Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

Drutten

Well-Known Member
Hej
Nu kommer det gnäll!
Jag undra vilken är idoten som har kommit på att man ska gå över från PL-259 schasikontakt till N-kontakt.

Jag har en Yaesu FT-857, den har på kortvågen en PL-259 kontakt men på 2m/70cm sitter det en N-kontakt.

VARFÖR det?

Är det för att folk med dåligt kom ihåg inte ska blanda ihop antennerna eller bara för att få folk att investera och betala mera pengar.

Jag försökte sätta dit en N-kontakt på antenn kabeln och det är inte lätt vilket resterade i att mitten stiftet hamna lite snett som gjorde att kontakten blev kortsluten och i sin tur gjorde att ståndevåg mätaren slog i taket.

Det sluta med att jag montera bort N-kontakten från radion och satte dit en PL-259 istället och sedan förpassa N-kotakten till det ställe där den hör hemma.
Papperskorgen.

Har försökt hitta en monterings anvisning på hur man moterar en N-kontak men det verkar inte finns någon eller så söker jag på fel sätt.

Som avslutning så kan man konstatera, det som funka för 20 år sedan är inte bra nog utan man måste hitta på något som inte funkar.

Nu har jag gnällt färdigt.
 
PL kontakterna var egentligen inte avsedda för RF, det sägs att de började användas under WWII för att det var brist på RF-kontakter. Andra kommer nog med fler och rätta detaljer ;)

Nu har de väl blivit lite bättre men det är ett gränsfall att använda dem på 2m, För UHF är de inte lämpliga. Men på två meter gör det så lite skillnad så du klarar dig förmodligen lika bra med PL som N-kontakter.

Anledningen är att PL-kontakterna inte håller ren 50 Ohm impedans, detta gör inget på kortvåg då de är så korta i förhållande till våglängden men när du knallar upp i frekvens så börjar de spöka till det. N-kontakterna däremot är 50 Ohmiga långt upp i GHz området.

N-kontakter kan vara lite knepiga att montera och det finns flera versioner. Har för mig att det finns monteringsanvisningar i ARRLs handbok. Skulle inte bli förvånad om det finns en i Elfas faktasidor. Har lite strul med DNS just nu så jag tyvärr inte Googla fram något.

Nu kommer jag in på Elfa:
Så här monterar du en traditionell kontakt:

Så här en crimp version.
 
Last edited:
Det är inte svårt.
Man följer enklast den anvisning som tillverkaren av N-kontakter har, så det är bara att söka på nätet på tillverkarens namn + beteckning eller artikelnummer om det finns stämplat på kontakten, eller be någon om hjälp. Men att tänka på är också att rätt kabeltyp användes. Gör man inte det blir det fel ändå.
 
Hej!

Monteringsanvisningar fanns i vart fall i Handbook 1994, finns nog i de nyare också. MEN, det skall poängteras att av en och samma kontakttyp finns det finns olika varianter kontakter, givetvis då med olikheter i monteringsättet.

Tillägg på den ursprungliga frågan; Det var Paul Neill som uppfann N-kontakten.
 
Last edited:
Om det är någon kontakt som är bökig så är det väl den där eländiga PL259...
Att montera en N-kontakt är en barnlek i jämförelse, det krävs inte ens en
bautalödkolv. Tillverkarna av koaxkontakter har monteringsanvisningar att ladda
ner. På Elfas hemsida finns i allmänhet anvisningar. Finns det öht något positivt att
skriva om "UHF"-kontakten? Tja, undviker man de billiga varianterna så GÅR det i alla
fall att löda fast dem, förutsatt att det finns en rejäl lödkolv.
 
Hej!

Jag är benägen att hålla med, PL-259 är inte så jätteroliga att montera.
 
PL/UHF-kontakten är en "skitkontakt" som lever kvar endast genom vissa branschers konservatism och brist på kvalitetsmedvetande.

I nästan alla professionella sammanhang är denna bannlyst genom sina trista elektriska och mekaniska egenskaper. Tyvärr hittar man den fortfarande i billigare marinradioapparater till installatörers och servicefolks förtvivlan.

PL/UHF-kontakten har inte konstant impedans, samt är inte heller vibrationstålig eller vädersäker. Dessutom översvämmas marknaderna av kontakter som är dåligt tillverkade med usel passning samt lika dåligt ytbehandlade.

