Vem f-n har kommit vissa antennkontakter?

Jag skulle vilja säga så här om PL-259
Den kontaktypen tål att skruvas av och på många ggr.

BNC, SMA, N etc är inte lämpade för daglig på och avskruvning.

För övrigt borde en skruvklämma bakpå riggarna vara väldigt praktiskt, en skruv för skärm och en för mittledare.
Borde funka utmärkt upp till UHF. Och de flesta klara att skala upp några cm för detta, allt som behövs är en gammal morakniv och en avbitare.
Billigt och bra.
Jag är säker på att 1 kW RF passerar utmärkt via en sådan.

Men vilken tillverkare vågar vara först med detta?

DRAKE var föregångare på 70 talet med RCA kontakter för RF.
de var ju lättlödda.

de
FPD
 
Drutten! Skaffa en UHF/N-adapter. Sedan är dina problem över.
Jag har använt UHF-kontakter i 33 år och har mycket sällan haft några problem. Och i de få fall som strulat har det varit mitt eget fel.

73 Leif SM5KNV
 
Om det bara handlar om hur man enklast ansluter en kabel med en radio så varför hålla på med PL/SO när det går lika bra med flatstift:rolleyes:



VK3JEG's mätningar, Källa: The UHF type connectors under network analysis

In real world terms the 0.2 dB Insertion loss at 144 MHz would be a transmission loss of more than 1 Watt from a 25 Watt input at 144 MHz. The real bad news is at 432 MHz where we see a loss in the order of 1.0 dB, this equates to a transmission loss of around 6 Watts with 25 Watts input. This phenomenon is of course due to the Impedance "bump", the power is not actually lost but reflected in the transmission lines.

As we can see from our test results of the UHF type connector the Impedance is non-constant and at VHF and UHF frequencies offers a varying mismatch to 50 Ohms. This in turn will cause error in both VSWR and Power readings particularly at UHF frequencies.
 
Last edited:
@FPD:

Om inte BNC är avsett för tillfälliga in och urkopplingar - vilken kontakt är då mer lämplig?
 
Då har du aldrig sett BNC jacken på en IC-2E som används i bilen varje dag.
Jag har bytt tusentals sådana.

På arbetsbänken byter man ofta BNC kontakter, och sladdar mellan instrument och DUT.

Dessutom finns det tillverkare som specar antalet operationer.

Flatstiftkontakter var ett bra förslag, men det går att fuska med pressningen och en specialtång kan kosta flera hundra kr.
Så jag röstar på skruvklämmor... för anslutning av RG-58 och RG-213 upp till max 500 MHz. Då räcker en 3 mm skruvmejlsel för 5 kr långt, samt den gamla morakniven sedan man fyllde 15 år.

de
FPD
 
@FPD:

Kanske är en kvalite/hanteringsfråga, har haft instrument som är väl över 20 år gamla med originalkontakterna kvar trots att de har varit i bruk dagligen.

Frågan är bara hur många i och urkopplingar som är specifierade, och hur väl det stämmer med verkligheten. :)))
 
Last edited:
....

Flatstiftkontakter var ett bra förslag, men det går att fuska med pressningen och en specialtång kan kosta flera hundra kr.
Så jag röstar på skruvklämmor... för anslutning av RG-58 och RG-213 upp till max 500 MHz. Då räcker en 3 mm skruvmejlsel för 5 kr långt, samt den gamla morakniven sedan man fyllde 15 år.

de
FPD

Hos scouterna kan man få knivutbildning och ett kunskapsbevis i form av ett knivmärke, för att vara säker på att man inte gör sig illa med morakniven.
En kabelskosats med tång kostar bara 39:- på Jula, borde motsvara kvaliteten på PL/SO kontakterna från t.ex Kjell&Co...
 
På arbetsbänken byter man ofta BNC kontakter, och sladdar mellan instrument och DUT.

Dessutom finns det tillverkare som specar antalet operationer.
Alla seriösa tillverkare specificerar antal "matings" med bibehållen prestanda,
det är alltså inte tal om antal kontakten i fråga håller för fysiskt utan det antal in-/urkopplingar som tillverkaren dristar sig till att garantera innan kontaktelementens plätering nötts bort och dämningen har ökat, naturligtvis även klämtryck, WD mot oxid och övergångsresistans.

Viktigt att förstå är att det tillverkaren garanterar är under förutsättning att motstående kontakt är från samma tillverkare.

En försilvrad N hona med fina toleranser uppskattar inte en grovhuggen nickelpläterad hane :)

En uppsättning mätkablar på en arbetsbänk håller inte särskilt länge, om man är noggrann, på labbänken hemma är det däremot en annan sak :p


Flatstiftkontakter var ett bra förslag, men det går att fuska med pressningen och en specialtång kan kosta flera hundra kr.
Så jag röstar på skruvklämmor... för anslutning av RG-58 och RG-213 upp till max 500 MHz. Då räcker en 3 mm skruvmejlsel för 5 kr långt, samt den gamla morakniven sedan man fyllde 15 år.

