Vertikal

SM7YGZ

Well-Known Member
Tänkte labba med försvarets högant. den som är 10m och göra den till en vertikal. Någon som har provat tidigare eller har erfarenhet av ett sådant projekt ?

/Robban
 
Japp, jag har byggt 40m vertikal av den. Går som ett spjut. Vill minnas att vi förlängde den en 3-4 dm i toppen och la ut en 10-15 radialer. Matade direkt utan några anppasningar och, tja kanske inte enligt boken, men den funkade bra. Inga störningar på tv eller andra känsliga tjänster noterades.

Nu blev ju detta bara en monobandare, du kanske hade tänkt bygga dig en multibandare med trapps och så eller?

73
Uffe
 
hej

Går bra att använda som vertikal på 40m med inverterade radialer.Ca 1.2m över marken.
Jag och Bengt (sm7eql) exprementerade med en sådan för några årsedan.

//ski
 
SM7YGZ said:
Tänkte labba med försvarets högant. den som är 10m och göra den till en vertikal. /Robban

Jag kör en 10m (10,65m) vertikal på 80-10 meter med hjälp av en MFJ-962D och en koax stub för att matcha den som 1/2 vågs på 20 meter.

OK, den är smal som en sytråd på 80m men jag har kört ett antal USA/VE på CW, RTTY och SSB på det bandet.

På 20m sitter stubben 3,575 mm från antennbasen och stubben är 466 mm lång och kortsluten i änden. Jag kopplar in och ur stubben med ett koax relä. På 20m ger en 1/2 vågsantenn låg strålningsvinkel och antalet radialer är ganska okritiskt. Utan stub går antennen på 40 och 15 meter och med hjälp av en antenna tuner kan antennen stämmas av på 30, 17, 12 och 10m med SWR 1:1 men på 80 är SWR lite högre och bandbredden bara 20-25 KHz.

Jag matar antennen med RG213, som är den enda koax som går att uppbringa på ön.
 
Back
Top