaktör som på SSAs hemsida marknadsför SSA med att hänga ut en medlem, det är väl webbredaktörens bidrag för att värva nya medlemmar till SSA.
 
Ja, det är ju tur att inga hetsporrar som hetsar upp sig över bagateller väljs in i SSA i alla fall.
 
Ja, det är ju tur att inga hetsporrar som hetsar upp sig över bagateller väljs in i SSA i alla fall.

Ja så länge det finns så många naiva blåögda och lättmanipulerande medlemmar så sitter nog maffiastyrelsen säker.

Och efter allt mygel och lögner så litar jag inte på att rösträkningen stämmer heller......
 
Jag tror inte att medlemmarna, generellt sett, är blåögda och lättmanipulerade. Det är nog helt enkelt så att de flesta inte bryr sig ett smack. Så länge de får sina tävlingslistor (QTC) och vykort (QSL) så skiter de fullständigt i vad styrelsen sysslar med.
Inte ens fiaskot i samarbetet med Post och Telestyrelsen har blivit uppmärksammat (Informationen har ju funnits tillgänglig för alla).
Det verkliga beviset är ju den senaste omröstningen om en styrelsepost. Hur stor del av medlemskåren brydde sig ens om vem som blev vald?
 
Och av de 8% som ansträngde sig till bristningsgränsen att kryssa i en ruta på valsedeln och posta kuvertet var det ju bara en knapp tredjedel som ville ha till en förändring. Det betyder att si så där 97% av medlemskåren är glada och nöjda med sin förening och styrelsen som den är och verkat. För styrelsens del betyder det att den åtnjuter ett extremt stort förtroende och att ledamöterna fått frikort att göra vad de vill. Om nu deras agerande gentemot PTS inte väckte några reaktioner så finns det väl inget som kan påverka i fortsättningen heller. Vad skulle det vara?

Frågan är varför det tvunget måste förändras något i SSA när 97% av medlemskåren bevisligen är glada och jättenöjda. Det vore kanske rent av bättre att de c:a 3% missnöjda medlemmarna lämnade SSA istället. Det borde alla tjäna på. SSA har ju inte längre har någon särställning som förr i tiden så egentligen kan det kvitta.

Ja, jag vet inte men att fundera på sakernas tillstånd är väl tillåtet i detta nådens år...
 
Och av de 8% som ansträngde sig till bristningsgränsen att kryssa i en ruta på valsedeln och posta kuvertet var det ju bara en knapp tredjedel som ville ha till en förändring. Det betyder att si så där 97% av medlemskåren är glada och nöjda med sin förening och styrelsen som den är och verkat. För styrelsens del betyder det att den åtnjuter ett extremt stort förtroende och att ledamöterna fått frikort att göra vad de vill. Om nu deras agerande gentemot PTS inte väckte några reaktioner så finns det väl inget som kan påverka i fortsättningen heller. Vad skulle det vara?

Frågan är varför det tvunget måste förändras något i SSA när 97% av medlemskåren bevisligen är glada och jättenöjda. Det vore kanske rent av bättre att de c:a 3% missnöjda medlemmarna lämnade SSA istället. Det borde alla tjäna på. SSA har ju inte längre har någon särställning som förr i tiden så egentligen kan det kvitta.

Ja, jag vet inte men att fundera på sakernas tillstånd är väl tillåtet i detta nådens år...


Ja, Säg, -Är det inte lite som i Svensk politik ?
 
>>>Ja, Säg, -Är det inte lite som i Svensk politik ?

Jo precis så är det. Bra liknelse. :)
 
SM7NKK skrev: Och efter allt mygel och lögner så litar jag inte på att rösträkningen stämmer heller......

Där är du nog fel ute. Rösträknarna SM0SYQ/Ingemar och SM5COP/Rune är hederliga grabbar. Det gäller för övrigt de flesta av SSA:s funktionärer. De jobbar och gör så gott de kan med de förutsättningar de får. Däremot så är det inte alltid att förutsättningarna är de gynnsammaste, för att uttrycka mig diplomatiskt.

Eller som rörmokarn sa i fängelset: "Att värmen inte fungerar beror inte på att ni har så många dåliga element här, när systemet inte fungerar brukar orsaken vara skit i ledningen." :)
 
I en annan förening hade ledningen naturligtvis tackat de som deltog i poströstningen för engagemanget. Kostnaden hade man över huvud taget inte berört eftersom föreningsdemokratin är viktig. Dessutom har vi medlemmar en stadgeenlig rätt att begära postomröstning..