Ser man till behovet av kontaktprestanda så borde alla amatörradioapparater med effekt understigande 100 W använda BNC-kontakten oavsett frekvensband.

N eller ännu hellre 7/16 skulle vara normen för kW-slutsteg mm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PL/UHF-kontakten är en "skitkontakt" som lever kvar endast genom vissa branschers konservatism och brist på kvalitetsmedvetande.

I nästan alla professionella sammanhang är denna bannlyst genom sina trista elektriska och mekaniska egenskaper. Tyvärr hittar man den fortfarande i billigare marinradioapparater till installatörers och servicefolks förtvivlan.

PL/UHF-kontakten har inte konstant impedans, samt är inte heller vibrationstålig eller vädersäker. Dessutom översvämmas marknaderna av kontakter som är dåligt tillverkade med usel passning samt lika dåligt ytbehandlade.

Ser man till behovet av kontaktprestanda så borde alla amatörradioapparater med effekt understigande 100 W använda BNC-kontakten oavsett frekvensband.

N eller ännu hellre 7/16 skulle vara normen för kW-slutsteg mm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tycker den numera sällsynta C-kontakten var/är en bra kontakt.
BNC princip men klarar bra med effekt.

/ Peter
 
Vilket härligt gnäll Drutten!
Roligt att någon vågar säga sin mening.
Man kan dock bespara läsarna fula ord, då det finns folk som inte är sekulära som de flesa av oss är. F-n betyder faktiskt fan, och läses så. det blir inte annorlunda om man byter ut en bokstav till streck etc.

PL-259 eller sk UHF kontakt funkar utmärkt, det har vi dryftat förr.
Däremot är den svår att montera.
De flesta monterade PL-259 har smält innerisolationen, bara delvis gett kontakt åt skärmen, och därmed tycker jag att problemt är monteringen och att felaktig lödning förstör kabeln och det är där eventuella förluster och brister ligger.

Jag har på banden hört de som sitter och visslar i miken och roar sig med att se hur det ryker och titsnar i PL-259:an. Dvs PL-259 är så dåligt monterad att den sker överslag och tistnar, och det blir så varmt att det ryker.
Inte kul att vara sändarslutsteg hos den radioamatören.

En gång i historien fick jag tag på PL-250 med samma kabelmontering som BNC, dvs med kona förskruvning etc. Skitbra, alla småtrådar, kardelar, i skämen blev anslutna.

Att man sätter på N-chassi don är nog sedan påtryckning från radioamatörer.
Intellektuella radioamtörer kräver N på åtminstone UHF, och gärn VHF.

Hr på SRS frågas det ständigt efter N-chassi att byta på riggarna.

Slutligen så är väl N-kontakter inte så svåra att montera. I synnerhet inte om man kostar på sig en sats med kontaktpressningsverktyg och ett stortiment kontaktpressade kontakter. Kostar en bråkdel av vad lödutrsutning för att på ett säkert sätt montera en PL-259:a.

Att tro att man kan montera en koaxialkontakt utan träning är lika fjärran som att tro att man kan köra Morse bara man köper sig en telegrafnyckel.
Att löda och att få en kvalitet på lödjobb kräver mängder av träning.
Innan skarp montering av en N-kontakt kanske det går åt tio stycken som blir skrot, eller bör gå åt, läropengar, ja och billig lärdom jämfört med en kurs.

Även erfarna lödkunninga menar att en kontaktpressningssats är rena drömmen.

de
FPD
 
Hej
Det verkar som att kontakter ändrar namn när dom hamnar i ett annat land eller så är det någon som jobbar för ett förtag som inte vet.

Det jag kan utröna så heter inte N-kontakt, just N-kontakt utan 7/16 kontakt eller heter den det?

Sedan kolla jag på den monterings anvisning som SM0KBW hänvisa till och den visar hur en tekniker ska montera 7/16 kontakt med crimp tång och det tackar jag för men det är fortfarande inte enkelt.

Det är som någon skriver att det finns alldeles för många modeller av en och samma kontakt hur man monterar den, vilket skapar stor förvirring.

Sedan jag har monterat PL-259 skalkontakt på min radio så har ståndevågen som max gått upp till 1.5 vilket måste anses vara bra eftersom antenn sitter på balkongräcket tio och 30 cm ut vilket påverkar.

Jag har kvar 7/16 kontakten så jag kan sätta tillbaka den när jag hittar någon kabel kontakt som jag kommer överens med.
 
