Vertikal Logperiodisk antenn för 80 meter

SM6FPG

Fritidskonsulent
I början av 80-talet, då jag hade obegränsat utrymme för antenn, prova jag en vertikal logperiodisk antenn för 80 meter. Kan inte idag minnas hur utfallet var, men det skulle vara intressant att prova igen.

Det kräves en 26 meters mast i bakkanten är allt jag minns av designen.

Problemet är att jag inte har kvar beskrivningen, som om jag inte minns fel fanns beskriven i en QST.

Är det någon som eventuellt har den tdiningen skulle jag vara intresserad av en fotostat av artikeln.

/Bosse
 
Hej Bosse,
Artikeln kommer jag dessvärre inte ihåg, men det fanns en man som gjorde ett antal artiklar om just LOGperiodare i QST runt 1970; WA4AEO.
På den tiden var det lite mycket "cut and try", och ingen visste egentligen hur en komplicerad antenn fungerade.
Det finns en man som numera vet en hel del om antenner, som han har analyserat, bl a har han just analyserat vertikala log-periodare för 80m.
Här kommer länken:
An 80-Meter LPMA

W4RNL, som han heter, har på sin site enormt många analyserade antenner.
Han skriver kostant något i QST och är delvis pappa till ARRLs antenna modeling courses.
Ytterst sevärd site !

Du finner sannolikt fler och bättre svar på Dina antennfrågor från W4RNL än av någon annan.

PS I dagens läge ger sannolikt en 4 el Phased vertical BETYDLIGT bättre resultat och den är väsentligt mer flexibel.DS
73 de Björn
 
Hej Björn!

Tack för infon. Ja visst var det "cut and try" på den tiden. Kommer ihåg att jag försökte få till den för 80 meter i samband med en ARRL-test som vi körde med SK6JA. Minns inte om jag ens använde den i det sammanhanget. Antagligen skulle jag gjort det om den funkat bra:eek:

OffTopic:

Om jag inte missminner mig så är vi med i samma radioklubb :)
Trots att jag flyttat till Varberg så stannar jag kvar i gamla klubben.

/Bosse
 
Back
Top