Man hade redovisat utfallet och därefter fört resonemang om det låga valdeltagandet. Styrelsen borde absolut vara bekymrad av det låga valdeltagandet i synnerhet som deltagandet är mycket lågt även på årsmötet och andra i sammanhang.

I andra demokratiska församlingar vore ju ett så lågt utfall näst intill katastrof. Svenska Kyrkan ligger på strax över 10% i valdeltagande numera. Det beror ju i hög grad på att samhället numera är sekulärt och kyrkans inflytande på demokratiska samhällsbygget har minskat avsevärt. Medlemmarna intresserar sig därför allt mindre för valen eftersom de har mycket liten påverkan i samhället numera.

Jag är övertygad om att en stor del av medlemmarna i SSA känner att man har mycket litet inflytande och blir därmed passiva.
Det borde bekymra vår styrelse!
Att inte passa på och föra ett analyserande resonemang med medlemmarna efter en poströstning är näst intill ett tjänstefel.

Förresten...! Läste ni Niclas berättelse hur Rune, SM5COP, tog hand om namnpåpekandet? Så moget och skickligt! Fanns det någon irritation hos Niclas så laddades den ur enkelt och smärtfritt. Niclas kände sig respekterad och tagen på allvar.
Tänk om webred och vår ordförande hade den insikten och personliga mognad! Så lungt och smidigt vi skulle få det i SSA.

Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej alla!

Det är intressant att man poängterar poströstningskostnaden indirekt som en stor utgiftspost.
Men sett till totala medlemsintäkter, är det kanske inte så mycket att orda om.
Speciellt, som det är en paragrafmässig rättighet att begära detta.
Internetröstning kan vara osäkert. Kräver förmodligen en bankdosa som inte är alla förunnat.
Kräver även inköp av programvara till SSA. Inte ens i EU- eller Nationella val har man,
vad jag vet, vågat erbjuda elektronisk möjlighet att välja. Tänkte närmast på kommande val i år.

Dessvärre, verkar nuvarande styrelse bestå av kissnödiga gamla gubbar. :)
Revirpinkande tycks vara viktigare än att på bästa sätt, tillavarata medlemmarnas intressen.
Om man även tar hänsyn till Peter's principle (Organisationsteori), verkar styrelsens medlemmar
blivit befodrade till sin inkompetensnivå. Inte ovanligt i större sammanhang.
Ett typexempel är utnämningen till Landshövding. En vanlig reträttpost för gamlingar. Ett alternativ till äldreboende?

Jag förstår inte, att det ska vara så svårt att se medlemmarna som kompisar,
istället för bråkstakar, som bara vill "ställa till det" i största allmänhet.

HaDe!
Hans
 
Jag tror Hans/HPD är inne på rätt spår. Medlemmarna ses som störande inslag i verksamheten.
Även Lars/ZBB har vidrört saken:

SSA:s mål och riktlinjer har alltid kommit uppifrån, från ledningen av föreningen. På ESR:s hemsida kan man läsa att man önskar att medlemmarna medverkar till att definiera den gemensamma policyn för föreningen. Man vill alltså bygga från grunden och uppåt. Inte begå samma misstag som SSA som börjar från taket och försöker få grunden att anpassa sig.

Dessa två metoder för att formera en verksamhet är exakt vad som skiljer ett företag och en förening. Och vem vill vara betalande medlem i ett företag?

Tänker man sig att SSA:s vision går ut på att driva föreningen som ett företag så är det mycket som faller på plats.

Precis som i Partiet och fackföreningarna (med tyvärr få undantag) ses de som vill ha medlemsinflytande eller stöd av föreningen för sin sak som besvärliga extremister, och som kunderna i t.ex. försäkringsbolagen enbart som kostnader som ska hållas kort och helst inte få ut några ersättningar.

Vinstmaximeringsprincipen är då allt överskuggande, och då blir i synnerhet kostnader som orsakas av krav på demokratiskt inflytande något som ska undvikas.

Tillämpningen av Peters Princip Peters princip – Wikipedia ger intressanta vinklingar till frågeställningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Den demokratiska slutsatsen, som man kan dra från poströstningen, är att omkring 2,5 procent av medlemmarna i SSA är så missnöjda med SSA:s styrelse, att de tyckte att det var värt ett kryss på en valsedel och ett frimärke för att få till stånd en förändring i styrelsen. Det måste kännas bra för styrelsen att ha ett så massivt stöd från resten av medlemmarna.

73,
Kjell, SM6CPI - PB3SM
 
Back
Top