Vertkalantenn med traps

SA3BYC

Well-Known Member
Jag har en L-vertikal för 40mb uppe sedan en tid och är så här långt helt nöjd med dess förmåga. Då den i det närmaste är resonant även på 15mb (med 3'dje, säger man överton?) så är det ju läge att vara nöjd. Men inte då, den borde kunna ha ett lägre swr och dessutom vara resonant lite högre upp i 15mb tycker jag.

Så frågan blir då hur man åstadkommer detta? tror att det skulle kunna lösa sig med någon form av trap som skulle kunna sätta stopp för frekvensen 21 MHz och därigenom snygga till siffrorna för swr lite. Jag tror jag har förstått teorin bakom så att det borde kunna fungera och det skulle ju vara minimalt med arbete att klippa in en "spole" i befintlig tråd.

Om ingen anmäler avvikande mening eller har någon annan idé så undrar jag om det finns tips på någon "konfigurator" på nätet, ja programsnutt alltså för att beräkna trappen och placering av den. Jag har letat och tycker inte jag hittar någon som känns helt tillförlitlig och/eller begriplig. Efterlyser därför tips på en sådan?

Tack på förhand!

/Johan
 
Vilka mått har din antenn?

Vanligtvis när man klipper till en dipol för 40m så brukar resonansen på 15m hamna för högt.
Detta kan man lösa genom att "lasta" antennen kapacitivt i spänningsnoden för 15m vilket sänker frekvensen.

I ditt fall måste man göra lite annorlunda.

Jag skulle prova med att seriekoppla in en kondensator 3,5m (förutsätter att du utgår från en 1/4-våg på 40m) från toppen på antennen.
I den punkten ligger ju strömmaxima för 15m. Denna kondensator "förkortar" antennen för 15m utan att påverka 40m eller i alla fall ganska lite.

Du kan med hjälp av nuvarande resonansfrekvens räkna ut hur mycket för lång antennen är och på det sättet få fram hur mycket induktiv reaktans du ska kompensera med kapacitiv reaktans........simulering är snabbare:)


/Micke
 
Last edited:
Ok Micke, jag har mått (tror jag) i den Excel fil jag för in swr värden i när jag klipper. Har lång arbetsdag ute idag och får kolla ikväll. Det jag tänkte, för att följa lite i ditt spår, var att linda en spole/kondensator av RG-58 på en bit plaströr. Har sett det i olika byggbeskrivningar. Borde väl fungera om man hittar rätt värden? Jodå det utgår från en 1/4 vågsberäkning, kommer jag inte ihåg fel så blev det dock att klippa mycket kortare än jag räknat med. Kan kanske ha att göra med att jag dels använder plåttaket som jordplan, dels bara fått upp 3 stycken 1/4 v. radialer uppe på taket.

/Johan
 
Last edited:
En inverted L, liksom en inverted V, blir kortare än en vertikal eller dipol då kapacitansen mot jord blir större med dessa antenntyper.
Det går säkert bra att använda en trap av RG-58, för att åstadkomma en kvartsvågvertikal för 15m.

Jag skulle nog skulle ha valt den lösning som Micke föreslår, med en konding i serie med antennen i den strömnod som ligger högst upp/längt ut i tråden vid 21MHz. Detta då det kanske dels är enklare och att du då nyttjar hela antenntråden, vilket ger lite mer gain och förmodligen lägre strålningsvinkel i och med att strålningsdiagrammet blir flikigt i vertikalplanet.

/Lasse
 
Det låter kanonbra Lasse, då är jag på rätt spår då. Kan jag göra en vanlig beräkning av längden för lämplig frekvens på 15m och sedan borde jag kanske fösöka kompensera lite för att den blir L-vikt? kan kanske utgå från hur mycket kortare 40m delen blev. Sedan får jag väl finjustera med tången :) Återstår att räkna ut spolens mått då? någon som vet någon bra hjälpreda på nätet?

/J
 
Fast det var inte vad som förordades... :)
Nej det har du rätt i, jag rörde ihop det när jag var ute idag och stressade runt :)

Lösningen med en koax trap på ca 3,38m av vertikaltråden skulle vara den enkla lösningen (motsvarar att det varit en 1/4 på 21.290MHz ca). Förutom att jag måste försöka förstå hur i hela fridens jag räknar ut induktansen(?) på trappen så begriper jag den varianten, tillverka trappen sedan är den enkla biten.

