Vertikal HF antenn

DXSR Multi GP II Pro som säljs av Mobinet. (Utan radialer och täcker 3,5 - 30 MHz utan tuning med SWR under 1,8:1)
Går kanske inte så bra på 80m men funkar bra på 40 o uppåt.
 
Eller HFV3530 som är en liknande antenn som DXSR Multi GPII Pro, men bra mycket billigare. Säljs bla av Milberger & Paulsson 08-7128600

//SM0TSC
 
Butternut HF6V
Har min monterad på taket av mitt hyreshus.
Största fördelar: diskret (vilket hyresvärd och grannar gillar)
och funkar förvånansvärt bra på 80 meter (har kört transatlantiska
qso:n med bara 5 watt!).
Har man bara plats för radialerna så har jag svårt att tänka mig
att jag skulle kunna hitta någon bättre vertikal för kortvåg!
 
radialer

SM6EQO said:
Butternut HF6V
Har min monterad på taket av mitt hyreshus.
Största fördelar: diskret (vilket hyresvärd och grannar gillar)
och funkar förvånansvärt bra på 80 meter (har kört transatlantiska
qso:n med bara 5 watt!).
Har man bara plats för radialerna så har jag svårt att tänka mig
att jag skulle kunna hitta någon bättre vertikal för kortvåg!


Vart kopplas radialerna in ?

//SM3WFR Tobbe
 
SM3WFR said:
Vart kopplas radialerna in ?

//SM3WFR Tobbe
Jag har:
4 radialer för 80 meter
8 radialer för 40 meter
8 radialer för 20 meter
4 radialer för 10 meter

Dessa är kopplade på vanligt sätt ( dvs enligt instruktionsboken :) )till basen av antennen som i sin tur är ansluten till skärmen på coaxen som antennen är matad med. Dessutom har jag anslutit en landgång av galvat stål som löper längs taknocken på huset plus två stycken säkerhetsräcken av dito material som löper längs hängrännorna på huset. Har väl ingen riktig koll om detta är bra eller inte, men bandbredden SWR 2:1 är under 30 Kc, och med ett rejält dipp, på 80 meter, vilket torde tyda på att den är ganska effektiv på det bandet...

Du kan kolla på http://www.bencher.com/pdf_download.html
Där finns dels manualen för min antenn, dels några artiklar kring detta med vertikalantenner om du skulle vilja förkovra dig en aning i ämnet!
 
mitt dilemma ligger i att lägga ut dyra pengar på en vertikal (har inga möjligheter och lägga ut nå radialer) eller montera en dipol med traps i undertaket (jag bor högst upp i lägenhet med trätak), kännsk lite trökigt och behöva välja kompromiss..
 
Last edited:
Under förutsättning att taket är av trä/papp eller belagt tegelpannor behöver en dipol i undertaket inte vara något dåligt alternativ alls. Tvärtom! Det handlar ju bara om att komma så högt och fritt som möjligt och så långt borta från alla ledande material som det bara går. Prova med dipolen först och se hur det funkar. Om inte annat är det ju, som du säger, ett betydligt billigare alternativ än att köpa en Cushcraft R8 eller något liknande...
 
Back
Top