Vertikal dipol

SM6FPG

Fritidskonsulent
Efter att ha inskaffat 2 st flaggstänger från Jula, omtalas i en annan tråd i forumet, så är mitt mål att åstadkomma en vertikal dipol för 20 meter.

Blir det lyckat så kan jag göra som Staffan/6DOI och hänga på element för de andra banden upp till 10 meter.

Hans vertikal har ett bra pris så visst kunde jag köpa en av honom, men jag måste kunna ta ner antennen i mindre enheter för att kunna tranportera den, så då blir ett eget bygge, lösningen!

Behöver någon form av isolerad koppling mellan dipolhalvorna. Här hade jag tänkt att finna någon form av råämne med dia 55 mm och svarva ändarna till 49 mm för att passa i.

Finns det teflonstänger på marknaden för detta ändamål eller kan man ta något annat material.

Någon som har tips på material och eventuella leverantörer?

/Bosse
 
Ändmata

Hej,

Jag har ett par stänger också som skall användas till lite allt möjligt. Jag tänkte ändmata enligt denna länk
http://www.mydarc.de/dk7zb/J_Pole/wiremanjpole.htm
Jag har gjort vertikal tidigare med mycket bra resultat. Minimalt SWR på hela 20M bandet med vanlig elkabel upphissad i flaggstången eller i träd. En vertikal med så stor diameter blir t o m bredbandigare. Med annan längd på bandkabel-matchen borde den gå på 10 meter oxo.

Jag reste 10 meter av Jula-flaggstången ensam och ställde den fristående i parasollfot, bra alternativ om träd saknas att hissa upp en tråd i. Mycket god isolation krävs i änden av ändmatad halvvåg, men medfäljande PVC rör borde kunna fästas i träpåle som slås ner i marken. Bandkabel match är idealisk och fungerar som både bredbandig match och lågförlust matarkabel.

RF CHOKE ABSOLUT NÖDVÄNDIG. Jag har provat utan, lite ivrig och skulle bara testa.... Det blev ingen skada på min gamla IC730, men den "brändes" rejält.

Prestandamässigt vet jag inte vad man ska tro om detta. Jag fick flera S-enheter svagare signal och brus på denna antenn än på en horisontell dipol av godtycklig längd (20 meter) matad med bandkabel till tuner 10 meter över "vanlig"jord. Har inte gjort tillräckliga tester för att veta något om strålningsvinkel, etc.

Troligen fungerar en horisontell dipol 10 meter upp bättre än en vertikal, men en vertikal kan man ställa var som helst, t ex ute på en brygga eller kobbe i saltvatten. Detta skulle troligen ge en helvvågsdipol anständiga prestanda. Sitter man på rätt rev kan man köra 45000 QSO på ett par veckor :)

Sedan kan du ju alltid ställa en till en bit iväg och fixa lite riktverkan.... Många flaggstänger blir det!

/Lennart - SM6KNL
 
Back
Top