Vertikal horisontellt polariserad deltaloop

Det hela gick så bra så att jag kommer gå vidare med projektet.
Det var riktigt kul!
Jag har inte lyckats få till några spridare i toppen ännu. Måste dessutom få tag på en förlängare till min mast.
Matning med stege ser ut att funka bra enl mina simuleringar men blir opraktisk när min matningspunkt hamnar på 80cm över mark.
Stegen blev 10,5m i mitt fall vilket resulterade i resonans på 20m, 15m och 10m. För 17m behövdes ca halva steg-längden.
 
80cm ska inte vara något problem för en stege, men du tänker kanske mer på snubbelproblem? tänkte använda 450 Ohms bandkabel för matningen.
Som spridare använder jag glasfiberrör till ett gammalt kupoltält som vi slutat använda - i alla fall från och med nu :) Använder vanlig FK-kabel som antenntråd, den gick lagom genom rören. Har inte fixat någon bra nederände för antennen, har bara 2 buntband som håller trådarna mot masten.

Man får väl lägga till feeder så det blir lagom anpassning till avstämmningen. Jag tänker bara använda antennen på 12, 10 och 6 meter, fungerar det på några andra band så är det bara bonus.

Använder som sagt en glasfiber mast av den typ som som brukar vara annonserad på DX-radio. Varje segment är 1,2 meter och man får 10 segment i ett paket. Just nu har jag 4 segment.
 
80cm ska inte vara något problem för en stege, men du tänker kanske mer på snubbelproblem?
Jo snubbel blir ett problem.
En fast monterad mast ca 25m från huset med med stege svepande över marken fungerar inte i mitt fall. Jag måste lösa anpassningen vid masten och dra koax via träden fram till huset.
 
Jo snubbel blir ett problem.
Får jag föreslå att du slår ner störar med jämna mellanrum och hänger upp en tvättlina i linje mot masten.
Om du har en lång stör eller om du förlänger toppen en bit över tvättlinan kan du nog montera stegen överst, som på en gammal telefonstolpe.
Hänger du dit ett par gamla handdukar, på tvättlinan, kommer ingen att misstänka en dubbelanvändning.

Du kan även råka utveckla ett brinnande intresse för en svensk uppfinnare och till hans ära montera en stånggång som till synes drivs av en liten vindsnurra som står bortåt masten till.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
KBW, har du haft möjlighet och jämföra signalstyrkor mellan din stora horisontella loop och den "lilla" vertikala?
 
Har nte varit ute på landet än. Får se hur det blir nästa helg. Måste skaffa lite relän för växling med.
 
Back
Top