Vertikaler

jag ska skaffa den så fort som möjlig men jag har hört att den är en mycket bra vertical för alla band.

Thomas / WQT
 
Vill bara tala om så ni vet att det är uruselt att köra på vertikal för QSO inom SM, den går bäst på "DX". 73 de WKA
 
GPM-1500 multibandsvertikal 1.8-30MHz samma längd (6,3m)1,3m delad men 2 kg lättare och 550 kr billigare...kan kanske vara ett alternativ??
 
Var och en som kan bara aningen lite om hur antenner fungerar kan väl knappast inbilla sig att en vertikal antenn för 80 meter som är endast 6,3 meter lång är något annat än en dummy-load som möjligen släpper ifrån sig en watt eller två ut i de olika reflekterande skikten.

Det går inte att fiffla med de fysiska lagarna. En vertikal som kanske kan liknas vid en mobilvippa skulle jag aldrig betala 5000 kronor för.

Hasse DLZ - www.radioshack.se - :rolleyes: :cool:
 
Ja jag såg sen att MultiGP II Pro klarade 800w.Det är väl det som gör prisskillnaden på dessa annars rätt så likvärdiga antennerna.

DLZ: Dummy-load eller inte.. man kan köra på den iallafall. Och bor man i hyreshus är det svårt att få upp en kv-beam.
Kan väl inte vara sämre än en EH-antenn :D

Kör själv för närvarande på en Eco balkongantenn för 10-15-20-40M och lyckas köra Puerto Rico med 100w på 17M,vilket jag är väldigt nöjd med,(än så länge..).

"Bättre med en liten signal i atmosfären
och slippa grannar som sätter sig på tvären" :D
 
Hmm, ja det var ju inga vidare kontakter för en vertikal på 80 och 160m. Själva har jag kört Lettland, Litauen, Ryssland, Ukraina, Lichtenstein, Ceuta Melilla, Tunisien, Märket med mera på både 80 och 160 på min 3 elementare för 10-15-20. Är det konds så är det men med en DX antenn för lågbanden vill jag åtminstone kunna köra VK på 80.
Undrar vad man ska sätta upp, har inte plats för en dipol eller fullsize G5RV och fullsize vertikal på 80m blir bra hög.
Ser fram emot att se höra resultat från era Ålandssändningar på lågbanden.

Såg att någon tidigare frågade om var ni ska bo men såg inget svar. Om ni Campar kan jag rekomendera Kattnär Camping, dom har även några små stugor att vara i som vi fick hyra till billig peng. Det går även bra att få komma dit när dom har stängt när det inte är sässong. Och dom har inget emot Antenner. Det ligger i Hammarlands kommun inte så långt från en by med affär och mack ungefär mitt emellan Eckeröfärjan och Mariehamn.
Gör du ett sök så hittar du säkert numret.

73 Magnus
 
Jag har själv aktiverat flera ställen på Åland och kan garantera er bra resultat jämfört med den Västgötska jorden har ju allt saltvatten runt och omkring en väldigt bra konduktivitet och brusnivån var mycket låg där jag var.
Vi aktiverade Åland på 11m vilket där är ett Rare DXCC och körde bland annat Hawaii 59 då solfläckarna var bra låga. På de 3 aktiveringar vi gjorde körde vi över 120 länder nära solfläcksminima.

73 Magnus
 
På vårat nya QTH där ska jag sätta upp en dipol för 80m jag kör på en vertical idag som går på 10-80m den funkar att köra på 80m också men den går inte att gemföra men exp dipol eller endmatad longwaier,men det funkar så länge tills vi byter QTH jag och Pirjo SM0YPK min YL. jag har min kortvågs pinne sitter övertaket en bra bit.

73 Thomas
 
Trodde den här tråden handlade om antenner men nu verkar det börja gå åt att skriva ned folk igen.

Stolle fourmet, Helix Långnäsa mm

Kan vi inte försöka hålla oss till antenner igen? Allt verkade löpa fint här på HAM.SE i några veckor, vill gärna att det fortsätter så.

73 Magnus
 
Just det! Håll tråden annars åker inläggen och kanske hela tråden i papperkorgen.
Sen förstår jag inte varför det finns två trådar som handlar om samma antenn?

Lite uppstädning är på plats tycker jag.
Tänk på att ni inte behöver radera era inlägg helt. Det går utmärkt att redigera dom också!

Hjälp nu till att hålla ham.se fritt från personliga påhopp och annat otrevligt.

73 de Uffe
sm7sek
 
CP6 vertikal

Inskaffade en CP6 vertikal nyligen i samband med en fieldday. 3m maströr sattes emot radiotältet och antennen monterades på röret. Men.....

Det gick inte att stämma av antennen på något band (80-6m).

