Vertikal antenn CP-5

SM0GLD

Vänsterhänt
Dymond CP-5.

Jag vet att denna antenn har varit uppe i flera trådar tidigare men behöver mer info.

Min antenn har varit utsatt för troligtvis flera hundra watt kanske t.o.m kW.
Vissa delar har tagit skada så jag har börjat plocka isär antennen.

Inne i antennens matningsdel sitter det två spolar på samma ferritstav och några kondingar.
Det har blivit överslag mellan varven i spolen så den måste lindas om.

Finns här någon som har analyserat vilken funktion dessa spolar med tillhörande kondingar har.
Är det värt besväret att renovera eller kan man klara sig utan den?

/Micke
 
Hej Micke, skulle tippa på att det är en typ av anpassningfilter, det är ju en oerhört kort antenn på 80m så det blir väl mycket högohmigt i matningspunkten då.
Är det svårt att linda om spolarna? Men om du har den på balkongen så kan du kanske använda en avstämningsenhet där ute?
RigPix Database - Antennas - Diamond CP-5

/Ingvar
 
Hej Ingvar,
Jo du har nog rätt i att det är en anpassning för de lägre frekvenserna.
Radialen för 80m är förstörd så jag tänkte fimpa 80 på denna antennen.
Det är inte svårt att linda om spolarna men om dom inte behövs och om man ändå använder en ATU i matningspunkten så kan man kanske skippa dom.

/Micke
 
... Min antenn har varit utsatt för troligtvis flera hundra watt kanske t.o.m kW. Vissa delar har tagit skada ...
Det har blivit överslag mellan varven i spolen så den måste lindas om...

Jag skulle inte rekommendera att linda om spolarna på de befintliga ferritkärnorna. Det är inte osannolikt att även de har överhettats och förstörs (krackelerat). Se t ex en del av länkarna i tråden Balunens kärna. Om du tänker testa med att linda om dem, vilket jag skulle ha svårt att låta bli, byt alltså samtidigt ferritkärnor (-stavar?).

/ Göstha
 
Last edited:
Hej Göstha,
Tack för tipset, det är nog bäst att även kolla upp ferritstaven.

Har börjat kolla lite på denna antenn efter att jag fått en ordentlig "avhyvling" eftersom jag trots antennförbud monterat upp en trådantenn :eek:

/Micke
 
Med hänvisning till mitt inlägg i tråden Den som har flest antenner på taket när han dör vinner undrar jag vad du fått för motivering till antennförbudet. Risken är nämligen stor att allt som ens "luktar" antenn drabbas på samma sätt. Jag föreslår att du tar upp en diskussion med hyresvärden, trots avhyvlingen. Beklaga att du förbisåg förbudet och försök nå en kompromiss. Är det fråga om HSB, har jag goda erfarenheter från den HSB-förening i Västerås där min nu bortgångne gode vän SM5IB bodde.

Jag föreställer mig att man ofta fruktar för att om en person tillåts sätta upp en antenn, följer många andra snart med och det urartar till en mindre, oorganiserad skog. Men som licensierad sändaramatör intar du en särställning i den meningen att inga grannar kan åka snålskjuts på ett eventuellt tillstånd. Förbind dig att montera bort antennen när du flyttar och att installera den fackmannamässigt, så att ingen åverkan sker på fastigheten eller att den inte riskerar att blåsa ned och skada människor eller egendom. Ta gärna råd av en renommerad byggnadsingenjör, och hänvisa till honom eller henne.

/ Göstha
 
Last edited:
Hej!

Finns det verkligen stöd av lagen att "slentrianmässigt" avfära begäran om att få sätta upp en antenn?

Mvh/
En som inte förstår innebörden av ett "nej".
 
Finns det verkligen stöd av lagen att "slentrianmässigt" avfära begäran om att få sätta upp en antenn?
Tveksamt, men om inte - vem har i så fall råd att driva en process? Det skulle inte förvåna mig om man i så fall vore tvungen att gå ända upp till HD, bara för att sedan ställas inför ett närmast oöverstigligt berg av kontraktskrav från en ännu mer kallsinnig hyresvärd och dennes juridiska ombud. Det är alltid bäst att försöka få hyresvärden positivt, om än med tveksamhet, inställd. Svårare är det att råka ut för njugga grannar, som lätt uppviglar varandra och skyller på allt och ingenting (läs värdeminskning av bostaden).

Det finns säkert någon bland oss med god insikt i juridiken. Inte minst vi fyra deltagare i den här tråden är i så fall mycket intresserade av ett klarläggande.

Mvh / Göstha
 
Last edited:
ang antenntillstånd och hur det går i detta ärende....
se mitt svar i "den andra tråden":)

/Micke
 
Hej!

Göstha, jag har ett minne av att det finns något prejudikat beträffande parabolantenner och hur de likt en champinjonodling i sken ploppar upp på vissa hus? Minnesbilden är att man kan inte utan vidare neka uppsättning.
Men, jag kan ha fel!

Nu kommer jag att flytta till egen kåk innom kort och då blir ju tillståndsprocessen snabbare. Men o andra sidan så kan man kanske inte överklaga beslutet... ;)
 
Back
Top