Verical load ?

SM6RSE

Member
Hej ! Har en Yaesu G-450C rotor. Ska sätta ett H för 432 Mhz i denna ."Toppröret" är 130 cm och ska stöttas med ett stödlager ca 65 cm upp från rotorn. . Observera att rotorn sitter på ett rör (vajerstagat i 3 punkter) ej i mast och att lagret också kommer att vara stagat i 3 punkter (jag gör om 4 punkter till 3 m.h.a en större plåtbit).
Totalvikten med ant + rör + lager + PreAmp + koax + powerdivider överslagsräknar jag till max 12kg. Men tittar man i instruktionsboken står det maxvikt 10 kg på rotorn.
Och nu till rubriken igen, vad betyder då max vertical load 100 kg ?
Tacksam för hjälp att utreda detta !
 
I manualen tolkar jag att de 10 kg du nämner är en begränsning i de fall man inte har något fast monterat stödlager ovanför rotorn och den då får ta upp alla brytkrafter i sidled.
Med ett fast monterat stödlager blir dessa avsevärt mindre och inga egentliga brytkrafter uppstår. Tänk hävstång.

De 100 kg vertikallast som anges är max under denna förutsättning med hänsyn till lagret.

I din planerade installation tror jag du kommer lindrigare undan om du skippar vertikalröret och fäster horisontalbommen direkt ovanpå rotorn. Spontant känns ett stagat lager svårt att realisera? Har du en skiss?
 
Hej
De olika viktuppgifterna kommer sig av hur rotorn belastas.
En rotorn ska klara:
Vikten av allt som sätts på den,
vridande moment från antennens längd,
böjande moment och
bromsa roterande massa.
Rotormontering.jpg
I fallet a och b ovan så minskar "buren" i masttoppen det böjande momentet och rotorn klarar en vertikal last på cirka 100kg. OBS detta gäller under förutsättning att det vridande momentet och den roterande massan inte blir för stort.

Rotorernas manualer brukar ha förklarande exempel på hur man räknar.

I fallet c finns inget stöd som tar hand om böjande moment varför rotorn ensam måste ta hand om all belastning. Maximala vikten är då begränsad till 10kg eller mindre med hänsyn till roterande massa.

Man får en ökad risk för knäckning då vikten från antennerna och vindkrafter gör att rotorn belastas i sidled.

När man går en utbildning i ställningsbyggnad brukar utbildarna ta upp ett extremfall på detta.
Ett 6 meter långt rör ställningsrör med diameter 48mm är tillräckligt starkt för att hänga upp en bil.
Gör man tvärt om och ställer samma rör vertikalt upp utan stagning håller det nätt och jämt för vikten av en cykel utan att riskera att knäckas ut i sidled.

Fallet d ökar den möjliga vertikala belastbarheten. Jag kan dock inte säga med säkerhet hur mycket den ökar men beroende på stagens styvhet är det inte orimligt att det håller för dina 12kg.

Är stagen för hårt spända ökar den vertikala lasten på rotorn. Är de för lösa riskerar du knäckning om rörelsemånen i sidled blir för stor.

All montering av antenner och tillbehör är beroende av en hel massa faktorer och att ta hänsyn till alla är inte rimligt. Därför försöker man hålla sig till vissa tumregler och erfarenhetsmässigt skaffade kunskaper, ibland dyrköpta sådana.

Jag själv upptäckte en gång i min ungdom att vanliga TV-rör med 6m upp till stagpunkten inte höll med ett 5 meter långt antennspröt i toppen. Jag hade till min stora besvikelse ett stort upp- och nervänt U på tomten till mina föräldrars hus när jag kom hem en blåsig eftermiddag.

Samma rörtyp och rörlängd, men med stagpunkten lämpligare placerad, höll för fyra höjdstackade 4-elementare för 2m och fyrstackade vertikala dipoler på andra sidan röret. Allt monterat på en liten rotor från Clas Ohlsson.

Var inte rädd för att prova, försök att minimera belastningen på rotorn med en lämplig placering av antennerna.

Fundera på om du kan montera antennerna på något annat sätt. Går det till exempel att lägga det horisontella röret i överkant och hänga de undre antennerna nedanför?
varianter H.jpg
Till vänster ett traditionellt H. Till höger en variant som kan minska toppbelastningen.
(Ber om ursäkt för att jag snabbskissar i paint:))

Lycka till med dina antenner.
73 de SM7NTJ Lorentz

p.s Såg nu att KYH svarat medans jag skissade
 
Du är som vanligt oerhört pedagogisk Lorenz! Goda råd och förklarande bilder.

Jag tror definitivt på den senare lösning som den bättre. Det bli svårt att få den stagade varianten bra.
 
