Vertikal vs minibeam..

SM0PRZ

Active Member
Har en Diamond CP-6, multibandare på ett maströr som går ca 2 m ovanför taket, på ett trevåningshus.

Har en annan mast på samma tak, ca 30m bort där det nu sitter en kryssyagi för 2 m, 70 cm yagi och på toppen av maströret en duobandare för 2m/70 cm. Rotorn är en Hy-gain CD 45II.

Frågan till "forumet" är om jag kan förvänta mig avsevärt bättre prestanda om jag sätter upp en 3 el mini beam (tex ZX minibeam 10, 15, 20m) istället för x-yagin.

En skillnad lär väl bli att jag inte får in alla stationer samtidigt när jag kan "rikta in mig" på den jag vill höra och prata med. Antagligen får jag någon S-enhet mer i rapporterna.

Är det någon som har erfarenhet av att jämföra dylika antenner?
Minibeamen kommer sitta ca 2 m ovanför taket som är ett plåttak målat med något som täcker plåten, tjära?
Är också osäker på om min rotor (CD45) klarar den större beamen.

Intressant att se om någon har några kommentarer!

mvh Leffe
73 de SMOPRZ
 
Frågan om rotorn är helt berättigad. Den är nog ett gränsfall på många sätt.

Sen tror jag att det stora problemet blir att ha minibeamen så nära ett plåttak. Om du har jordat plåttaket, så tror jag att vertikalen blir bättre. Du bör nog satsa på att få upp antennen en halv våglängd för att det ska fungera bra med en beam. Dvs. i ditt fall 10m. Allt lägre än det är kompromisser som du kanske inte blir så nöjd med.

Bara mina 2 ören.

73 de Kai

PS: Jag märkte en avsevärd förbättring när mina antenner åket upp på höjd.
 
Hej och tackar för tipsen och reflexionerna! Tror inte min hyresvärd kommer tillåta något fackverka eller motsvarande som nog skulle krävas för att få upp en beam högre upp. Tyvärr. Får väl leta ett bättre QTH om jag ska satsa på en beam i så fall. Det fungerar dock riktigt bra nu med vertikalen så det är väl mer att "mycket vill ha mer" och om skillnaden inte skulle bli märkbar så kan jag nog lägga pengarna på något annat?! Dessutom bekräftar du mina farhågor om rotorn så det skulle bli ytterligare en kostnad i så fall...

Tack för Ditt svar!

//Leffe
 
En annan variant är faktiskt om du kan ha två vertikaler och fasa dessa. Då får du en viss riktverkan. Visst är fyra vertikaler bättre, men två kan ju räcka så att du inte bara hör Italienare ;)

73 de Kai
 
Back
Top