vertikaler på sidan av masten

hal2000

Member
Jag funderar på att sätta vertikala dipoler en halvmeter ut från masten för 20-15-10 meter.
jag undrar om det är någon som har gjort ett sådant expriment. skulle vara skoj om någon har ideer på hur man skall mata en sådant tanken är att ha tre st ett för vardera band med 30 cm mellan rum. jag vill att detta skall fungera för sändning då jag skall ta certet under närmaste månaden. håller även på att bygga en vridbar dipol för 40 meter. masten är totalt 18 meter på ett berg.
 
Om jag inte minns fel skall matningskabeln helst gå i 90 grader ut från masten, eller 45 grader minst.
Själva matningen borde du klara med vanlig koax eller stege om du föredrar det.

Fanns en artikel om VHD i Qtc nr 2 tidigare i år.

73
Björn
 
Det blir rysligt låg impedans i dipolerna om dom bara sitter en halvmeter från en metallmast. Om du har en 18 meters mast på ett berg så sätt en vanlig horisontell dipol i toppen för bästa resultat.

73, Roland SM0BRF
 
Om dipolerna sitter så tätt så blir impedanserna lägre än normalt. SM6DOI (Lannabo radio)
har en färdig fembandsdipol där elementen sitter ganska tätt, men han fick experimentera åtskilligt innan han fick dom rätta längderna på elementen.
CPY
 
Back
Top