På kortvåg behöver man inte ens krångla med UHF-/PL259-kontakter..
sockerbitar, påsklämmor och XLR-kontakter funkar det med :)
Inte så proffsigt och inget alternativ för höga effekter då isolationsmaterialet ofta är undermåligt.
kolla mina enkla mätningar här: QRG.se
 
Last edited:
Jag skulle vilja säga så här om PL-259
Den kontaktypen tål att skruvas av och på många ggr.

BNC, SMA, N etc är inte lämpade för daglig på och avskruvning.


de
FPD

Precis!
Jag har PL-kontakter på antennomkopplaren och där skruvas det och ändras ofta flera gånger om dagen i decennier utan att PL-kontakterna spökar. Jag har provat med BNC på en del ställen, men dom faller isär och börjar glappa efter ett par års användning.

/Roland
 
Vad står 7/16 för då?

/ Peter

7/16 är en beteckning som ansluter
till DIN-normen för luftisolerad koaxialkabel som är
innerledarens diameter/ytterledarens innerdiameter, båda i mm.

Räknar vi ut närmevärdet för impedansen som Z= 138log(D/d) får vi
värdet 49,6 ohm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vad står 7/16 för då?

/ Peter

7/16 är faktiskt i mm, trots tum-vibbarna man får av namnet :)

7mm är max diametern på honans hylsa för mittstiftet och 16mm mäter den inre skärmhylsan i diamater.

Det förekommer fler kontakter i "samma serie" fast i miniatyr som är rätt vanliga i delar av telekomvärlden, 1,6/5,6 "ettsex femsex" och den är ju då liten med en ytterdiameter på 5,6mm.

Kontakten 1,0/2,3 används gärna där det är riktigt tajt, såsom basbandskablage mellan kretskort.
De har dock svårt att hävda sig mot många andra som SMB, SMC och MCX pga sitt pris, även komplexitet spelar in.
 
Jag sörjer för övrigt GR-kontakten i labbsammanhang, 874/900 var ett hermafroditiskt don med shyssta egenskaper,
lite bulkig jämfört med BNC och kasseras lätt om man trampar på den :p
 
Hej
Det verkar som man har halv väckt den björn som sover med det här med kontakter.
Efter att ha satt dit en pl 259 kontakt i min radio så fungera den utmärkt utan problem.

Så vi får se under helgen om jag ska ta och testa om man kan sätta antenn på vinden igen och se om det blir samma problem.

Synd bara att dom sätter dit N-kontakt på antenner.
 
Ja, smaken är visst som baken.
Jag skyr PL-kontakter som pesten. Billiga modeller av någon förnicklad "vitmetall" går ju inte att använda alls. Förnicklad mässing går att använda om man filar bort ytbehandlingen. Försilvrade kan man använda som dom är.
I vilket fall krävs ju STORA lödkolven. Och det gäller att vara snabb som ögat så att man inte smälter ner hela kabeln.

Då är det betydligt trevligare med N-kontakter. Då kan man sitta i lugn och ro, och pilla med skärmen. Mittledaren löder man på en sekund, utan att smälta någon isolering.
BNC är nog favoriten här. Monteras lika smidigt som N-kontakter, men är smidigare att använda och framför allt billigare.

Crimpkontakter använder jag aldrig. Det känns betydligt säkrare att skruva fast kabeln än att lita på en plåthylsa. De enda gångerna jag har haft problem med kontakter har varit just crimpade som har börjat glappa i skärmen. Dessa var professionellt monterade åt försvaret, men det hjälpte inte.
 
Tusan, ett religiöst tema till. Trodde det bara var antenner, matarkabel och baluner :))) som kunde få den stillsamme amatören att gå i strid med väderkvarnarna ;)
 
Drutten! du skriver att allt fungerar utmärkt utan problem nu med en PL kontakt.
Vore kul att veta hur du verifierar detta?
Hur vet du att du inte tappar 0,3 dB mer än om du hade monterat en "fin N-kontakt" på rätt sätt på en kabel av god kvalitet.

Ja det där sista, "god kvalitet" får väl idag hamna längs bak i budgetelistan.

Ja nu drar jag förståss saken till sin spets. Men lite allvar är det ändå.

Utomhus är väl N att föredra då de ju är vattentäta.

BNC är trevliga, men jag byggde för 37 år sedan en duplexer för en VHF relästation, det gick åt massor av BNC, 6 st jackar på filtren och en massa kablar.
Det visade sig att när det blåste vibrerade tornet där relästationen satt och det blev störningar.
BNC duger inte här. Med jätteloddebolten löddes samtliga BNC ihop, och fast på sina jackar, och det går än i dag.

Skall man bygga en duplexer för en relästation, ja då duger BARA N.

de
ÄffPeDeh
 
Back
Top