Vertikal för 14Mhz, byggtips?

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag har en gammal basantenn för 27Mhz som jag inte använder mera som jag skulle villja köra på 20m. Jag har inte lust att monera ur spolen ur antennen för jag kanske ska köra 10m i framitden. jag har kört med 27mhz antenenn på 20m med tuner och kört enstaka qso bara men jag vill kunna köra utan att få rapproten "not to strong three by four please give me your call again":confused: Skulle det gå att monetra en langklämma runt själva radioatorn på antennen och mata den där med coax och sen göra jordplan som jag ansluter till skärmen på coaxen? Har jag inte fått en 1/4 för 20m om jag gör som jag tänkt?

/Kristoffer
 
...Skulle det gå att montera en slangklämma runt själva radiatorn på antennen och mata den där med coax och sen göra jordplan som jag ansluter till skärmen på coaxen? Har jag inte fått en 1/4 för 20m om jag gör som jag tänkt?

/Kristoffer

En kvartsvåg på 20m är 5.2 meter ungefär. Om den vertikala delen blir så lång så kan du lägga till radialer osv. Jag antar här att spolen sitter i foten på vertikaldelen och att du med den nya matningspunkten vid slangklämman alltså undviker spolen, inte ansluter någon koax till det vanliga uttaget och så.

(Det *går* att få det hela i resonans på 20m även med kortare vertikaldel men längre radialer men då är det ingen kvartsvågsvertikal längre.)

Placeringen av själva antennen är också viktig. Sedan måste man komma ihåg att en vertikal ger mycket lägre signalstyrkor än en horisontalpolariserad antenn framförallt på kortare avtsånd. Men det är en annan diskussion. Själv har jag använt en vertikal dipol till stor glädje genom åren. Så det funkar med vertikaler på kortvågen. Kolla på SM5JAB

Lycka till. Låt höra vad du gjorde.
/Micke
 
Antennen är väl c:a 5 meter?
Jag tycker att du skall mäta resistansen mellan innerledare och skärm.
Misstänker att spolen sitter parallellt över radiatorn i basen som en impedansanpassning.
I så fall kan du mata den som vanligt, men lägga till radialer.
Du använder ju tuner.
/ Ingvar
 
Micke, jag har antennen på ett förråd på ett 3m maströr änsålänge men ska byta ut röret mot ett längre och montera stagning, staglinor är förbredda men han inte få upp mera rör innan kylan slog till
Jag ska mäta resistansen mellan radoatorn och innerledaren, villket värde bör jag hamna på vid mätningen?
 
Pröva först att stämma av den som den är, jag har också en 27 pinne (sirio super8) och visserligen har den jordplan orginal men den stämmer jag av ner till 40M utan problem med den inbyggda tuner i radion (pro-3), körde med en liknande antenn som du har för många år sedan och har för mig att det gick lika bra, ett billigt sätt att få en vertikal på många band.
 
Jag ska mäta resistansen mellan radoatorn och innerledaren, villket värde bör jag hamna på vid mätningen?

Om spolen ligger rakt över skall det visa så nära noll Ohm som möjligt (beroende på kabellängden).
Hur långt är ditt antennspröt?
 
Min heter "Venom" tror jag men jag har ju ohså kvar min imax 2000 5/8 monterad på taket men den går skit på allt annat utom 26-30Mhz även med tuner)= men kanonpinne för qso på 10m.
 
Om spolen ligger rakt över skall det visa så nära noll Ohm som möjligt (beroende på kabellängden).
Hur långt är ditt antennspröt?


Antennsprötet går att justera rätt mycket för det är bara aluminiumrör som går i varnadra som man låser med slangklämmor men skulle gissa det går att göra radioatorn närmare 6m lång:)
 
"not to strong, three by four, please give me your call again":confused:
Ja-ja. Det känner jag igen!
Sådant får man vänja sig vid om man kör hundra Watt och en enkel antenn. Anropssignalens innehåll spelar också en viss roll, liksom bokstavering.
Men visst kan man få rapporten "five nine, no problems, but can you spell your name"?
Ska man vara ärlig så har man nog själv sagt samma nån gång...:D

/ Ingvar
 
... Sådant får man vänja sig vid om man kör hundra Watt och en enkel antenn...
Inte nödvändigtvis! Omkring 1969 använde jag en krokig aluminiumpinne på ett platt plåttak som antenn för 14 MHz och Drake TR-3 som sändare. En kväll blev jag varse en jättepileup på SSB - jänkare ropade i munnen på varandra på en W/MM-station. Jag inväntade lägligt tillfälle och anropade en enda gång. /MM-stationen kom tillbaka och bad mig vänta en stund medan han hämtade en kopp kaffe. Sedan kom han tillbaka - en telegrafist på ett lasarettsfartyg utanför Vietnams kust - och vi hade minst en kvarts trevlig pratstund som omväxling till alla hans 15 sekunders-QSO:n. Därpå hälsade han "godnatt, sov gott" och drog ur proppen!

Förakta inte den ringa begynnelsens antenn!

... Men visst kan man få rapporten "five nine, no problems, but can you spell your name"?
Ska man vara ärlig så har man nog själv sagt samma nån gång...:D
Precis, distraherad av XYL eller nå't! ;)

/ Göstha
 
Last edited:
Såna upplevelser är trevliga! :)
Jag har faktiskt aldrig kostat på mig varken extra slutsteg eller stora antenner, snål som man är...
och fattig :(
 
Så nu har jag monterat ett jordplan tillfälligt för vågade inte sätta foten på taket för det var blankis där så jag stod på en steget och hakad epå en 5 meter lång koppartråd i antennfästet. Det dönar på 20m nu kan jag säga men fick problem med att stämma av med tunern i min nya ts 450sat. Kunde inte stämma av så swr blev under 2 men nu gick den bra på 40m ohså och stämde av på 5 sekunder där:p Jag får se när isen och snön har tinat och tjälen har gått ut marekn då jag ska byta till ett längre maströr på 5-6 meter och staga, borde det inte gå att använda staglinrona som jordplan? bara en tanke jag fick:)
 
... Jag får se när isen och snön har tinat och tjälen har gått ut marekn då jag ska byta till ett längre maströr på 5-6 meter och staga, borde det inte gå att använda staglinrona som jordplan? bara en tanke jag fick:)

Ja var försiktig. Höjder och glansis är en olycklig kombination:)

Du menar att använda staglinorna i toppen på det isolerade "bärröret" som jordplan? Och sedan låta själva vertikalen vara fristående eller stagad med isolerande lina? Det går utmärkt att göra så. Är man teoretiskt lagd så kommer en nedböjning av jordplanet att öka matningsimpedansen en del (i teorin är den 36 ohm om jordplanet står helt horisontellt) till närmare 50-60 ohm, eller så, och det ska din automattuner kunna ta hand om i vart fall på 20m-bandet.

/Micke
 
Back
Top