Vertikalantenn !?

SM7IZJ

Active Member
Så är det den här kompromissen man har när man bor som man gör och har begränsade möjligheter att sätta upp antenner.
Den enda möjligheten jag har som jag ser det är någon form av vertikal. Några möjligheter att lägga radialer finns inte.
Har funderat på en GP-2500 som bland annat Limmared säljer. Men jag har hört att den fått dålig kritik.
Har hör att man kan få något bättre resultat med denna antenn om man använder en AH-4, vilket jag äger.
Vidare, hur kopplar man i så fall AH-4 till antennen? AH-4 har ju ingen koax anslutning till antennen.
Eller är en egen konstruktion en bättre lösning? En vertikal på ca. 6 meter nått till en AH-4

Vad vill jag köra då ? Gärna inom Europa på 80 och 40 meter. Men där vet jag att en vertikal inte går så bra. Men vad gör man när en horisontell antenn är omöjlig?
På 20 meter och uppåt hoppas jag på lite DX på CW.

Förslag ??

73 de SM7IZJ
 
Förlåt för dum fråga, men hur bor du då ? ;P
Vet att en del flaggstångsantenner utan radialer funkar som en stående windom med remotetuner vid matningsstället , de kanske är en lösning ?
 
"någon form av vertikal"... Hmm. Jag hittade en annons för "Flagpole antenna", typiskt flåshurtig amerikansk, men ändå:

Man får tanken att de är av samma princip som försvarets VHF sprötantenn, som är en dipol med anslutningen i ena änden, och med matarledningens fortsättning till mittpunkten dold inuti ena halvan. I mittpunkten sitter nån hemlig anpassningskrets.

Om man "förstorade" detta koncept, och alltså tog till totalt 10-12 m aluminiumrör, infogar en isolerande skarv på mitten och hänger en (automatisk) ATU vid skarven, och matarkoaxen inuti "nedre delen", borde man ju i princip ha en vertikal HF-dipol. ATU måste ju då ha en "unbal-bal"-funktion, men det finns väl inbyggt i en del (nån form av strömbalun). Effektiviteten på de lägre frekvenserna kanske kan ifrågasättas, förstås.
 
SA7PGB Hur bor jag ? Översta våningen, ca 10 meter över markplan. Någon flaggstång blir det inte. Inte heller några tyngre grejer. Så det får bli något typ GP-2500 eller bb7v.
Fråga är om jag ska satsa på någon av dessa tillsammans med min AH-4.
Eller ska jag bygga något eget?
 
Mitt förslag är ju ungefär en gp-2500 eller bb7v fast istället för att använda trolleribalun som de troligen använder så är det i stort sett en av dem och inte använda deras bredbandiga trolleri som troligen ger otroligt mycket förluster hänga på en motvikt ca1/3 lång vilket då blir en som en windom man har rakt upp, kopplar man tuner direkt till detta slipper man swr förluster i koax . En lite mer svår lösning men ganska osynlig är en f loop på taket om du får lov att göra så, enligt de som testat så behöver den va minst 30 cm över taket
 
Översta våningen, ca 10 meter över markplan.
Antenner kan ju monteras på många olika sätt därför ställer jag några frågor.

Balkong?
Tillgång till taket?
Finns det träd i närheten som du kan dra ut en tråd till?
 
Om du tillåter, så spekulerar jag lite här:
En monopol (en klassisk sprötantenn, ofta vertikal) brukar ofta beskrivas som att den jobbar mot en "motvikt" eller ett jordplan. Detta jordplan kommer att bidra med en spegling av sprötet, så att det blir som en "virtuell dipol", åtminstone finns den förklaringen i viss litteratur. Monopolen fungerar nog rätt dåligt utan motvikt, risken är att matarledningen kommer att ha/få mycket HF på utsidan. Nån riktig RF-jord är troligen svår att ordna på ditt QTH också, men mycket hänger på husets konstruktion (fasaden, väggen armering etc). En monopol behöver ju inte sitta vertikalt, heller. Den skulle kunna peka rätt ut från väggen eller från en eventuell balkong, med räcket som motvikt, kanske. Eftersom det inte verkar vara möjligt med rimlig antennlängd är en ATU vid antennen sannolikt ett krav.
 
