Vertikala dipoler för repeater.
Jag har gett mig på ett projekt där jag bygger 4-stackade dipoler dualband för 2m och 70 cm.
Det är lite vilt för att jag inte hittar några uppgifter om att någon har försökt sig på att stacka antenner av den här typen.
Grunden är en konstruktion av DK7ZB ”The vertical DK7ZB duoband dipole for 2m/70cm”.
Med hjälp av ett extra element monterat nära det drivna elementet fås antennen resonant på både 2meter och 70centimeter. På 2meter nås 2,66dBd gain och på 70centimeter 4,72dBd. Det finns en vidareutveckling där en extra reflektor för 70cm monteras mellan masten och det drivna elementet vilket höjer förstärkningen på 70cm till 5,46dBd.
För min del tycker jag att den första varianten verkar bättre då loben på 70cm är mera runtstrålande vilket enligt mig gör att den passar bättre som antenn för en repeater.
Svårigheten är att hitta bra material för kopplingsdosor som tål att sitta ute i en mast ett antal år utan att ätas upp av UV-strålning. Jag har här valt klossar av Molybon som egentligen är tänkt att användas som upplag för balkar i husgrunder.
Efter lite tankeverksamhet och lite vridande och vändande på plastklossarna kom jag fram till en lösning som borde fungera.
Här nedan syns prototypen uppspänd för test.
Kopplingsdosor för antennelement och sammankopplingspunkter för stackningen har fräst och borrats ur klossar av Molybon med måtten 145x145x40mm.
Överhandsfräsen används för att fräsa spår 20x5mm på baksidan för uppfästningen mot bommen och motsvarande spår 40x5mm på framsidan av klossarna för täcklocket. Efter fräsningen kapas varje kloss i fyra bitar med måtten 71x71x40mm. Därefter kapades två av hörnen bort på de tre klossar som ska användas till sammankopplingspunkter.
Jag kapade även 5mm tjocka skivor avsedda som lock över kopplingsutrymmet.
Bilden visar alla plastdelar innan borrning och gängning.
Nästa moment ställer krav på att kunna borra hål för antennelementen i rät vinkel med rätt mått mellan hålen. Detta visade sig lite pyssligt då den bänkborrmaskin jag lånade inte var tillräckligt plan för att det skulle gå bra.
Jag fick fixa det hela hemma med en jigg som lät mig borra med lite mera precision och jag kunde rätta till det som blev snett.
Efter att ha borrat för antennelement holkades kopplingsutrymmet ut och hålen för kabeltätningarna gängades M16x1,5 respektive PG9.
Bilden visar de olika delarna med sina kabeltätningar monterade. Funderar nu på hur och var jag ska borra dräneringshålet så att det vatten som kommer in ska kunna rinna ut.
Sista bilden visar antennerna med element monterade. Avståndet mellan 2m elementet och 70cm radiatorn är kritiskt så jag får rikta noga när kablar och bom är monterade.
Originalet från DK7ZB har en ”choke-balun” bestående av fem varv RG58 på 25mm stomme. Jag har dock inte tänkt använda den typen av ”balun” utan funderar på att använda antingen en ferrit runt matningskabeln eller att göra en riktig strömbalun.
En ferritchoke begränsar mig till 5mm kabel och jag hamnar då i valet att stacka med RG400 (50ohm teflon) eller HF100 (100 ohm skumisolerad). Lägst förluster får jag med HF100 men mittledaren på den är bara 0,4mm Cu.
Om jag skulle välja en strömbalun får det bli någon ferritkärna ur bra att ha påsen och cirka 4 varv dubbel koppartråd som helst ska hålla runt 50ohm. Jag kan då använda RG59 som stackningskabel.
73 de SM7NTJ Lorentz
Jag har gett mig på ett projekt där jag bygger 4-stackade dipoler dualband för 2m och 70 cm.
Det är lite vilt för att jag inte hittar några uppgifter om att någon har försökt sig på att stacka antenner av den här typen.
Grunden är en konstruktion av DK7ZB ”The vertical DK7ZB duoband dipole for 2m/70cm”.
Med hjälp av ett extra element monterat nära det drivna elementet fås antennen resonant på både 2meter och 70centimeter. På 2meter nås 2,66dBd gain och på 70centimeter 4,72dBd. Det finns en vidareutveckling där en extra reflektor för 70cm monteras mellan masten och det drivna elementet vilket höjer förstärkningen på 70cm till 5,46dBd.
För min del tycker jag att den första varianten verkar bättre då loben på 70cm är mera runtstrålande vilket enligt mig gör att den passar bättre som antenn för en repeater.
Svårigheten är att hitta bra material för kopplingsdosor som tål att sitta ute i en mast ett antal år utan att ätas upp av UV-strålning. Jag har här valt klossar av Molybon som egentligen är tänkt att användas som upplag för balkar i husgrunder.
Efter lite tankeverksamhet och lite vridande och vändande på plastklossarna kom jag fram till en lösning som borde fungera.
Här nedan syns prototypen uppspänd för test.
Kopplingsdosor för antennelement och sammankopplingspunkter för stackningen har fräst och borrats ur klossar av Molybon med måtten 145x145x40mm.
Överhandsfräsen används för att fräsa spår 20x5mm på baksidan för uppfästningen mot bommen och motsvarande spår 40x5mm på framsidan av klossarna för täcklocket. Efter fräsningen kapas varje kloss i fyra bitar med måtten 71x71x40mm. Därefter kapades två av hörnen bort på de tre klossar som ska användas till sammankopplingspunkter.
Jag kapade även 5mm tjocka skivor avsedda som lock över kopplingsutrymmet.
Bilden visar alla plastdelar innan borrning och gängning.
Nästa moment ställer krav på att kunna borra hål för antennelementen i rät vinkel med rätt mått mellan hålen. Detta visade sig lite pyssligt då den bänkborrmaskin jag lånade inte var tillräckligt plan för att det skulle gå bra.
Jag fick fixa det hela hemma med en jigg som lät mig borra med lite mera precision och jag kunde rätta till det som blev snett.
Efter att ha borrat för antennelement holkades kopplingsutrymmet ut och hålen för kabeltätningarna gängades M16x1,5 respektive PG9.
Bilden visar de olika delarna med sina kabeltätningar monterade. Funderar nu på hur och var jag ska borra dräneringshålet så att det vatten som kommer in ska kunna rinna ut.
Sista bilden visar antennerna med element monterade. Avståndet mellan 2m elementet och 70cm radiatorn är kritiskt så jag får rikta noga när kablar och bom är monterade.
Originalet från DK7ZB har en ”choke-balun” bestående av fem varv RG58 på 25mm stomme. Jag har dock inte tänkt använda den typen av ”balun” utan funderar på att använda antingen en ferrit runt matningskabeln eller att göra en riktig strömbalun.
En ferritchoke begränsar mig till 5mm kabel och jag hamnar då i valet att stacka med RG400 (50ohm teflon) eller HF100 (100 ohm skumisolerad). Lägst förluster får jag med HF100 men mittledaren på den är bara 0,4mm Cu.
Om jag skulle välja en strömbalun får det bli någon ferritkärna ur bra att ha påsen och cirka 4 varv dubbel koppartråd som helst ska hålla runt 50ohm. Jag kan då använda RG59 som stackningskabel.
73 de SM7NTJ Lorentz