Vertikal horisontellt polariserad deltaloop

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag hittade en intressant antenn. En smal vertikal deltaloop som borde fungera bra från 14MHz till 28MHz.

vertical delta loop.jpg
Enligt konstruktören krävs en tuner direkt i matningspunkten.
Genom att koppla om mellan två korslagda loopar kan man lätt styra sin riktning.

Någon som har provat denna konstruktion?
 

Attachments

  • 2020-TBDdoubledelta.pdf
    1 MB · Views: 56
Tror inte att polarisationen i sig har betydelse för antennens egenskaper, som strålningsvinkel.
En dipol horisontellt upphängd på 14 MHz är såpass högt att den ger låg strålningsvinkel-
En GP på 14 MHz blir kortae vertikalt men kräver jordplan, jordplanet i sig är skapar en "spegelbild" av 1/4 vågs sprötet varvid den liknar en vertiklt upphängd dipol.
Och får en strålningvinkel som är nästan lika bra som den högt hängnde vertikla dipolen.

Myten om vertikalt eller horisontellt kommer nog mer från de låga HF banden, 3,8 7 MHz där det är svårt att få en lågstrålande antenn, på annat sätt än att resa en halv dipol vertikalt med jordplan.
Kunde man sätta sin halvvågsdipol så högst som på 14 MHz skulle den få lika låg strålningsvinkel.

Rymdvågorna "vränger" ändå polarisationen till oigenkännlighet.

Polarisationen har betydelse vid ytvåg, som vi kör mest på VHF och UHF, där olika polaristation i resp ände av förbindelsen polarissation ger hög dämpning.
Eller som myten säger, vertikala vågor på 144 MHz dämpas av trädens vertikala stammar, hi hi....

Antennen i GLD inlägg ser kul ut att testa. Roligt med nya projekt!! Med en mast på 10 meter blir den möjlig att bygga på en villatomt.

SM4FPD
 
I pdf-dokumentet står att läsa:
"The total length of the wire in the double loop must NOT be resonant inside any ham band, otherwise the gain will be less"

Varför skulle gain vara sämre om antennen råkar vara resonant?
 
Heltokigt...det är väl alltid så att en antenn som är resonant på den frekvens du ska använda den är bäst ???
 
På den tiden jag höll på med loop-antenner på 125 kHz (Används i bilar för "Keyless Entry/Go")
noterades att dessa antenner var konstruerade att vara icke-resonanta...
 
Jag har med hjälp av eznec svept antennen ifråga från 14MHz till 28MHz och hittat resonansen vid ca 22MHz men inte blir gainet sämre på den frekvensen.
Det enda som händer är att det blir lättare att anpassa antennen. Undrar just vad författaren menar.
 
Köpte en sats med glasfiberrör, NATO surplus av, en för forumet, inte helt okänd amatör. De rören skulle kunna bli mast för en sådan här antenn.
 
Det verkar som detta dokument innehåller lite mer info.
Tack! det har tydligen kommit en uppdatering.

Jag har nu hittat vad jag tror är anledningen till att antennen inte ska vara resonant på något band.
Det uppstår en interaktion mellan de två looparna när man driver dom seriekopplat.
Detta resulterar i att strålningsdiagrammet delar upp sig som en fyrklöver.
Antennen blir då mer eller mindre rundstrålande.

resonant problem.jpg

Tyvärr uppstår detta problem redan vid 21MHz i min modell.
 
Last edited:
Ja man får väl justera längden lite eller hitta på en annan lösning.......;)

3 wire deltaloop.jpg

Med tre trådar kan man få 6 riktningar i strålningsdiagrammet.
Jag tror lobbredden täcker in 360 grader med 6 riktningar.

Man roterar genom att bara mata två trådar åt gången.
Den tredje tråden får hänga fritt. Det går ingen ström i den.
 
Last edited:
Men, jag får det bara till 3 olika matningskombinationer, hur får du 6 riktningar?
 
Vilket relä ska man välja för omkopplingen mellan de olika trådarna?
Impedansen vid 18-21MHz är väldigt hög, kanske 2000-8000 ohm.
Är det inte risk för överslag i reläet?
Jag kör 100W.
 
P= U^2/R
Ett vanligt relä som klarar 1kV i isolation räcker gott eftersom du troligtvis inte kommer att koppla om under sändning.
P=R*I^2
Väljer du ett som tål mer än 10A har du god marginal även i de lågohmiga fallen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
1kV i isolation
Alltså 1mm avstånd mellan kontakter och spole?
Det ska ju inte slå över till manöverkablarna heller.
Jag har aldrig testat Med så höga P-P spänningar med rf.
Strömmen är jag inte det minsta orolig för.
 
vert_ant.JPG

Gjorde ett enkelt test med en mindre version. Runt 4,5 meter hög. Den går att stämma av från 30 till 6 metersbandet.
Matar med stege och min vanliga tuner. Det hela gick så bra så att jag kommer gå vidare med projektet.

Mitt mål är att få en bra antenn för de högsta kortvågsbanden samt 6 meter.
 
Back
Top