vertikal för 80 meter samt matning 2 ele quad

hal2000

Member
hej jag undrar hur bra en vertikal på 80 meters bandet fungerar 1/4 våg med åtta jordplan 20 meter i åttkant fungerar. fungerar denna bättre till dx än en dipol på 15 meters höjd.
om jag läst rätt så får jag ca 128 ohm om jag bygger en två elements quad har kollat av med ett element med antenn spektra instrument stående vågen blev ca 1.3:1 ska väll vara oki men jag vet inte hur det blir när det reflektorn kommer på plats . ska jag mata den med 75 ohm kabel en kvarts våglängd för att få rätt anpassning ca 50 ohm.
tackar för svar.
 
Om möjligt, sätt upp både dipolen och vertikalen. Gör så att du kan skifta antenn snabbt med en switch. Detta ger många intressanta aha-upplevelser.
 
SM6PXJ said:
Om möjligt, sätt upp både dipolen och vertikalen. Gör så att du kan skifta antenn snabbt med en switch. Detta ger många intressanta aha-upplevelser.
jag har satt upp dipol för 80 samt 40 meter. har fått lite aha upplevelser idag när jag satte upp ett element för quaden skiftade mellan yagin en 3 band mosslye 33 på 18 meters höjd quad elementet riktat mot usa skillde inte nästan något i lyssnarsignal. ska bli skoj att köra om 14 dagar när certet kommer från pts. tack för tipset
 
Back
Top