Vertikal CP-6S **Hjälp behövs**

boko57

Member
Jag köpte en begagnad Diamond CP-6S antenn för ett år sedan och äntligen nu ska den upp på taket.

Mitt problem är att när jag mäter med ohm mätare så är det kortslutning mellan antennen matningskontakt som sitter på en sektion kallad feed point assembly.

Är det verkligen rätt?

Det ska väl vara så att koax kontaktens jord inte ska vara förbunden med antennen utan endast mitt kontakten?

Kan någon vänlig själ talat om vilka värden jag ska få om jag mäter mellan jord eller mitt kontakten på PL258 anslutningen och antennen?
 
CP-6S är DC-grounded, så det här helt normalt. Skulle den inte vara "kortsluten" så skulle det vara fel på den!
 
Med andra ord...
En drossel sitter parallellt över PL-kontakten, därför blir det utslag vid resistansmätning.
 
Ok, då förstår jag. Tack!

Jag blev lite förvirrad över att denna sektion går att dela genom att den är gängad varav den övre gängan är av plast dvs icke ledande material.

Då kommer antennen upp idag med lite tur.
 
Nästa problem är att jag ska justera trapsens längd.

Inget problem om jag visste vilket traps som är 80m, 40m, osv. Kan det största trapset vara för 80m?
 
Jo men märkningen på strapsen vilken som är vilken har försvunnit för länge sedan med tidens tand.

Jag tror att jag har listat ut det. Instruktionen ger dock ingen ledning till detta då alla straps är lika stora i sprängskissen för antennen.
 
SM0GLD, tror du att min slutsats är rätt att längsta är för 80M, näst längsta för 40M och så vidare?
 
Back
Top