Jag har kört en GP2500 från mit radioshack i mitt båthus och på 40m och speciellt på 80m är den inte bra. Den fungerar hyfsat från 20m och upp i frekvens. Sedan är det väl så att Europa på 40m och 80m blir lite av ett lokal-QSO så vid rätt tid på dygnet så funkar det mesta.
 
Så här ser det ut. Detta är min dubbla 5/8 för 2 meter. Den skulle då ersattas med någon form av vertikal för HF.
Den är fäst vid ett stuprör och är lätt att ta bort vid t.ex. ett oväder.
 

Attachments

  • IMG_0484.JPG
    IMG_0484.JPG
    925,4 KB · Views: 48
Det lär ju finnas dom som stämmer av stuprännan.
Annars kanske stuprännan kan utgöra motvikt?
 
Man kan ju slänga ut några motviktstrådar på taket.
Dom blir ju lätt att rulla in om så behövs.
 
En hemmagjord vertikal på ett metspö jordad i stupröret eller i plåttaket borde funka.
Har funderat på något sådant. Har ett (eller rättare sagt två) metspö på 5,5 meter. Skulle kunnas
förlängas med några dm. Hur kopplar jag bäst AH-4 till sprötet? Med koaxkabel eller vanlig kabel / tråd.
Då kommer tråden att ligga nära stuprännan. Nog inre så bra. Att sätta AH-4 i botten på sprötet är såklart bäst.
Men de blir svårt rent mekaniskt. Blir tungt när man ska hiva ut det genom fönstret antar jag. Får testa.
Annars får jag ha AH-4 i fönstret. Nog inte så bra, men vad ska man göra?
 
Har du inte funderat på att få upp din delta-loop på stuprännan?

Själv har jag flera metspöantenner i olika längder för olika ändamål som jag sticker ut från min balkong.
En J-pole för 10m.
En typ vertikal deltalop för 6m.
En 2x4m mittmatad vertikal dipol för 20m - 10m.
Jag har tillverkat ett universalfäste för metspön som funkar bra.
Ibland kan det vara ganska vanskligt att få upp ett 10m metspö när det blåser så man måste säkra alla delar.
Skulle man tappa något så är det nog sista gången jag vågar "fiska flygfisk" som en granne lite finurligt påpekade.
 
Last edited:
Har du inte funderat på att få upp din delta-loop på stuprännan?
Jo de har jag provat. Har en delta-loop konstruktion som jag kör portabelt med. (se bild)
Har försökt att fäste den vid stupröret. Men när jag skulle hiva ut allt genom fönstret så tyckte jag att de hela
blev en aning för tungt. Jag vågade inte fortsätta utan avbröt. Vill inte ta några risker.
 

Attachments

  • Portabelt.jpg
    Portabelt.jpg
    875 KB · Views: 30
De här har jag också testat att köra 80 och 40 meter på. Jo de gick men bra ? Nä... sådär. Nått QSO blev det i alla fall.
 

Attachments

  • 20210316_154314.jpg
    20210316_154314.jpg
    2,7 MB · Views: 28
Varför inte en buddipol som är horisontell. Jag tänker ett spröt uppåt horisontellt och ett spröt snett neråt. Jag hittade en dålig bild på en sådan för 27Mhz men samma princip. Jag har kört portabelt med en sådan men horisontellet med goda resultat. Bygger du själv med förlängningsspolar så kan du välja vilken längd du vill ha eller använd två bra mobilantenner till det hela men ju längre desto bättre. Eftersom du vill ha både 80m och 40m så krävs förstås 4st spröt, två till varje band, men eftersom du tänkt att du kan ta ner antennen så kan du också byta spröt beroende på vad du vill köra. Ett alternativ är att du bygger en antenn som är förkortad och dessutom med traps för att få samma antenn för båda banden men det kräver en del exprimenterande och räknande för att hamna rätt. Du får du en antenn i resonans och utan krav på jordplan. En tuner behövs ändå närmare bangränserna då den blir väldigt smalbandig när den blir så förkortad ovasett hur lång du gör den i praktiken på din balkong.
Lyca till att komma ut på banden.
 

Attachments

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    13,5 KB · Views: 12
På "trädgårdsbilden" syns ett träd. Kan du inte få upp en horisontell tråd mellan träd och balkong?
Eller är det kanske inte på samma sida?
 
Back
Top