Vem sänder på på 433.920 MHz ?

sm6nzb

Well-Known Member
Hej

I flera dagar har det varit problem att låsa upp och stänga SAABen på parkeringen
utanför min bostad.
Pratade med han i Volvon som stod parkerad bredvid och han hade just bytt batteri i
"fjärrkontrollen" men hade stora problem ändå.

Hämtade IC-T8:an och kollade på 433.920 och det fanns en station där som sände
något "hackande" i ca 9 sekunder och därefter avbrott i 1 sekund.
Man fick passa på att öppna och stänga under den tysta sekunden....

I går så fanns den inte där men idag var den tillbaka...
Den är "mätaren ut" på en sträcka av 100 meter med gummipinne.
Det låter INTE som paketradio, och jag hör ingen "motstation" under avbrottet...

Någon som har en idee vad det kan vara ?
Hur hittar man den ?
Det blev tyst när jag tog bort gummipinnen...

/ 73 Tommy SM6NZB
 
SM7NZB said:
Hej

I flera dagar har det varit problem att låsa upp och stänga SAABen på parkeringen
utanför min bostad.
Pratade med han i Volvon som stod parkerad bredvid och han hade just bytt batteri i
"fjärrkontrollen" men hade stora problem ändå.

Hämtade IC-T8:an och kollade på 433.920 och det fanns en station där som sände
något "hackande" i ca 9 sekunder och därefter avbrott i 1 sekund.
Man fick passa på att öppna och stänga under den tysta sekunden....

I går så fanns den inte där men idag var den tillbaka...
Den är "mätaren ut" på en sträcka av 100 meter med gummipinne.
Det låter INTE som paketradio, och jag hör ingen "motstation" under avbrottet...

Någon som har en idee vad det kan vara ?
Hur hittar man den ?
Det blev tyst när jag tog bort gummipinnen...

/ 73 Tommy SM6NZB

Jag satt och lyssnade på tisdags testen på 70Cm häromdagen..och rattade ganska mycket runt 433.900 området oxo.. Jag fick även in en ganska stark signal runt 433.980Mhz, och då bor juh endå du ocj jag på helt olika ställen.. det kanske finns nått som brukas och som används runt dessa frekvenser med dock med alldeles för hög effekt..

/M
 
Finns det inte trådlös garageportsöppnare på de frekvenserna? Kan vara en sån som blivit knäpp?

Tommy!
I det 100m området kan du ju testa att ta av antennen (gummipinnen) o se om du får utslag.
73 de Magnus
 
Frågan är snarare vad som inte finns på 433.92. Med billiga sändar och mottagar moduler så kan man enkelt bygga trådlösa system på denna frekvens. Här är en liten lista av vad som finns på denna frekvens:

Garageportöppnare
Dörrklockor
Trådlösa larm
Kontrollsystem
Fjärrströmbrytare
Trådlösa audio/video länkar (IR delen)
Överfalls larm
Brandvanare
Trådlösa hörlurar
Billarm

73 de Roger/sm5nrk
 
Må så vara men jag tycker det är fel av tillverkare att inte upplysa sina "brukare" eller kunder om att de kan få problem. Vi är ju faktiskt primära användare på det bandet.

73 de Magnus
 
Men hur fungerar egentligen en "dörröppnar signal" till bilen? Har den med sig en egen sorts,, hmm, kod som bilens mottagare känner av, och låser upp dörrarna? Jag menar, är det möjligt att någon skulle kunna sända samma sorts signaler så att man skulle kunna låsa upp andra bilar?


Och även som Tommy säger nu, att han får störningar under 9 sekunder och en sekunds uppehåll, skulle man då kunna stå några meter ifrån en bil och sända med något på exakta 433 frekvensen så att det inte går alls att öppna bilen?? Skulle den sändningen störa så pass mycket att signalen från nyckel inte skulle komma fram alls?
 
Hej
Har inte haft problem senaste tiden. Var i Oslo och jobbade nästan 2 veckor förstås.

Det är en kodad signal, givetvis. Om jag står på parkeringen till lokala SAAB-handlaren
och trycker på ÖPPNA så är det BARA min bil som öppnar, och när man beställer en ny nyckel
så måste den "laddas" för att fungera till bilen.
Det räcker med en handapparat med 1/4W för att hindra öppningen av flera bilar om man sänder kontinuerligt på en parkeringsplats.
Vid en amatörradio fyr som sänder med 30W på 432.440 med en stor livsmedelsbutik bredvid så är det inget problem att öppna bilen. Man tycker att man får gå lite närmare bara.
/ 73 Tommy SM6NZB

PS vid 2 tillfällen har en annan bil LARMAT precis när jag låser min, Honda tror jag det var DS
 
Okej, tack för svaret!! Men det jag egentligen ville komma till, var att om den nu sänder ut en kod vilket är rätt rymligt att den gör.
Borde det inte gå på något sätt att fånga upp signalen/koden med någon sorts mottagare/mätare och känna av koden.

Jag vet inte till 100% men kan man inte sända signaler i "akord"? För i så fall så antar jag att själva kodsignalen för ett bil lås består av en signal (flera) som sänds i ett akord. =/
 
Z_A_R_D_O_Z said:
Okej, tack för svaret!! Men det jag egentligen ville komma till, var att om den nu sänder ut en kod vilket är rätt rymligt att den gör.
Borde det inte gå på något sätt att fånga upp signalen/koden med någon sorts mottagare/mätare och känna av koden.

