Vem bör sitta i SSA:s styrelse?

Den demokratiska slutsatsen, som man kan dra från poströstningen, är att omkring 2,5 procent av medlemmarna i SSA är så missnöjda med SSA:s styrelse, att de tyckte att det var värt ett kryss på en valsedel och ett frimärke för att få till stånd en förändring i styrelsen. Det måste kännas bra för styrelsen att ha ett så massivt stöd från resten av medlemmarna.

73,
Kjell, SM6CPI - PB3SM

Någon skrev något om hur "hin håle" läser bibeln.
Den demokratiska slutsatsen måste väl ändå bli att 92% av medlemmarna inte ville acceptera något av alternativen.
 
Där är du nog fel ute. Rösträknarna SM0SYQ/Ingemar och SM5COP/Rune är hederliga grabbar. Det gäller för övrigt de flesta av SSA:s funktionärer. De jobbar och gör så gott de kan med de förutsättningar de får. Däremot så är det inte alltid att förutsättningarna är de gynnsammaste, för att uttrycka mig diplomatiskt.

Eller som rörmokarn sa i fängelset: "Att värmen inte fungerar beror inte på att ni har så många dåliga element här, när systemet inte fungerar brukar orsaken vara skit i ledningen." :)

Kände inte till att det var dessa två som gjorde det jobbet.
De håller jag nog också som hederliga, även om jag inte känner dem personligen.
Tar tillbaka det uttalandet. Ingen skugga ska falla på dem.

Och för att haka på om ”din rörmokare” 3ZBB: Flaskhalsen sitter alltid högst upp. 

7NKK/Kjell
 
Och om man stjälper den flaskan på sidan så har man en "flat organisation" där basen och toppen är på samma nivå.
Kanske något att eftersträva?
/Janne
 
Last edited:
Någon skrev något om hur "hin håle" läser bibeln.
Den demokratiska slutsatsen måste väl ändå bli att 92% av medlemmarna inte ville acceptera något av alternativen.

Näe, man brukar räkna att den större delen av "soffliggarna" är nöjda med situationen, eller i alla fall inte ser alternativet som en förbättring.

Den slutsatsen drar man generellt efter alla val med lågt valdeltagande.

Givetvis finns det folk som inte bryr sig om det blir det ena eller andra alternativet också, men den gruppen brukar man nolla, eftersom det är en grupp som ändå inte skulle gå till valurnorna och påverka utfallet.

Däremot räknar man gruppen som faktiskt går till valurnorna för att lägga en blank röst, har man väldigt många blankröster i ett val så är det ett kraftigt tecken på missnöje med alla alternativ.

Egentligen ligger nog väldigt många väldigt nära en blankröst men blir "soffliggare" istället, vilket är synd.
 
Tänkvärt det du skrev om valresultatet Kjell CPI. Det går att vrida till det mesta i olika riktningar... :)

Om valet istället hade gällt mellan att fortsätta ge ut tidningen QTC och administrera QSL-kort precis som idag kontra att endast behålla den övriga verksamheten som SSA står för så kanske valdeltagandet blivit 92% till QTC och QSL-kortens favör.

Det är nog ytterst få medlemmar som bryr sig särskilt mycket om vad som händer i föreningen och så länge prenumerationen på QTC och QSL-korten fungerar så är allt frid och fröjd. Kan det inte vara så enkelt?

Tar man som ett tankeexperiment bort QTC och QSL-servicen helt så blir det för många otydligt vad SSA egentligen erbjuder, står och verkar för. Jo det finns flera viktiga bitar kvar som du och jag känner till men det är inte alls säkert att de sakerna upplevs tillräckligt viktiga eller ens intressanta att känna till för merparten av medlemmarna.

Bara en fundering i ett soligt Skåne.
 
SM2VJX:79582 said:
Någon skrev något om hur "hin håle" läser bibeln.
Den demokratiska slutsatsen måste väl ändå bli att 92% av medlemmarna inte ville acceptera något av alternativen.

Näe, man brukar räkna att den större delen av "soffliggarna" är nöjda med situationen, eller i alla fall inte ser alternativet som en förbättring.

Den slutsatsen drar man generellt efter alla val med lågt valdeltagande.

Nja, här handlade det ju inte om att rösta fram en förändring. Det var ett val mellan två alternativ.
Om man väljer att inte rösta i ett sådant läge så måste det ju i så fall bero på att man inte ser något av alternativen som lämpligt.
Annars är man ju helt enkelt fullständigt ointresserad av hur föreningen styrs.
 
SM2VJX: Näe, man brukar räkna att den större delen av "soffliggarna" är nöjda med situationen, eller i alla fall inte ser alternativet som en förbättring.

Jag skulle vilja utöka din tolkning till att man inte ens förmår se situationen. Men igen, det beror ju på hur man får sin information. Den som aktivt söker finner också, men den som är passiv får gå på vad som serveras för dagen i den publikation man får i brevlådan. Men det där har jag ju dragit några varv tidigare.

Så hur göra?
Erinrar mig en övning under en kurs för 40 år sedan i ämnena retorik, semantik och opinionsbildning. Övningens syfte var att göra en affisch som övertalade folk att delta i ett möte kring en politiskt dagsaktuell fråga. Vi excellerade i att fyndigt marknadsföra för/emot och konsekvenser därav för att väcka nyfikenhet. Min kamrat vann. Efter några sparsamma rader om sakfrågan hade han fyllt på med: "Bingo efteråt."

