versatower belastning?

The_one

Well-Known Member
Hej.
Jag söker er visdom!
Hur mycket vågar jag sätta i toppen av mitt 18m versatower bp60HD?
Jag har tänkt mig utöver 6m 50mm galvaniserad rör.
1 styck X510, 1 styck 9 element rikt 2m samt en rikt för HF typ 7 element mosley PRO serien.
Vågar jag att lasta med en HF yagi på runt 60kg?

Min rotorkorg är förstäkt.
 
Borde fungera utmärkt. Själv kör jag med ett 3m maströr till min Versatower. Eller rättare sagt, maststång, då den är solid.

13 ele G0KSC LFA+2 antenn för 2m med 8,2m bomlängd i toppen.

5 ele G0KSC OWA yagi för 6m med 4,8m bomlängd i mitten.

TH6DXX i botten för HF.

Jag har en fyra sektioners Versatower. Ostagad och med 4,1 kubikmeter betong i botten.

73 de Kai

PS: Det galvaniserade röret kanske INTE tål böjmomenten. Min maststång är av 7075 Al och har en brottstyrka på cirka 30 ton ;)
 
Hej.
Tack så mycket för ditt svar.
Känns skönt att få en annan åsikt än sin egen....

Jag står inför ett eventuellt antenn byte.
Men jag har inte köpt något än.
Funderar på att sätta en större HF antenn längst ner och sedan en mindre HF antenn för att sedan toppa på en x510 alternativ en 2m rikt.

Tack för svar!
 
The_one

Kanske värt att understryka det som RCL skriver om galvade rör.

Dessa brukar vara "vanliga järnrör", tunga, mjuka och tråkiga samt inte alls lämpade som maströr åt oss radioter. I alla fall inte vid större längd. Det du vill ha är stålrör (sällan galvade) eller aluminiumrör av bra legering.

/Janne
 
Hej.
Tack för svar.
Jag förstår.
Har ni några idéer på vart man kan köpa dessa aluminiumrör och vilken dimension det ska vara?
 
Hej.
Jag har hittat ett 6m x 50mm massiv aluminiumrör.
Men det är i 6082 kvalitet räcker det?
 
Om du använder rundstång och det börjar blåsa rejält så kommer du få minnen i stången, med andra ord den går inte tillbaka till sin ursprung! Jag skulle föredra att använda ett rör 50*5-8 har använt det i många år själv med en 3ele mono 20 en 3ele mono 17, detta paket klarade av stormen Per utan problem.DSC00028.JPG
 
UGC. Tjusig bild! Naturens krafter när det bär till.

Den här är kanske välkänd redan, men värd att påminna om i sammanhanget: Blåsigt värre var det http://sm7gvf.dyndns.org/sm7gvf/sm4gvf/118_1863.AVI (18 MB filstorlek)

Om rör contra stång: En massiv stång tål mindre böjmoment är ett rör med samma diameter och materialkvalité.

/Janne
 
Ok,
Så vad tror vi om 6m x 50mm x 15mm blir det bra?
Eller kan jag ta mindre tjocklek?
6m x 50mm x 12mm?
 
The_one, det räcker gott och väl med 5mm godstjocklek (50/40) i legeringen 6082-T6.

Som AKU mycket riktigt skriver är en stång inte lämpligt. Stänger används vid vridande arbete eftersom torsionsmotståndet är maximalt i en homogen konstruktion. Om det tvingas att böjas uppstår en besvärande kraftgång i tvärsnittet.

Vårgårda-Masten har under 40 år levererats i tusental med 50/42-rör (4mm gods) vilket visat sig vara långt mer än nog för alla amatörradioapplikationer.

Skillnaden mellan tunn- och tjockväggigt rör går vid gränsen där godstjockleken överstiger 10% av rörets ytterdiameter. Torsionsmotståndet är helt beroende av väggtjocklek.

För den som inte vill gå in på statisk teori så är det så att ett 50/42-rör i legeringen klarar en kontinuerlig böjspänning från mer än 90 kilogram i änden av en 3 meterslängd. Utan att det uppstår någon som helst deformation.
Statiken uppvisar högre siffror än så.

Detta motsvarar en verklig antennyta på ca 1 kvadratmeter vid ett vindtryck på 35 m/s eller ca 2 kvadratmeter vid 27 m/s vilket generellt är högsta uppmätta medelvindhastighet i Sverige över en 50 års period (se SMHI).
 
Så då till den ledande frågan.

Var hittar jag ett aluminiumrör som är 6m långt och 50mm ytterdiameter, som lämpar sig för ett maströr. Kan definitivt tänka mig att byta från 3m till 6m :D

73 de Kai
 
Tack Bengt för din förklaring.
Jag har nu helt klart för mig vilket rör jag ska införskaffa.
Och så som det ser ut nu så känns det som att jag beställer en mosley pro67b.

Tack för alla svar!
73 de SA7AUW
 
UGC. Tjusig bild! Naturens krafter när det bär till.

Den här är kanske välkänd redan, men värd att påminna om i sammanhanget: Blåsigt värre var det http://sm7gvf.dyndns.org/sm7gvf/sm4gvf/118_1863.AVI (18 MB filstorlek)

Om rör contra stång: En massiv stång tål mindre böjmoment är ett rör med samma diameter och materialkvalité.

/Janne

Det jag fick lära mig i "Mekanik B" för en smärre evighet sedan var att ett tunnväggigt rör i högvärdigt material ger det största böjmotståndet för en given mängd material eller vikt hos konstruktionen. Gör man innerdiametern = 0 så att röret övergår i en massiv stång blir böjmotståndet som störst, men materialet utnyttjas tämligen ineffektivt.

Sedan är böjmotståndet eller maximalt tillåtet böjmoment i själva infästningen i markfästet det som brukar dimensionera en ostagad mastkonstruktion.
Momentarmen som summan av vindlasterna från antennerna och från själva masten verkar på är mycket längre än det övre maströret.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top