Jag vet inte till 100% men kan man inte sända signaler i "akord"? För i så fall så antar jag att själva kodsignalen för ett bil lås består av en signal (flera) som sänds i ett akord. =/

webben är full med info om relaterade RFID crack, analyser och "we did it",
som vanligt kommer nyare RFID att vara svårare att fuska sig in med

...så du får koncentrera dig på att stjäla bilar med äldre RFID ;)
 
Haha, nejdå. det var inte det jag hade planerat! Men jag undrade bara om det var möjligt, för jag ser i alla fall en väg! Och det är ju ett problem i så fall... Men det kanske inte är/blir ett sådant stort problem!

Speciellt inte om det skall bli en förbättring på konstruktionen! ; )
 
Lyfter denna tråden lite..

Testade med min V70 -03 och fjärren vart helt obrukbar när jag sände bärvåg på 433.920Mhz.

Det är rätt intressant igentligen med tanke på att vi har full rätt med upp till 1000W på den frekvensen... Jag sände med min VX-6 på lågeffektsläget vilket ska ge ca 500mW.

Låt säg att man står i närheten av ett parkeringshus och tjötar med någon på, eller i närheten av den frekvensen med sina 40W mobilt.. finns inte en människa som kan använda sin fjärrkontroll till bilen inom en ordentlig radie..
 
Det är rätt intressant igentligen med tanke på att vi har full rätt med upp till 1000W på den frekvensen... Jag sände med min VX-6 på lågeffektsläget vilket ska ge ca 500mW.

Nja, man skall nog vara mer ödmjuk i tolkningen av "full rätt". I PTS dokument står det:
"Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör användningen
av andra radioanläggningar."

Eftersom du nu vet att det kan bli problem vid sändning med din radio i närheten av bilar så bör du inte använda mer effekt än att bilarnas lås fungerar.
 
ISM-anläggningar har veterligen inget skydd mot störningar.
I ITU-definitionen av ISM:

"1.15 Industrial, scientific and medical (ISM) applications (of radio frequency energy): Operation of equipment or appliances designed to generate and use locally radio frequency energy for industrial, scientific, medical, domestic or similar purposes, excluding applications in the field of telecommunications. "

ISM-anläggningar är alltså inte "radioanvändare" i Radioreglementets mening.

Däremot får enligt ITU ISM-utrustningar inte störa andra radioanvändare enligt Radioreglementets regler:

"15.13 § 9 Administrations shall take all practicable and necessary steps to ensure that radiation from equipment used for industrial, scientific and medical applications is minimal and that, outside the bands designated for use by this equipment, radiation from such equipment is at a level that does not cause harmful interference to a radiocommunication service and, in particular, to a radionavigation or any other safety service operating in accordance with the provisions of these Regulations"

Problemet är som tidigare konstaterats att Radioreglementet saknar rättsverkan i Sverige, så det går att bestämma i princip vad som helst nationellt.
Det måste slutligen avgöras i domstol var gränserna ligger i Sverige.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nja, man skall nog vara mer ödmjuk i tolkningen av "full rätt". I PTS dokument står det:
"Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör användningen
av andra radioanläggningar."

Eftersom du nu vet att det kan bli problem vid sändning med din radio i närheten av bilar så bör du inte använda mer effekt än att bilarnas lås fungerar.

Räknas verkligen en bilnyckel som en radioanläggning? :eek:

Roger
 
Roger,

Om jag förstår Karl-Arne rätt så är en bilnyckel inte en radioanläggning, utan en "ISM-applikation".

Om jag vidare tolkar Karl-Arne rätt kan inte bilnyckelägare klaga om han blir störd av en användare av en radioanläggning (i detta fall Roger med handapparat).

Vidare är det inte tillåtet för bilnyckelägaren att störa Roger, men Roger har inte någon möjlighet att driva detta som rättsfall. Eftersom Roger inte är snuskigt rik (min gissning) har han svårt att hävda sin rätt mot flera stora industrier som gillar att ISM-apparater på 70cm-bandet genererar mycket intäkter.
 
... Eftersom Roger inte är snuskigt rik (min gissning) har han svårt att hävda sin rätt mot flera stora industrier som gillar att ISM-apparater på 70cm-bandet genererar mycket intäkter.
Är det nå'n som känner Bill Gates och tror sig kunna få honom personligt intresserad av amatörradio? "K1BG" eller "W1MS" vore väl en trevlig ny bekantskap? Han är kanske också miljömedveten.

/ Göstha
 
Last edited:
Hmmm... har läst en massa paragrafer och kortfattat kommit fram till samma som Karl-Arne.. Vi kan fullständigt skita i dessa fjärrkontroller, dom får passa på att låsa/låsa upp/larma m.m.. när vi håller fika lr nåt ;)

Om någon mot förmodan skulle klaga kan vi inte göra mer än att beklaga att bil/larm-tillverkare valt att lägga sina fjärrkontroller på just denna "skräpfrekvens" när dom kunde lagt dom på 840Mhz eller 2.4Ghz i stället :) och helt enkelt hänvisa till lag/reglemente samt biltillverkaren med den "stördes" frågor...
 
Last edited:
Back
Top