Versatower, glappar mellan sektionerna?

SA2CEM

Well-Known Member
Har äntligen fått upp masten, en Versatower BP60 HD(?) med 5m topprör.
bottensektionen är helt i lod men iom glappet mellan sektionerna så lutar varje sektion en aning vilket gör av sig rätt mkt på 18-20m höjd. positiv elevation åt väster och negativ elevation åt öster.

sektionerna glappar ungefär 15mm i varje hörn.
hur har ni som har likande master löst det?

funderar på nån form av glidbussningar eller kanske svetsa dit löprullar, eller ska man "dra den rät" med staglinor?
 
Har tyvärr inget bra svar på din fråga men undrar om du behövde byggnadslov för masten. Då jag vill bli "radioaktiv" igen och kommit över en ostagad mast (4x6m) informerade jag kommunen om planerna. De kräver byggnadslov för att den inte är för fastighetens behov utan för min hobby. Jag bor ute på landet och närmaste grannen har inga invändningar.
 
Här i Finspång frågade jag om jag behövde bygglov. Svaret blev nej eftersom amatörradiomast inte kräver bygglov. De tyckte dock att jag skulle prata med närmsta grannar vilket jag gjorde. Jag bor i ett villasamhälle.
Masten är en beg. modifierad byggkran typ teleskopisk med maströr monterat. C:a 10 mast + 8 m maströr.

Olika i olika kommuner.
 
Lovplikt för radio- och telemaster samt torn

Bygglov krävs för att uppföra radio- eller telemaster eller torn. Med radio- eller telemast avses en konstruktion som bär upp en eller flera antennanordningar. Tornen kan vara av många slag, till exempel telekommunikations-, vatten-, utsikts- och trafikledningstorn, radartorn och fyrar. Till torn kan också räknas gruvlavar och kyltorn vid kraftverk. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 689 f.) Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 1 §

Kravet på bygglov omfattar inte en liten mast eller ett litet torn för bara en viss fastighets behov. En centralantenn på ett bostadshus, antenner som sätts upp av sändaramatörer eller en sedvanlig parabolantenn omfattas därför inte av bygglovsplikten.

Bygglov för anläggningar, skyltar och ljusanordningar - Boverket
 
Back
Top