Vettigt batteri för vandringsturen, tips?

sa0bmc

Well-Known Member
Jag brukar ta med min mobilstation när jag vandrar ibland och köra lite radio i skogen.
Nu har mitt gamla och tunga batteri gjort sitt och jag tänkte höra om någon har lite tips på bra ack att ha med.
Jag driver en FT-857 och kör sällan några höga effekter.

Nån annan som knallar i skogen med radion och har med batteri? Tips på bra batteri som inte är för tungt?
Behöver ej vara lågprisskräp utan köper hellre sällan och dyrt.
Tack på förhand!!!
 
Till min portabelstation baserad på Elecraft KX3 har jag valt LiFePO4-batterier. De är betydligt säkrare än LiPo-batterierna. (Läs på nätet om skillnaderna och farorna vid laddning. Brand och explosion etc.) LiPO kan knappast rekommenderas även om de har aningen större energitäthet.

Jag skaffade två stycken "ZIPPY Flightmax 4200mAh 4S2P 30C LiFePo4 Pack" från Hobbyking. Lagervara i Holland och levererades hem till dörren på fyra dagar. Billig frakt och inget strul. Det finns även en större modell på 8400 mAh som väger 1090 gram.

Batteries & Accessories>LiFePo4

Ett LiFePO4 batteri med fyra celler ger 13,2 V fulladdat. Spänningen sjunker snabbt ner till12,9 V där kurvan planar ut till nästan horisontellt och sedan långsamt sjunker till ungefär 12,2 V för att därefter snabbt dyka ner till minimum spänning. Jag har gjort en del noggranna prestandatester med mina två batterier tillsammans med KX3 inställd för 10 W uteffekt. Båda batterierna är helt identiska och medger 4 timmar och 10 min drift innan de är tömda. Provet gjordes med 8 sekunders CW-sändning i 100 takt med 5 sekunders lyssning i konstant slinga. Alltså ungefär så som det kan gå till i en typisk pile-up eller i contest när man kör för fullt utan pauser. I mitt fall betyder det drygt 8 timmars kontinuerlig contestkörning med de två batterierna och när dessa är tömda så klarar de 8 inbyggda AA NiMh-batterierna i KX3 ytterligare 4 timmar med 5 W uteffekt med samma förutsättningar 8 sek sändning och 5 sek mottagning.

Kör man sporadiska kontakter i lugnare tempo och lyssnar större delen av tiden så räcker ett 4200 mAh batteri ungefär 8 timmar.

För laddning krävs en laddare med cellbalansering och efter mycken beslutsvånda och mycket läsande på nätet så bestämde jag mig för att skaffa Imax B6AC även denna från Hobbyking.

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking�

Jag har mätt igenom laddningscyklerna ordentligt och vad jag kan se så fungerar balanseringen perfekt liksom spänningsnivåer m m är korrekta. Manualen till Imax B6AC är dock en katastrof och det tog en god stund innan jag hade klurat ut hur laddaren skulle programmeras för LiFePO4. Men nu när den är inställd så är det inga problem.
 
Jag hittade tidigare en sida som sålde LiFePO4 batterier med inbyggda kretskort för att sköta laddningen.

Dom klarade upp till 20V på ingången och balanserade cellerna automatiskt, således ett perfekt batteri att mata med solcell.
(sidan handlade om solceller och portabel energi, dock inte enkom för amatörradio)

Tyvärr hittar jag inte tillbaka till källan och hittar ingen annan källa till samma typ av batterier.

Energizer har annars en batteripack som är avsedd som externt extrabatteri till datorer, den klarar som mest att ge 2A vid 12V så för QRP kan det räcka, den klarar också upp till 20V på laddingången.
 
Ett 4S LiPo batteri ger 16.8 volt fulladdat, vilket är rätt mycket mer än vad KX3:an tål (15 volt). LiFe ger 14.4 så det passar mycket bättre. LiFe är dessutom mycket säkrare om batteriet blir skadat eller överladdat. Man vill inte råka kortsluta ett LiPo i ryggsäcken:
Lipo battery shortcircuit fire - YouTube
 
Jag har hittat ett LiPo batyer på 16Ah. Helt gratis också, jag "snodde" det ur en trasig golfvagn som.nån kastat på ÅVC. Batteriet är tillverkat 2013 så det kanske fungerar. Något större än vad jag önskade mig, men gratis å andra sidan. Laddaren låg i väskan och den visade först "error" men efter en urladdning på 50% har det kommit igång.