Den andra varianten med en kondensator hänger jag inte riktigt med på vare sig beräkningsmässigt, eller vad i hela fridens det skulle vara för kondensator sort? den måste väl också tåla en hel del effekt? jag vill ha antenner som klarar att hantera 1 kW, även om jag bara kör 3-350W idag.

Ja ja, får läsa vidare, all vår början bliver svår ...

73 / Johan
 
Programmet jag länkade till, säger att induktansen ska vara 0,89 uH och kapacitansen 64 pF för resonans på 21,2 MHz. Det säger även att om du väljer diametern 4 cm skall använda 4,33 varv tätlindad RG58. Dvs c:a 4 varv.

När det gäller det andra alternativet med konding i en strömnod, går det rätt enkelt att simulera fram det värde man behöver i t ex Eznec. Tror säkert att Micke/-GLD har gjort det redan. Det är riktigt att den kondingen behöver tåla den ström som den utsätts för på 21 MHz. Någon större spänning behöver den inte tåla däremot. Skulle kunna tänka mig att 500V Silvermica är ett bra val. Vad säger du Micke?

/Lasse
 
Godmorgon Lasse!

jo jag fick det installerat och då jag har 32mm och 50mm PVC rör liggande så använde jag 32mm i programmet. Fick lite annorlunda värden, men väldigt nära; induktansen 0,92 uH, kapacitansen 61 pF, resonans på 21,290 MHz, diam 3,2 cm, 4,29 varv. I praktiken så är det väl ingen skillnad.

Skall göra en traps så fort jag hinner och testa hur det blir, om inte annat så har man fått en lektion till i antennkalkylerandets ädla konst .. Tack! Återkommer med redovisning av resultatet när jag hunnit testa, före eller efter midsommarsillen återstår att se :)

Ha en trevlig midsommar till dig och alla som läser!

/Johan

Ps. en stund senare så sitter jag och fingrar på 32mm röret. Koaxen skall ju lödas ihop inne i röret, blir trångt trångt, får nog göra om kalkylen och gå med 50mm istället. Då får jag åtminstone in lödpennan i röret ...
 
Last edited:
När det gäller det andra alternativet med konding i en strömnod, går det rätt enkelt att simulera fram det värde man behöver i t ex Eznec. Tror säkert att Micke/-GLD har gjort det redan. Det är riktigt att den kondingen behöver tåla den ström som den utsätts för på 21 MHz. Någon större spänning behöver den inte tåla däremot. Skulle kunna tänka mig att 500V Silvermica är ett bra val. Vad säger du Micke?

/Lasse

Jag har simulerat med en rak vertikal 1/4-vågare som på 15m blir en 3/4-vågare med låg strålningsvinkel. Tyvärr blir den lite tillknycklad om antennen utförs som en inverted L.

Nu har jag svårt att få till en vettig modell av BYC's antenn då jag inte har dom viktiga måtten. Mina resonansfrekvenser blir förmodligen helt fel. Kondingen i mitt fall blir ca 300pF och där kan man använda flera paralella för att öka strömtåligheten.

Men som sagt, rätt mått i modellen ger noggrannare resultat.

Jag inbillar mig att man får en effektivare antenn om man använder sig av hela tråden på 15m.

/Micke
 
Jag inbillar mig att man får en effektivare antenn om man använder sig av hela tråden på 15m.

/Micke

Det tror jag också. 3/4 är ju inte så långt ifrån 5/8 våglängd, vilket väl är det optimala om man har siktet inställt på DX-trafik och vill åstadkomma låg strålningsvinkel. Dessutom blir inte strömmen koncentrerad till matningspunkten, vilket även är en fördel, då kraven på radialsystemet sänks.

/Lasse
 
Hej på er båda!

jag har tyvärr inte kvar anteckningen på hur lång tråden var från början, miss från min sida o skall aldrig hända igen. Har bara noterat hur mycket längre eller kortare jag gjort tråden mellan varje mätning. Skall se till att mäta upp den när jag väl tar ner tråden för att montera trappen. Man lär så länge man lever ;)

Jag börjar med att prova med trappen och så får jag kanske äran av att du gör en ny simulering Micke när jag fått fram måtten.