Det här minnet dök upp i funderingarna kring lågt valdeltagande i SSA:s personval. Det är helt enkelt så att det är närmast hopplöst att få svenska medborgare att aktivt engagera sig. Det tillkommer ett fåtal aktiva eldsjälar. Man kan bara hoppas att dessa är representativa för hela populationen.

Så hur göra?
Ja hur får man igång radioamatörer? Lätt, se på kommunjakten, socwa, flora/fauna osv. Man utlyser en tävling. Således borde varje inlämnad valsedel också utgöra en lottsedel. Något företag donerar säkert en plastradio, nån blindkäpp etc. som vinst i valsedelslotteriet mot att man får ha reklam på valsedlarna. Efter rösträkningen drar man vinstlotterna.

Jag garanterar att valdeltagandet når rekord med detta (Bingo efteråt). Huruvida demokratin vinner på det här låter jag däremot vara osagt.
 
>>>Således borde varje inlämnad valsedel också utgöra en lottsedel. Något företag donerar säkert en plastradio, nån blindkäpp etc. som vinst i valsedelslotteriet mot att man får ha reklam på valsedlarna. Efter rösträkningen drar man vinstlotterna.

Ha ha ha, Five Nine QSL
 
Således borde varje inlämnad valsedel också utgöra en lottsedel. Något företag donerar säkert en plastradio, nån blindkäpp etc. som vinst i valsedelslotteriet mot att man får ha reklam på valsedlarna. Efter rösträkningen drar man vinstlotterna.

Jag garanterar att valdeltagandet når rekord med detta (Bingo efteråt). Huruvida demokratin vinner på det här låter jag däremot vara osagt.

Röstdeltagandet skulle skjuta i höjden, men demokratin skulle förlora på det, då man skulle få en massa människor att delta i lotteriet utan att sätta sig in i valet.

Förmodligen skulle dom skicka in sina "lotter" med översta förvalet ikryssat, enklast möjliga alternativ bara dom får vara med i lotteriet.

Ett politiskt parti på orten där jag växte upp lockade hela valrörelsen med att om man kom och pratade med dom i stugan så fick man en kopp kaffe,
På helgerna hade dom pilkastning där alla som kom över en viss poäng vann en dosa snus eller ett paket kaffe...
Det var kö till pilkastningen varje dag, och i kön passades det på att bjudas på kaffe och röstfiskas så klart
 
Så hur göra?
Erinrar mig en övning under en kurs för 40 år sedan i ämnena retorik, semantik och opinionsbildning. Övningens syfte var att göra en affisch som övertalade folk att delta i ett möte kring en politiskt dagsaktuell fråga. Vi excellerade i att fyndigt marknadsföra för/emot och konsekvenser därav för att väcka nyfikenhet. Min kamrat vann. Efter några sparsamma rader om sakfrågan hade han fyllt på med: "Bingo efteråt."

Rimligen borde samma metod fungera även när det gäller att locka deltagare till årsmötet.
Det syns därför vara ett taktiskt missgrepp att lägga årsmötet efter "loppisen" som har blivit praxis i modern tid.
Man kan förutsätta att "loppisar" har ungefär samma dragningskraft på radioamatörer som bingo på pensionärer (i den mån som målgrupperna inte redan sammanfaller).

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Bra forum det här. Alltså att det kan läsas hur SSA också engagerar icke-medlemmar i SSA.

Men det engagemanget kanske inte varar så länge till. Det verkar ju som att PTS kommer att ta över allt mer av myndighetsutövandet vilket innebär att SSA får mindre makt över oss icke-medlemmar.
 
Eftersom SSA:s göranden och låtanden fortfarande påverkar de c:a 2/3 av de svenska radioamatörerna som inte är medlemmar skadar det inte att hålla en viss kontroll över vad som pågår. Dagarna som hobbymyndighet är förvisso över, men det verkar som om ledarskiktet inte tagit till sig detta ännu.

Jag fylls av olust inför tanken på "hobbymyndigheter" (av precis samma orsaker som jag ogillar tanken på "hobbypoliser" eller "hobbykirurger").

Tänk dig att villaägarföreningen där du bor plötsligt får för sig att ta över byggnadsnämndens myndighetsutövande p.g.a. nämndens ointresse för sin uppgift, och plötsligt börjar ha synpunkter på hur ditt hus ser ut, eller vill debitera en rejäl avgift för att din husnummerskylt ska få det utseende du vill ha.

Om saken gällt något mindre betydelselöst än amatörradio skulle JO och förvaltningsdomstolarna haft en del att anföra i ämnet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Förstår inte varför icke-medlemmar engagerar sig i SSA:s interna angelägenheter, som t ex poströstning?
 
Förstår inte varför icke-medlemmar engagerar sig i SSA:s interna angelägenheter, som t ex poströstning?

Du förstår kanske inte heller att de flesta som engagerar sig i "SSA:s interna angelägenheter" är före detta SSA-medlemmar som lämnat föreningen på grund av medlemsfientlig attityd och pekpinnar från den allsmäktige styrelsen? Kanske SSA borde införa ett Högsta SSA och en politbyrå för de högt aktade i makteliten, samt arrangera årliga parader på loppisen i Eskilstuna (som nu verkar ha blivit föreningens viktigaste händelse)?

73 de RM2D, Mats (tidigare medlem som fortfarande hoppas på en moderniserad och demokratiserad förening som man kan bli medlem i igen).
 
Last edited:
Back
Top