Tack för alla svar!
 
Var försiktig med att köra FT-857:an direkt från LiPo-batteriet. Den är specad för 13.8V +-15%, så 4S LiPo blir för mycket även för den. 3S blir garanterat för lite dock.
 
Om ett fulladdat 14,4V 4S LiFePo4-batteri ger 13,2 volt, hur mycket kan man förvänta sig av ett 14,8V 4S LiPo-batteri?
 
Både LiPo och LiFePO4 har en lägsta tillåten cellspänning på 3,0V. Högsta cellspänning för LiPo är 4,2V, och för LiFePO4 3,6V.
Ett 4S LiFePO4 batteri kommer ha en spänning mellan 12,0V och 14,4V.
Ett 3S LiPo batteri kommer ha en spänning mellan 9,0V och 12,6V, vilket blir för lite för normal rig.
Ett 4S LiPo batteri kommer ha en spänning mellan 12,0V och 16,8V, vilket blir för mycket för en normal rig.
 
I inlägg #2 står det "Ett LiFePO4 batteri med fyra celler ger 13,2 V fulladdat. Spänningen sjunker snabbt ner till12,9 V där kurvan planar ut till nästan horisontellt och sedan långsamt sjunker till ungefär 12,2 V för att därefter snabbt dyka ner till minimum spänning."

Är 16,8 volt den teoretiska maximala spänningen på ett alldeles nytt LIPO-batteri med en lägre faktiskt spänning? Hur fort sjunker spänningen från 16,8 volt?

Kan man inte bara sätta ett par dioder på sladden för att sänka spänningen?
 
Ett par dioder kan man naturligtvis använda för att sänka spänningen till säker nivå. Men då bränner du ju också en del energi i onödan där. Vid max uteffekt på FT-857 ce 15W per diodspänningsfall, och det vill man ju gärna undvika när man kör portabelt.

Jag ska göra lite mätningar på hur fort spänningen sjunker när man börjar lasta ett fulladdad LiPo, återkommer med det :)
 
"Jag driver en FT-857 och kör sällan några höga effekter", vad är då en eller två dioder ett problem!? Släpa med en blyack i handknytet ett par mil om du vill, efter 200m så så blir du trött, QRP är en sak för sig!

/ SM0HXO.
 
Jag har det lite tyngre. Släpar på min Kenwood TS-590 och ett blybatteri i skogen. Antennen är en ändmatade Windom som knappt behöver stämmas av.

Tänkte byta radion mot en FT-857 och litiumbatterier för att köra SMFF.
 
Som sagt och det trådstartaren skriver. Det andra vill kan jag inte kommentera. Den som vill köra QRO portabelt får sörja för det. Det är ju alltid att kompromissa. Men lättare ackar finns, MC-batteri kanske, eller som tidigare nämnts så är spänningshantering med dioder till alternativa ackar en möjlighet. - Kom gärna med feedback och hur ni gör!

/ SM0HXO.
 
Ett par dioder är naturligtvis inget problem att "släpa på", jag försöker inte säga att det är en dålig idé. Blyackar är naturligvis inte speciellt kul att släpa på.
Ska man köpa ett batteri för just det här ändamålet så skulle jag absolut rekommendera ett LiFePO4-batteri istället. Samma låga vikt som LiPo, men med fördelen att den passar radion bättre, och inte är så eldfängd. Prisskillnaden är i sammanhanget obetydlig. Men har/får man ett LiPo är det klart man använder det. Jag ville bara varna för att köra radion direkt på det, eftersom radion faktiskt kan gå sönder.

Nu till den utlovade mätningen:
Efter 1 minuts last med 1A (motsvarande en FT-857 vid lyssning) hade spänningen på mitt 4S 3.6Ah LiPo sjunkit till 16,7V. Efter 10 minuter låg spänningen på 16,5V.
 
Jo, men som alltid, ingen spänning varar för alltid. Det blir nog att kompromissa hur mycket man vill sända och hur långt man vill bära.

/ SM0HXO.
 
Elecraft har ju en battery charger för KX3. Till den ska man tydligen använda NiMH. Är det inte bra?
Sture
 
Back
Top