Ett alternativ som jag praktiserar vid portabelutflykter och även hade hemma i nästan 10 år är att sätta rotorn i botten av maströret och stag på lämplig nivå. Portabelt kör jag med en meter lina från toppen och knyter en fast slinga runt maströret som jag knyter 4 staglinor i. Rotorn står på en brädstump på marken. Slingan runt maströret åker lite upp o ner när jag vrider men flagglinan i stagen är inte helt stumma.
På skorsten hade jag 2x 15 el CueDee under många år. Lilla Clasohlson-rotorn (5 trådar) i botten på 8m rör höll, den fungerar fortfarande. Den satt på 2 skruv diagonalt i ett vinkeljärn fastsvetsat på en rörklämma på ett fast rör, nere vid skorstenen. Det röret hade stag 4 m upp och hade ett enkelt lager för det roterande maströret i form av ett hål i en plastbit.
Det kom ner på grund av att coaxernas vridning var vid lagret 4 m upp och inte vid rotorn. Manteln sprack nån kall vinterdag och sen gick skärmen av. Konstigt nog ingen avskräckande SWR men närmsta grannen började klaga på TVI... Och så blev det sämre mottagning.
Rören är eloxerade alurör 55 x 2,5, köpte överblivna bitar från en stängselfirma. 3, 5 m i toppen var 45 x 2,5. 54 mm rörklämmor passar med presspassning.
Lycka till med antennmonteringen!
/Jan
 
Stackning.gif
Hej ! Och tusen tack för era svar och tips ! Skickar med en (icke skalenlig) skiss som visar hur jag hade tänkt mig det hela från början. Plan 1 var : avstånd B = 130 cm och ca 65 cm upp ett stödlager med vajer. Plan 2 : avstånd B = 65 cm. Det viktiga är också att avstånd A är minst = 65 cm dvs halva stackningsavståndet,vilket det blir i detta fall. Kollar man i manualen får vi att vindarean x rörlängd (B) får vara max 0.25 (med 30 % marginal rekommenderad = 0.18) Enligt manualen är vindarean för 4 st 12 el 432 Mhz antenner 0.3 (jag har 4 x 10el) Jag får då 0.3 x 0.7 = 0.21 eller 0.3 x 0.65 =0.195, båda fall inom 0.25. Med halva rörlängden har ju även vikten minskat. Ska jag minska B ytterligare men hålla A= 65 cm konstant får jag i så fall öka längden på det rör som rotorn sitter på,alternativt kanske det går att höja de två vertikala rören ngt också. Röret på rotorn är 50 mm x 5 mm aluminiumrör medan själva H:et är 35 mm glasfiberrör. Röret under rotorn är ett galvat 50 mm som är stagat med 3 vajrar.Ett alternativ till är att använda rotorplattor men då ökar även vikten på fläktkåpan (som är av plåt) röret sitter emot tror jag. Tacksam för synpunkter och ev vidare förslag om plan 2 önskas gärna :).
73 de Dean /SE6R
 
Last edited:
Två vinkelplåtar samt lite extra maströr så går det att få till en ganska bra stagning samt avlastning av rotorn.

Till den övre vinkelplåten som har ett stödlager är det kopplat tre staglinor, dom är inte uppsträckta i bilden.
 

Attachments

  • Rotor o Stödlager.jpg
    Rotor o Stödlager.jpg
    225,4 KB · Views: 33
Hej ! Tack igen för era svar och berättelser.. Mina tankar har också varit som HFI och OWW beskrivit . Men den enklaste lösningen för mig känns som att helt enkelt (jag hänvisar till tidigare postad skiss) att minska avståndet B som KYH och NTJ förespråkar. Jag var uppe på taket igår och utan höja den mast som rotorn sitter på kan jag ha avstånd B= 72 cm(2 cm marginal för X fästet medräknat) men byter jag ut masten som rotorn sitter på (ca 118 cm lång) till en mast på 170 cm så kan jag minska B till 72 - 52 = 20 cm. Men innan jag sätter kapen i det nya aluröret vill jag ha lite synpunkter om det borde vara ok så och även om man kan ha kvar stagningshöjden på masten ca 116 cm eller behöver vajrarna flyttas upp för optimal stagning (se bifogad skiss) ?
Jan , tyvärr har jag bara möjlighet att staga i 3 punkter och dessa är ej heller symmetriska med 120 graders avstånd ( ja 2 ligger ganska okej avstånd emellan).
Tacksam för svar . 73 på er
 

Attachments

  • Stagning.gif
    Stagning.gif
    6 KB · Views: 16
Med staget bestående av linor, ovanför rotorn blir det ju en extra vertikallast, som dessutom är svår att beräkna, beroende på hur hårt man spänner linorna, och sidvindens påverkan.

Jag har sett CREATE:s antennrotoer som besod av en snäckväxel, med utgående axeln lagrad i botten på höljet, dvs ine som vanliga rotoer med en kulkrans.
En sådan skulle kalra 400 kr vertikallast.
Trots det vanligt med att axeln kom ut genom botten på rotorn.
Hur man åstadkom dett är en bra fråga.
Garantiutbyte resulterade i samma sak.....
Trots att antenn bara vägde en del av tillåten last.

SM4FPD
 
Hej
Om du kör på det högra alternativet med maströret 1,7m och toppen 0,2m så minskar du de totala påfrestningarna på infästningar och stag.

Ett snabbt överslag säger att vid dimensionerande vindtryck minskar böjmomentet på hela röret med drygt 100Nm.
Böjmomentet på rotorn minskar med över 200Nm likaså minskar böjmomentet på nedre rörfästet från 280Nm till cirka 100Nm.
Påfrestningen på stagpunkten minskar och med ditt 50x5 maströr borde det inte vara någon risk för att röret svänger ut i sidled mellan stagfäste och rörfäste.

Du borde kunna behålla stagpunkten på 1,16m utan problem.

Någon annan som har hållfasthetsläran i gott minne får gärna kolla mina överslagsberäkningar.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för svaret Lorentz ! :) Har varit och kapat röret till 1.7 m nu men takluckan är i trappuppgången intill och det är låst fr kl 20 så det får bli takbesök med rörutbyte imorgon e.m istället.
73 de RSE
 
Back
Top