versatower belastning?

AOM om rör/stång

Ajdå, fel av mig alltså. Tack för tillrättaläggandet. Hoppas att jag nu inte förlett någon med mina villfarelser.

/Janne
 
Skulle rekommendera att läsa dels artikeln i QTC 12/81 om dimensionering av maströr och rotorer i allmänhet
som skrevs av min alltför tidigt bortgångne kollega Olle/SM6ECR samt dels den artikel som SM7BKZ skrev
om rörmaster i QTC under 1968.

Där finns värdefulla uppslag om belastning av mastdelar och fundament mm.

Man ska slutligen tänka på att vindlaster och moment inte är bara statiska, utan det finns även ett ganska stort inslag av dynamik, i synnerhet när det gäller vridpåkänningar på rotorer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Skulle vara intressant att läsa artikeln från QTC 12/81 men var hittar man den?
Den finns inte på SSA.SEs arkiv.
 
AOM skrev bl.a. "... ett ganska stort inslag av dynamik, i synnerhet när det gäller vridpåkänningar på rotorer."


Någonstanns, för länge sedan, fanns ett tips om att montera rotorn på en lagom kraftig fjäder från fjädringen på en bil. Denna fjäder skulle då ta hand om torsionskrafter då rotorn startar och stoppar, eller när kraftiga vindbyar försöker snurra antennerna.

Lite av samma funktion kan man få med ett långt maströr, som är lagom vridstyvt.

Idag, med smarta varvtalsreglerande styrsystem, rampar man rotorns varvtal både vid start och stopp.

Vi borde ha haft något liknande vid klubben här, där vår halvstora antennstack för 144 MHZ vridit sönder både HAM-II och TailTwister genom åren. Det handlar nog till stor del om att man inte väntat med att slå in bromsen efter att ha vridit antennerna, eller att man är för snabb när man byter rotationsriktning.

/Janne
 
Tack för länkarna Fredrik.
Skall fördjupa mig i lektyren senare i kväll.
 
Hoppas nu att jag inte begick något allvarligt upphovsrättsbrott... :) Kul att tidningssamlingen kommer nytta ibland i alla fall.
 
Du har kanske löst detta redan eftersom inlägget är gammalt. Jag har handlat exakt detta rör här:

Ståldepån - Ståldepån

Dom har butik. Men kort-betalning har upphört, så du behöver nog lägga upp fakturakonto.
 
AOM skrev bl.a. "... ett ganska stort inslag av dynamik, i synnerhet när det gäller vridpåkänningar på rotorer."


Någonstanns, för länge sedan, fanns ett tips om att montera rotorn på en lagom kraftig fjäder från fjädringen på en bil. Denna fjäder skulle då ta hand om torsionskrafter då rotorn startar och stoppar, eller när kraftiga vindbyar försöker snurra antennerna.

Lite av samma funktion kan man få med ett långt maströr, som är lagom vridstyvt.

Idag, med smarta varvtalsreglerande styrsystem, rampar man rotorns varvtal både vid start och stopp.

Vi borde ha haft något liknande vid klubben här, där vår halvstora antennstack för 144 MHZ vridit sönder både HAM-II och TailTwister genom åren. Det handlar nog till stor del om att man inte väntat med att slå in bromsen efter att ha vridit antennerna, eller att man är för snabb när man byter rotationsriktning.

/Janne


Volvo 740 har en medbringare från utgående axel på växellådan som via en Hardyskiva ("gummiskiva") kopplas till mellanaxeln.
Köper man två medbringare och gummiskivan på en bilskrot och modifierar medbringarna lite så får man en kraftöverföring som klarar ett högt moment men är fjädrande.
En riktigt billig lösning i sann amatöranda...
 
Back
Top