Det visade sig att stommen till tältet (alu-rör), tältet dras upp som en bälg när man sätter upp den, störde så pass kraftigt vid avstämning. Monterade då antennen på del av Högmast 1 (2 delar) 5m från tältet och inga som helst problem. Gick att stämma av 40 - 6m utan problem. 80m endast cw-delen men det var väntat.

Kontentan: även oskyldiga saker kan sabba en, som man tror, bra antenninstallation

Min erfarenhet, även med föregångaren CP5, är att antennen fungerar till sin storlek utmärkt. Naturligtvis finns det effektivare vertikaler men då till ett högre pris, längre mekaniskt, och dessutom oftast radialtrådar att dra runt om.

Pris: 3200:-, mekaniskt stabilt konstruerad, riktiga radialer med spolar, 1 för varje band, dock ej warc-banden. Finns hos de flesta leverantörer.

(Vertikaler som täcker hela 80-10m utan radialer och med nästan flat "kurva" är bara båg)

Jan
 
Efter att ha använt VVG´s CP6 under tre dagar och noga provat ut den på alla band måste jag säga att min förvåning över hur bra den fungerar tilltog allteftersom loggboken fylldes med QSO:n. Antennen är mycket kompakt och är naturligtvis inte alls jämförbar med monoband vertikaler. I trängda lägen fyller den säkert sin funktion även om jag personligen i ett sådant läge skulle välja en vertikal för 40-10 meter. Det finns ingen bra vertikal på marknaden med måttet runt 5-6 meters höjd. Det enda underliga var att antennen hade resonans på 3.540 MHz. Detta möjligen beroende på att jag och Janne inte riktigt förstod den erbarmliga manualen. Skulle det vara så att antennen bara går att använda på CW delen kommer den kanske inte att säljas i så många exemplar i Sverige.

Hursomhelst, den fungerade efter sin storlek bra och vi fick fina rapporter på de band vi använde den.

Det finns mycket sämre antenner. :D

Den antenn som togs med till Åland verkar vara en bra konstlast. Jag har tittat på SWR kurvan och vem som helst som har bara baskunskaper i antennteori begriper på en gång att en SWR kurva som visar under 2:1 på hela kortvågsspektrat, dvs är i stort sett platt, inte är något annat än en konstlast med några meter spröt. Det slinker säkert ut en watt eller två men är det verkligen vär många tusen kronor? Några meter tråd och en liten avstämningsenhet fungerar mycket bättre. Nä, en vertikal för 40-10 och sedan ett antal meter tråd och en avstämningsenhet för longwire är det optimala på resor eller som sagt om man bor trångt.

Den saom anser att CP6 är en dålig antenn förstår helt enkelt inte hur den fungerar eller också har vederbörande monterat den på felaktigt sätt. Sådant händer har jag hört :D :D .

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
CP6 vertikalen har även jag provat, den var helt ok. Hade en sådan vertikal i ett par år, 80m fungerade bra på CW -delen. Men med en tuner fungerade den ganska bra på foni-delen, det är alltid kul att testa vertikaler. CP6 är en av de bättre vertikalerna som jag testat och den är mycket lätt att montera ihop, ett stort + för det.

73 Janne
 
Nu är jag ej med, vadå för inlägg??? Har jag missat något, tycker den är som jag skrev en mycket bra vertikal antenn. Var det på denna tråd du läst inlägget?

73 Janne
 
Eftersom du frågar så får jag väl påminna dig! Så här skrev du igår ang CP6

"Har haft en CP6, det var den sämsta vertikal jag haft. Fungerade något så där på 6m. Byte därför till en DXSR vertikal med jordplan och vilken enorm skillnad det blev, även 80m fungerade super.

Jan"

Varför vill du inte erkänna detta? Förklara gärna varför du ändrar åsikt från en dag till en annan :D :confused: :confused:

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Så skrev du igår:

"Har haft en CP6, det var den sämsta vertikal jag haft. Fungerade något så där på 6m. Byte därför till en DXSR vertikal med jordplan och vilken enorm skillnad det blev, även 80m fungerade super".

Så skriver du idag:

"CP6 vertikalen har även jag provat, den var helt ok. Hade en sådan vertikal i ett par år, 80m fungerade bra på CW -delen. Men med en tuner fungerade den ganska bra på foni-delen, det är alltid kul att testa vertikaler. CP6 är en av de bättre vertikalerna som jag testat och den är mycket lätt att montera ihop, ett stort + för det."

73 Janne

Textmassorna verifierade av administratorn. Jag var tvungen att kolla att jag sett rätt eftersom dom olika texterna är helt emot varandra. Förmodligen tänkte du på någon annan antenn när du skrev det första inlägget.

Jan
 
Kommer faktiskt ihåg att det var just så.
Då det ändras lite här och var ibland har jag tagit mig frieten att ibland spara vad som skrivits.

Tror nog att Janne blandat ihop några antennsorter - inte mer med det.

73 Magnus
 
Back
Top