/Johan
 
Hej på er båda!

jag har tyvärr inte kvar anteckningen på hur lång tråden var från början, miss från min sida o skall aldrig hända igen. Har bara noterat hur mycket längre eller kortare jag gjort tråden mellan varje mätning. Skall se till att mäta upp den när jag väl tar ner tråden för att montera trappen. Man lär så länge man lever ;)

Jag börjar med att prova med trappen och så får jag kanske äran av att du gör en ny simulering Micke när jag fått fram måtten.

/Johan

OK, glöm inte att jag behöver tråddimension och typ / tjocklek på isoleringen också, många krav har man :D

/Micke
 
OK, glöm inte att jag behöver tråddimension och typ / tjocklek på isoleringen också, många krav har man :D
/Micke
Du är inte så besvärlig Micke, snarare väldigt hjälpsam tycker jag :)

Tråden är DL tråd, jag har virat upp den och kör rakt igenom hela trådantennsparken med den och som enkeltråd. Den är ändå stark som en bogserlina till en atlantångare och jag har aldrig märkt någon större skillnad i praktiken när jag använt 1,5mm2 eltråd (oavsett typ; massiv, flertrådig). Gissar att du redan har dess egenskaper i ditt erfarenhetsarkiv?

/Johan
 
Last edited:
En liten återkoppling till de som givit mig råd under det här experimentet. Jag har i alla fall fått prova på att pilla ihop en koax trap och det var ju kul. Lyckades faktiskt få dit och justera trappen så att det blev som jag önskade, riktigt bra swr där jag ville. Men men, jag tycker inte den fungerar något bra allls efter att testat den ett tag. För att få något att jämföra med så bytte jag ut min 17mb slooper dipol mot en för 15mb och den går avsevärt bättre än vertikalen. Nu har jag rent generellt mycket bra erfarenhet av de sloopers jag testat i vår, de har fungerat strålande bra. En antenn jag verkligen kan rekommendera andra att prova på och testa.

Nåväl, trappen är borttagen från min 40mb vertikal och den skall få fortsätta leva som just det :) Den verkar uppfylla det man väntar sig av en vertikal kontra min 40mb Inv-V. Vertikalen går helt klart bra på riktigt avlägnsa stationer (Indonesien etc) och Inv-V inom Europa och närliggande områden.

Äntligen har jag fått till min första mast med de antenner jag kommer att behålla, känns riktigt bra. Enbart monobands antenner i DL tråd och av varierande form; L-vertikalen för 40mb, Inv-V för 80, 40 och 20mb samt slooper dipolen för 15mb. Kanonbra swr på samtliga och de går riktigt riktigt bra.

Appropå en annan tråd så har jag inga baluner inblandade, samtliga matas med RG-58 (för viktens skull) och en RF choke eller Uggly balun som en del säger. Inte en tillstymmelse till något otrevligt tillbaka in mot radiohörnan. Nu skall jag bara få byggt färdigt min remote switch så det går snabbt att skifta mellan de fem trådarna. Från botten på masten där switchen placeras så matar jag med en 14m lång RG-213.

Tack för goda råd och så får vi se om nya frågor dyker upp nu när jag skall börja med mast två. En horisontell loop skall absolut upp och så får vi se vad det blir mer. Den här masten blir inte enbart för tråd utan här skall det upp en vertikal för 10,11.12mb typ A-99 och något för 2m/70cm också. Sedan så får vi se vad det blir mer i den, skulle vara kul att ha någonting för 6m också :)

/Johan

Ps. en liten uppdatering! då det varit lite tester, IARU, IOTA, så har jag saknat möjligheten att köra 10m. Därför fick 40m vertikalen stryka på foten och har ersatts med en vanlig horisontell dipol. Den funkar förvånansvärt bra och en del qso har den dragit in. Den här masten håller mig nu Qrv på alla de vanliga banden, 80/40/20/15/10m, vilket känns bra inför vintern när antennarbete är ett stort nej nej här på berget.
 
Last edited:
Back
Top