Vertikal med 18 meters glasfibermast

RM2D

Well-Known Member
Planerar att använda en 18 meters spiderbeam glasfibermast som bas för min 80-metersvertikal.

Teoretiskt bör tråden som löper utefter masten bli litet drygt 20 meter.

Vad är bäst att göra? Börja med att fästa de första 16 metrarna från toppen och sedan på slutet (sista 2 metrarna) börja linda tråden runt röret för att utnyttja omkretsen på masten för att dölja de extra 2 metrarna av vertikalen som inte "får plats" på den aningen korta masten?

Eller ska jag försöka fördela de extra 2 metrarna utefter hela mastens längd?

Jag har testat båda varianterna men inte riktigt fått klart för mig om det gör någon skillnad eller ej.

Vad säger våra antennexperter på forumet?
 
Ej expert alls, men försöker ändå:

Kvartsvågen strålar mest från den del där strömmen är störst, dvs nära matningspunkten i botten. Fördel alltså om du placerar induktansen en bit upp.

Spole högt upp medför besvärligt höga spänningar mellan varven i den.

En tanke är att i stället för spole skarva i med c:a två meter Alu-rör i botten.

Du kan även testa med en "top-cap", men den kan bli så stor att Spidersprötet är för vekt (utan stagning högt upp).

Nu väntar vi på att de som vet vad de talar om vaknar denna soliga dag.

/Janne
 
Utan att göra anspråk på att tillhöra den skaran, så skulle jag nog ha valt alternativet att linda den "extra tråden" jämt fördelat längs hela glasfibermastens längd. Jag föreställer mig att tilläggsförlusterna då blir försumbara, vilket de inte riktigt blir med en spole placerad i botten eller annorstädes...

Det sämsta alternativet är, precis som -AKU skriver, att ha spolen i botten.

Dock är radialsystemet en långt mycket viktigare parameter!

73/Lasse
 
toppradialer

Min erfarenhet sedan vi gjorde MV-sändningar från Radio Dellen, är att toppradialer kan öka effektiviteten avsevärt. Vi drog ut toppradialer till träd runtom i terrängen. Men det kanske inte är genomförbart?
 
Själv tog jag ett tunt alurör på ca: 1,5 meter och satt i toppen med hjälp av ett par slangklämmor. Funkade alldeles utmärkt.
Lägg dock ner mycket tid på bra jordplan. :)
 
Kapacitiv top loading är en bra metod. I detta fall finns kanske inte så mycket att vinna, då antennen är så pass nära 1/4 våg med sina 18 m...

/Lasse
 
Jag tolkar det som att du börjar bli sugen på lågbands-DX..
Jag tror du kan trolla bort 2 meter jämt fördelade över masten, förlusterna blir säkert försumbara.

Jag har flera ggr. kört en ZL-stn via LP på 80m och förvånats över hans fina signal, han kör en Helical lindad på ett 7 meters plaströr. Förluster ja men det funkade trots allt fint.

Men "halva antennen" återstår för dig att fundera över och jag kan rekommendera 4 avstämda eleverade radialer älg-säkert ca 2-3 meter över mark, om det finns plats. Monterar du röret på en "pinne" så kommer masten också högre upp.
En annan variant är att göra antennen lite längre genom typ-L-antenn och samtidigt få in 160 meter. Dra tråden i den riktning det alltid blåser :) . Om nu toppsprötet klarar detta, men det bör finnas gott om liknande installationer då det finns otaliga 18 meters pinnar sålda.

Det är bara fantasin som sätter gränser

GL

//Göran
 
Jag tolkar det som att du börjar bli sugen på lågbands-DX..
Jag tror du kan trolla bort 2 meter jämt fördelade över masten, förlusterna blir säkert försumbara.

Jag har flera ggr. kört en ZL-stn via LP på 80m och förvånats över hans fina signal, han kör en Helical lindad på ett 7 meters plaströr. Förluster ja men det funkade trots allt fint.

Men "halva antennen" återstår för dig att fundera över och jag kan rekommendera 4 avstämda eleverade radialer älg-säkert ca 2-3 meter över mark, om det finns plats. Monterar du röret på en "pinne" så kommer masten också högre upp.
En annan variant är att göra antennen lite längre genom typ-L-antenn och samtidigt få in 160 meter. Dra tråden i den riktning det alltid blåser :) . Om nu toppsprötet klarar detta, men det bör finnas gott om liknande installationer då det finns otaliga 18 meters pinnar sålda.

Det är bara fantasin som sätter gränser

GL

//Göran

Jag har också kört ZL3 vad-han-nu-har-för-suffix på 80 meter både då jag själv körde 100W och då han körde QRP. Det var med min stationära vertikal som var cirka 17.5 meter med en tuning-enhet intill basen av antennen.

Radialer har jag dragit i min dag så det räcker... cirka 3 km under den antennen.

Denna gång ska jag köra med 16-32 radialer för att åtminstone få litet begränsning av jodförlusterna. Antennen kommer stå i prinicip i saltvatten så det behövs inte mycket radialer där egentligen (vis av min erfarenhet som 4S7LRG).

