Vertikal för 6 + 10m

klas

Member
Har sett en vertikal 10 + 6 m. Tror att det är en Dimond CP610. Någon som har erfarenhet av denna antenn? Någon som kan rekommendera leverantör? /Klas
 
Håller med Lasse, antenner är lätta att bygga. Kräver lite tid, men då vet man vad man får iallafall..

73 de Kai
 
Jag håller med om att det är lätt att bygga antenner, att man bör bygga lite mer själv, och att självbygge är väldigt stimulerande.
Däremot är det få som har verktyg, handlag och en liten verkstad. Dessutom lust att börja bygga antenner. Det skall ju bli tid över till TV, Facebook, Ölkväll, Intenet, oavsett om det behövs eller ej, Shoppingrunda, mer TV tittande, filmkväll etc.
Det kan oxo vara svårt att få tag på material. Att bygga sprärrkretsar som funkar, och verifiera att de ligger rätt, och att de håller i många år är svårt för de alra flesta.
Sist men inte minst så är det svårt att verifiera om hembygget blev bra. Då krävs instrument etc.
Bekvämligheten gör att många därför väljer att köpa en byggsats till en antenn. Man vill ju komma igång. Men även en byggsats kräver en viss kunskap och experimentlust för att den skall bli bra.

Att sänka sina krav som nybörjare och sikta in sig på ett band, och bygga en enklare antenn är ett gott val, en dipol fixar de flesta själv.


Internet och litterturen är FULL av antennbyggbeskrivningar.
På loppisarna finns massor av böcker i ämnet. Förra helgen i Handen hade jag med två ARRL handböcker, värda guld och kostar tusenlappen. Men man ville pruta på en hundralapp.
Idag får tydligen inte kunskap som man får i en sådan bok kosta något. Hur skall man då lära sig bygga antenner?
Tror man att någon skall presentera en fullständig byggbeskrivning med material inköps platser och personlig hjälp vid problem, här på forument.
Är inte 100 kr billigt för en sådan bok? Som du kan läsa i 20 år och ändå lära dig nytt varje vecka. (årgången på en sådan bok betyder inget)
Eller skall de gå i soptunnan?

Experimentea mera

de
SM4FPD
Roy
 
Nåja, behöver någon mäta antenn i Stockholmsregionen så kan jag nog ställa upp med nätverksanalysator för HF-VHF. Kan också mäta filter. Annars så kräver inte antenner så mycket. Såg, jag använder sticksåg med sågblad avsedda för metall. Funkade utan problem med 5mm tjock aluminium. Rörkap och rörböjare finns på Jula/Biltema för en billig peng. Och sen är man igång. Vill också påstå att de flesta klarar sig bra med en SWR-mätare för antenner avsedda för ett band.

Bara mina 2 korvöre :)

73 de Kai
 
Hej!
Att bygga antenner är inte svårt för en som är erfaren. Är man däremot nybörjare kan man få problem. Då gäller det att få hjälp av de som vet hur man bär sig åt och som har lämplig utrustning för att t.ex. mäta resonansfrekvenserna på egentillverkade traps.
Dessutom är inte alla utrustade med ett utrymme där man kan ha de verktyg och instrument som krävs. Kanske kan det t.o.m. vara så att själva radiostationen måste ha sin plats i sängkammaren.:eek: Nu är det inte så i mitt fall, men man måste ändå inse att man inte kan ha allt. Så att vara intresserad att köpa en färdig flerbandsantenn har jag full förståelse för.

/ Ingvar
 
det kostar inte mycket att bygga antenner. man får köpa en pelarborr för ca 500 kr sedan ett par böcker, som roy sager man får mycket matnyttigt från dessa. själv så älskar jag att bygga antenner har byggt min egen antenpark tillsammans med mina radiokamrater på det sättet lär vi oss mycket lösningar mm. min 16 elementare för 20 15 10 meter har kostat ca 3000 kr och jag är helnöjd. folk är villigga att köpa slutsteg men det är antennen som gör jobbet. testa som min kompis lasse säger cute and try. man kan bara misslyckas men man lär sig grymt mycket om strålvinklar gain hur olika antenner fungerar mm skriv och fundera hur resultat är jämför med andra. våga läsa och bygg det är snart inte många som gör det. de 73 mike
 
Ok, du har byggt samman flera beamar på samma bom.
16 element fick mig att se en långyagi för 20m - den borde ha en bomlängd på 3 våglängder ;)


mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Ok, du har byggt samman flera beamar på samma bom.
16 element fick mig att se en långyagi för 20m - den borde ha en bomlängd på 3 våglängder ;)


mvh
Bengt / KBW

jopp stämmer bra körde en 16 elementare i rg den blir ca 3.4 våglängder lång.

pratade med en från brazilien han hade haft en 20 meters antenn som var 30 meter funkade jättebra nu var den bara 22m lång han var superstark. men detär bättre attt stacka tre sådana jag har byggt då får amn gain och bra lober. får se vad framtiden säger. ett sommarställe med bra yta och en mast på 45 meter med lite olika antenner fjärstyra hmm skulle vara skoj. men nu ska 80 igång i veckan lite småsaker kvar. körde dock japan igår höjd 19 m fel riktning men den funkade. utvärdering i vinter sedan justering nästa sommar. ha de 73
 
4 element på 20m, 4 element på 15m och 8 element på 10m......ja, det blir 16 element. Snyggt bygge "hal2000", Mikael.....störst, först och vackrast...??....;)

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
4 element på 20m, 4 element på 15m och 8 element på 10m......ja, det blir 16 element. Snyggt bygge "hal2000", Mikael.....störst, först och vackrast...??....;)

73 de Bjarne/SM7FBJ

man får tacka, nu så får man fundera en del har lite infereing skumma sådana men inte på 20-15-10 utan 12-17 bidde när jag sänkte masten 1.3 meter hmmm

ha det
 
Tyvärr så är väl det största problemet med att bygga själv det att aluminium är så otroligt dyrt .
Skulle vilja göra en 6m beam men tyvärr så är antennerna billigare färdiga än att köpa material och bygga själv
/roy
 
Och att det är lögn att hitta delar som teleskoperar in i varann utan en massa glapp:(

/Micke

Firman Arigo har legerade alu-rör i olika dimensioner, du kanske kan hitta rör i lämpliga intervaller:
ARIGO Flygmaterial klicka på Metall/Runda Rör-Aluminium 2024 vilket är en kvalitet som har hög hållfasthet.
 
Back
Top