vertikal av rg58?

SA2CEM

Well-Known Member
Läste nånstans om en kolinjärantenn för 2,4 GHz där dom använde sig av rg58 stumpar som radiatorelement med våghastigheten 0,66 vilket resulterade i kort antenn i förhållande till våglängd.

Tanken slog mig om man inte kunde utnyttja detta till vertikaler för 80m och kanske tillochmed 160m?

En snabb uträkning ger en 1,8 MHz kvartsvåg längden 27,5m och 3.7 MHz 13,38m med våghastigheten 0,66.
Tänker jag fel här? Det blir ju riktigt hanterbara längder men för en amatör-amatör som mig låter det nästan för bra för att vara sant.

Ber om ursäkt om detta redan har diskuterats men har svårt att hitta rätt söktermer om detta.
 
Hej -CEM,
här är en bra artikel av G3TXQ som kanske besvarar din fråga:
Coaxial antennas

Hastighetsfaktorn för koax avser vågutredning inuti kabeln (faktorn är omvänt proportionell mot kvadratroten ur dielektricitetskonstanten för innerisolationen). För antennströmmar på kabelns utsida (som ger strålning)uppstår ingen sådan fördröjningseffekt. 73 Janne/SM0AQW
 
Last edited:
tack för detta Janne.
i grova drag så funkar det men det blir bara 80% kortare och inte 67% som jag fick för mig och med massiva förluster om jag förstod ovanstående länk rätt.

Bra, då kan jag släppa den tanken.
 
Back
Top