Då 80 meterskörningen är avklarad på en vecka ska jag göra om antennen och korta ner den till en full kvartsvåg på 40 meter, men då köra med ett antal par eleverade avstämda radialer. 18 meters mast räcker väl till för det experimentet.

Det är som Ni ser inte en 100%-ig satsning utan mer att skapa förutsättningar för en rolig semester vid sydkinesiska sjön om man bränner ryggen på solen.

Jag är skeptiskt till topload med glasfibermast med 4 mm diameter i toppen :) Min aluminiumvertikal p[ 17 meter hade kanske 15 mm diameter i toppröret och jag hade 4 x 7.5 topload i den. Med 100W blev det 35 stater i USA på en vinter så det betecknar jag som tillfredsställande med den skitantennen på 160.
 
OK, jag var inte klar över att antennen var avsedd för din kommande semester. Då får man göra det bästa av situationen.
Jag nämnde ZL med den korta antennen som exempel på att även en sådan fungerar och om man har ont om utrymme.
Nära saltvatten låter fint. Jag är själv bortskämd med sådant och där ligger halva antennen.

Lycka till, ser fram emot QSO på 80/160.

//Göran
 
Min erfarenhet är att det är bättre att dra antenntråden inuti plaströret. Jag har en dipol för 30 och 40m tillverkad av 2st 12 meters Spiderbeamrör. Jag har också använt glasfiberrör med trådar som radiator till min trebandare vid några tillfällen. Det som hänt mig är att resonansfrekvensen drar iväg mycket mer när antennen är våt om tråden är tejpad utanpå röret än när den befinner sig invändigt. Till trebandaren har jag istället sett till att dra trådarna från en mittenpinne, som en inv vee, för att minska påverkan från det blöta glasfiberröret.

/Roland
 
Min erfarenhet är att det är bättre att dra antenntråden inuti plaströret. Jag har en dipol för 30 och 40m tillverkad av 2st 12 meters Spiderbeamrör. Jag har också använt glasfiberrör med trådar som radiator till min trebandare vid några tillfällen. Det som hänt mig är att resonansfrekvensen drar iväg mycket mer när antennen är våt om tråden är tejpad utanpå röret än när den befinner sig invändigt. Till trebandaren har jag istället sett till att dra trådarna från en mittenpinne, som en inv vee, för att minska påverkan från det blöta glasfiberröret.

/Roland

Bra tips Roland!

Synd att de inte tillverkar sina glasfibermaster med längd 20.5 meter, men det finns säkert någon orsak till det.

26-metersvarianten är ganska intressant också men den blir för bökig och tung att ta med sig på denna resa. Dessutom har jag hört att det är bättre att inte använda de översta 4 metrarna pga för klent topprör. Å andra sidan blir 22.5 ganska idealt om man ska ha eleverade radialer på 2 meters höjd...

Vi får se vad jag hittar på.

Om jag får 160 meterslicens vet i sjutton om jag inte satsar på att investera i den där 26 metersmasten och gör ett Inv L med 20 meters glasfiber och en fortsättning skapligt horisontellt.

Time will tell...
 
Jag är skeptiskt till topload med glasfibermast med 4 mm diameter i toppen.
Tvärt om, utnyttja kapacitanshatten för att staga toppen på masten! Jag har 2 st FK dragna åt var sitt håll. Skarva med lämplig lina och fäst i något träd eller ner till marken i flack vinkel.

/Lars
 
Tvärt om, utnyttja kapacitanshatten för att staga toppen på masten! Jag har 2 st FK dragna åt var sitt håll. Skarva med lämplig lina och fäst i något träd eller ner till marken i flack vinkel.

/Lars

Kan vara en ide... Måste experimentera litet med skapligt tunna FK och med inte så tunga stagrep (snören). Flack bana från 18 meters höjd blir ganska långa staglinor.

Har du verkligen 18 meters glasfibermast och kör med den modellen? Med 10 metersmast kan jag föreställa mig att det inte skulle vara ett problem.

Som sagt var, min 17.5 meters aluminiumvertikal var stagad i toppen med 4 x 7.5 meter FK (typ DL-1000 fast rysk model). Då vinden ryckte tag i dessa trådar och staglinor var det ganska bra påkänning i toppen. Men då pratar vi om aluminium med 15 mm diameter. Glasfiber med 4 mm diameter och motsvarande lösning får mig att undra...
 
Jag har haft en 15 M glasfibermast, stagad på två nivåer plus top hatten som jag beskrev. Den stog fint tills några snöscotrar kom körande genom staglinorna en natt.
Min mast (DX-wire.de) var väldigt svajjig i toppen, så jag tyckte det hjälpte med den extra stagnivån.
 
Jag har haft en 15 M glasfibermast, stagad på två nivåer plus top hatten som jag beskrev. Den stog fint tills några snöscotrar kom körande genom staglinorna en natt.
Min mast (DX-wire.de) var väldigt svajjig i toppen, så jag tyckte det hjälpte med den extra stagnivån.

Ok! Ska testa och då har vi löst problemet med den aningen korta masten... Kanske skulle testa med att trä kabeln på insidan som BRF tipsade om, samt topload x 2, samt eleverade radialer.... Då skulle man ha 15.5 meter vertikal, topload + stagning samt mindre bök med radialer på 2,5 meters höjd...
 
Back
Top