Vertikal för 80/160 meter

SM1OII

Well-Known Member
Hej!

Jag tänkte sätta upp en vertikal för 80/160 meter. Enda beskrivningen jag sett på en sån var i ON4UN's bok Low Band DXing och där var den beskriven med bara en skiss utan några närmare detaljer om jordplanens höjd över marken, kondingens och spolens storlek osv...

Vertikal.jpg


Har Googlat och försökt hitta nåt mer men icke... Nån som har nån erfarenhet av en dylik eller liknande antenn??
 
27m vertikalt kommer garanterat ge problem med lokala byggnadsnämnden,
kanske även med luftfartsverket.

föreslår att du studerar tekniken med kapacitanshattar för att förkorta vertikalen.
 
Byggnadsnämnden ska du inte behöva oroa dig för då det inte är en mast.
Enligt PBL behövs inget bygglov för antenner.
Luftfartsverket är jag frågande till.... Kan vara problem om du bor nära en flygplats men annars tror jag inte det skall vara några problem där heller.

Skulle föreslå att du har matningspunkten minst 3m över backen men gärna 6-10m upp.

73 de Magnus
 
Är det bara jag som tycker det ser konstigt ut på ritningen?
Bara radialerna som avstäms, men radiatorn "orörd"?:confused:
/Ingvar
 
Det går nog lika bra att lägga konding resp spole i serie med det vertikala elementet. Om man tar bort tre radialer ser man att det är en 2x27 meters dipol med ena benet vertikalt och det andra horisontellt några meter över marken. Det blir nog lätt HF-strömmar utanpå koaxen så den bör lindas genom en ferritring eller liknande.
 
27m vertikalt kommer garanterat ge problem med lokala byggnadsnämnden,
kanske även med luftfartsverket.

Garanterat?!? Tror du?!? Då borde dom ha klagat på min 36 m höga mast som suttit uppe i 12 år. Har varit inne på att stämma av den istället men staglinorna är inte isolerade. Istället för att blanda in myndigheter så kan vi väl hålla oss till ämnet. Nån som har en fungerande 80/160 m vertikal? Tips?
 
Så här står det i texten om antennen:

The same vertical can be turned into an 80/160-meter vertical using 27-meter long radials (60° on 160 meters and 120° on 80 meters) as shown in Fig 9-36. The total system length on 160 meters is 60° + 60° = 120°, which is less than 180° (λ/2); hence a coil is required to resonate the antenna. On 80 meters, the total length is 120° + 120° = 240°, which is longer than λ/2; hence, a capacitor is required.

Men som sagt, inget om höjd över marken, kondingens storlek eller spolens storlek. Hade tänkt mata via en "uggly balun", 6,5 meter RG-213 på ett 110 mm PVC-rör.

Nu är jag inte låst till just den här antennen, kom med tips!! Går det att stämma av masten trots oisolerade staglinor?
 
Nu är jag inte låst till just den här antennen, kom med tips!! Går det att stämma av masten trots oisolerade staglinor?

Kan han stämma av sin antenn mellan koax-skärmen och radialerna, så borde du också kunna stämma av alltihop! :D
Skämt åsido... kolla ritningen igen! Hur får han det att funka?:confused:
/Ingvar
 
Går det att stämma av masten trots oisolerade staglinor?

Det blir nog svårt.

Lämpligaste antenn (verikal- eller horisontalpolariserad) beror på var du bor. Du har ju tex en kanonfin fästpunkt för en inverted veedipol 36 meter upp. Det är nog svårt att slå med en vertikal på 80. När jag tittar på kartan ser det ut som om det är jordbruksmark där du bor och ända ned till kusten. Då skulle jag försöka med en vertikalpolariserad deltaloop på 160m enligt ON4UNs recept. Om det är problem med plats skulle jag spänna upp en kvartsvågsvertikal med eget jordplan i marken en bit från masten (gissningsvis åtminstone 10 meter) genom att dra en lina från masttoppen ned till marken och låta vertikalen möta den. Eventuellt med top loading snett upp och snett ned för att utsläcka den horisontella komponenten om du ska lyssna på den.
Finns tips även om detta i ON4UNs bok
 
Last edited:
Jag har redan inverterade V antenner för 40/80/40 m i masten men skulle vilja ha något ännu bättre för DX speciellt för 80/160 m (på 40 m har jag en 3 el Yagi som ska upp). Vill alltså ha en antenn med låg strålningsvinkel... Den vertikala deltan var inte helt fel...

Delta.jpg


Jag får nog läsa på mer om delta-antenner... Mera tips!!
 
Några kvartsvågs slopers runt masten?
Enligt de gamla antennböckerna skall de ju vara väldigt bra. Jag har ett svagt minne av att jag läst någon artikel där man hade några slopers runt masten och matade en i taget samtidigt som de övriga användes som reflektorer. Det finns säkert någon här som kan komma med mer information eller kanske avfärda denna lösning.
 
Jag hittade en mycket bra sida om delta loopar, Vertical Delta Loops

Det får nog bli en "right-angle delta" för 80m till att börja med, låg strålningsvinkel och 50 ohms impedans!
 
Last edited:
Är det bara jag som tycker det ser konstigt ut på ritningen?
Bara radialerna som avstäms, men radiatorn "orörd"?:confused:
/Ingvar


Nej, Ritningen aer riktig!

Det du ser aer en moejlighet att faskifta jord matningen till antennen.

Antennen saknar "avstaemning", det faar man loesa medelst avbitare och SWR meter.

MFJ har en produkt som kallas "Synthetic earth" eller "Virtual Earth". Det du ser paa ritningen aer en enklare variant.

Man fasskiftar jordpunkten upp till +/- 90 grader foer att erhaalla minimum Voltage i radiostationen ( samt max Current ).

Detta kan annars vara ett problem om du har laanga matarledningar till en vertikal antenn.

Foer de som gillar NEC och andra antenn simuleringsprogram - man maaste ta med fas skiftad jord om man skall simulera en vertikal antenn.

Dock aer texten felaktig paa ritningen. Om man behoever capacitans eller induktans beror paa frekvens och framfoer allt laengden paa koax'en. Att kategoriskt ange spolen som del av 160m eller 80m setup'en aer inte helt korrekt. Det kan foer vissa kabel laengder vara noedvaendigt att anvaenda 2 spolar eller 2 kondensatorer istaellet foer vad som visats paa ritningen.

Man kopplar in en RF voltmeter paa stationsjorden och testar med kondensatorn alternativt spolen och foersoeker hitta var man faar minst RF voltage.


//Dan, M0DFI
 
Last edited:
Det var väl en krånglig beskrivning. Man använder spole respektive kondensator för att få hela antennen med vertikal tråd och horisontella trådar i resonans. Sedan ansluter man matningskabeln där det är ungefär 50 ohms resistiv impedans. Det finns ingen "jord".
 
Det var väl en krånglig beskrivning. Man använder spole respektive kondensator för att få hela antennen med vertikal tråd och horisontella trådar i resonans. Sedan ansluter man matningskabeln där det är ungefär 50 ohms resistiv impedans. Det finns ingen "jord".

Har funderat länge på om detta fungerar d.v.s. om den antennavstämningen funkar i praktiken.:confused:
/Ingvar
 
Last edited:
Back
Top