Vertikal 10-30(40)meter

SM7IWG

Well-Known Member
Behöver panelens syn på vertikalantenner. Har flyttat ut på landet och behöver en vertikal som minst täcker 10-30 (40) meter. Förslag?
Har tittat på Butternut HF6V, någon som har erfarenhet av den?
Utrymme finns och även mängder med höga tallar.
 
Hej,
Multibandsvertikalerna man kan köpa är mer eller mindre krångliga med allt jox som behövs för att få till anpassning på många band. Jag gjorde en egen fristående vertikal, 5/8 lång (ca 13m) på 14MHz, med en ICOM AH-4 i botten. Antennen är i aluminiumrör med 50mm ytterdiam i nedersta delen. Den stämmer av perfekt på alla band 80-10m. På banden över 14MHz splittras strålningsdiagrammet upp men den går att köra där ändå. Jag kan lätt ändra längden till t ex 5/8 för 21MHz istället när condsen blir bättre.

Detta tycker jag är en mycket bättre lösning än multibandsvertikaler som ser ut som julgranar med alla spolar mm.

MVH
Kjell-Göran SM4GRP
 
Jag har en HF6V sedan ett antal år.

Svagheten är att den kan vara lite knölig att justera in, men följer man anvisningarna, så brukar det gå bra. Man kan få problem med att högspänningskondingarna i resonanskretsarna åldras eller går sönder på annat sätt. En annan svaghet jämfört med AH-4-lösningen är du inte utan vidare kan använda den både på SSB- och CW-delen på 80m.

Fördelen är att du kan köra högre effekt än om du väljer lösningen med autotuner.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Din metod med AH-4, Kjell-Göran liknar vad väldigt många gör.
exvis båtägare som stämmer av sitt akterstag med en AH-4 eller motsvarande.
Antennelementet till AH-4 kan vara ett rör, ett metspö med tråd på, en tråd dragen vertikalt eller horisontellt eller inv L.
Givetvis kan det vara ide att lägga till jordplan, åtminstone om antennen blir en kvarts ellet tre kvartsvåglängder.
AH-4 kan sitta ute vid skorstenen, på ett träd, altan, eller inne på vinden.
Många monterar en koaxialkontakt på AH-4 och kör koax till antennen. Givetvis vid måttlig missanpassning då.
Inga problem med 30 meter ja kanske 50 meter manöverkabel och koaxkabel. Så det går att dölja en antenn i skogen utanför tomten och på så vis dels komma ifrån störkällor, dels göra det hela mndre synligt.
En bra ide är att linda RF spärrar på både koax och manöverledning nära AH-4:an.

AH-4 ger bypass vid avstängd, och det går att lyssna i det läget.
Vid avstämd AH-4 är endast relän spolar och kondingar inkopplade, logic CPU etc är förbikopplade, utam vid själva avstämningen.Det gör att den tål urladdningar och åska.
AH-4 stämmer av med 10 W och dämpar till under en Wat ut i antennen, dvs minimal störningar vid avstämning.


de
SM4FPD
 
Min vertikal stäms av perfekt på alla band 80 - 10m med AH-4:an. SWR 1.0 för det mesta. Jag har givetvis radialer också. 14 st i olika längder från ca 5m till 20m ett par centimeter ner gräsmattan. Utan radialer blir antennens verkningsgrad kass. Längden på den vertikala delen av antennen (jordplanet hör ju också till antennen) gjorde jag 5/8 våglängd lång på 20m för att koncentrera mej på det bandet och få bästa möjliga strålningsdiagram där. På 30m blir den strax under 1/2 våglängd och på 40m ca 1/3 våglängd. Man skall undvika1/2 våglängd precis. Då kan nog inte ens AH-4:an stämma av. En enkel och robust antenn som funkar bra. Jag har t ex kört VK några gånger med 5W ut.
 
Back
Top