Hej!

När jag monterat en koaxkontakt så kollar jag med min gamla Megger, mätspänning 1 kV.

När jag för flera år sedan (-86), praktiserade några veckor på Radio/TV-sändarstationen i Bäckefors, vilket var mycket intressant. Well, en eftermiddag så monterade jag några koaxkontakter, sedan labbade jag med att svepa den färdiga produkten för att se om det det kom fram någon HF i andra ändan. Då märkte jag att om man (avsiktligt) slarvade så märktes det tydligt på lite högre frekvenser.
 
PL-259 kan faktiskt ha olika namn. Japanska antenntillverkare kallar gärna sin kontaktanslutning för M-kontakt. Vi irriterar oss på att vi inte riktigt kan skruva fast vår PL-259 i den nyinköpta utomordentligt fina och dyra antennen. Vi drar åt och sedan låter vi det sitta. Sen kommer fukten och tar oss....
Därför vill en importör helst ha antennerna från tillverkarna med påmonterad N-anslutning. Då går det 'lite' bättre.
 
Den största ironin är väl när man kallar PL kontakterna för UHF-kontakter (;))


VK3JEG har en sida om hur dåliga de egentligen är. Varning visst tankearbete krävs för att ta del av den!
 
Last edited:
Gängorna på både PL, (UHF), N är 5/8 tum, dvs 15,875 mm. I praktiken kan de variera mellan 14,5 och 15,5 mm betroende på kvalitet. Något som i värsta fall kan göra att de inte går att skruva fast ordentligt.
Kabeln är c:a 10,3 mm om det är RG-213

7/8 tum är betydligt större saker.

de
FPD
 
När det ändå ska gnällas!

BNC kontakter av det billiga slaget är inte så roliga när det gäller mekanisk konstruktion. Stifthylsor som nästan inte har någon fjädringsförmåga alls. Tvivlar på att de är korrekta när det gäller impedans.

Har inte köpt så många N-kontakter från lågpris firmorna så där har jag ingen erfarenhet.
 
Hade jag haft kvar min anställning hos min förra arbetsgivare hade jag kunnat fixa ett foto på alla kontakttyper på rad som nämnts i denna tråd som jämförelse så alla ser skillnaden mellan dessa. Men nu sitter man som funktionskontrollant i en helt annan bransch inom industrin så någon annan på forumet kanske kan? Det är nog inte alla som vet hur en 7/16 hane ser ut jämfört med en N-hane?
 
UKE undrade; "Finns det öht något positivt att skriva om "UHF"-kontakten?"
---

Å ja, det gör det. PL-kontakten är ju en av de i särklass bästa kontakterna för tillfälliga installationer som på Field days (endast kortvåg) där man ibland inte har några verktyg med sig utöver den obligatoriska lödkolven (stor) samt en Mora-kniv. OK, en avbitare också.

Förutsättningarna är dock att PL-kontakterna är av den riktiga och hederliga försilvrade typen (t ex Amphenol från 60-talet) eller motsvarande nytillverkade. Likaså är det viktigt att koaxkabeln är av god kvalitet och inte någon No Name typ med fullständigt udda mekaniska mått och avsaknad av kardeler i skärmen etc.

Fördelarna med PL-kontakten är att man slipper att bli av med smådetaljer i det höga gräset eller svära över att diverse ringar och brickor hamnat i fel ordning alt att ha glömt Crimp-tången hemma. Det enda man kan drabbas av är att hylsan inte kommer på och om den kommer på, så på fel håll.

Men för mer seriösa installationer bör naturligtvis PL-kontakten undvikas där det går. BNC eller N är bra kontakter liksom SMA kan vara användbara där det är ont om plats. Även C i den mån den går att få tag på för rimliga pengar.

/Bengt
 
Hade jag haft kvar min anställning hos min förra arbetsgivare hade jag kunnat fixa ett foto på alla kontakttyper på rad som nämnts i denna tråd som jämförelse så alla ser skillnaden mellan dessa. Men nu sitter man som funktionskontrollant i en helt annan bransch inom industrin så någon annan på forumet kanske kan? Det är nog inte alla som vet hur en 7/16 hane ser ut jämfört med en N-hane?

Så här menar du?
IMG_1392.JPG

Från vänster: 7/16, N, BNC
Sakans (inte) UHF/PL259 :)
 
Back
Top