Vertikalantenn och längd på matarledning

Alternativt så tryck, gräv, ned ett maströr i marken och fäst ett stöd mot träräcket. Sedan U-bultar du antennfästet upptill på maströret. Dra sedan antennkabeln längs maströret och in till radioplatsen.. - Det finns maströr på Biltema, 1,5m alt 3m.

/Sven.
 
Nu får Ni skärpa Er. Se bifogad bild.
Jag har letat men ej funnit någonting som tyder på att +kittet är radialer. Jag trodde det var två extra vertikalspröt.
sehf360gp1-800x600.jpg
Denna variant av montage är ju solklart avsett att fungera som radialer.
 
Du skrev att antennen fungerade bra med 20 m matarkabel och när du sedan kapade kabeln till 15 m efter en klämskada så fungerade den inte. Om du förlänger den förkortade kabeln 5 m igen så kanske allt fungerar som tidigare?
 
SM7EQL: redan gjort och det funkar perfekt igen. Men ville veta vad det kunde bero på och om det fanns några förbättringar i övrigt jag kunde göra som jag inte redan provat. Ström drosseln var ny så den skall jag montera så fort det slutat regna.
 
Ja, nu får jag skärpa mig, och det kommer löpande info om den antennen och delar till den. Finns det en monteringsanvisning att följa så bör det väl fungera och varför det blev annorlunda då med 5m kortare matningskabel kan jag inte svara på.. * När jag tänker radial eller radiator så är det den som strålar RF'en ifrån mittledaren och reflektorerna är de som blir motvikten och anslutna till skärmen. - Kämpa på och testa vidare.

/Sven.
 
Last edited:
@HXO: Vilket produktnummer har 3m maströr på Biltema? Jag hittar endast 1,5m 24-070.
 
Back
Top