Vettigt batteri för vandringsturen, tips?

Har man en KX3 så vill man ju så klart ha den inbygga laddaren och NiMH-batterier i, det tar ingen extra plats och väger väldigt lite. Vill man ha >5W ut så räcker inte spänningen på dom inbyggda NiMH-batterierna. Men till CW och PSK31 räcker dom oftast bra :)
Men nu hade SA0BMC inte en KX3 utan en FT-857.
 
Jag har till min Yaesu 817 ett par nödbelysnings/larm-batterier på 7,2Ah vardera, jag tänkte använda dom växelvis och alltid ha ett på laddning, men sedan köpte jag en 10W solpanel och den har hittils orkat hålla laddning i batteriet jag använder, så jag har inte behövt växla.

Parallellar man två sådana så kanske dom orkar leverera dom ~20A en Yaesu 857 drar på fulleffekt, men man kör nog inte så många fulleffekts QSO innan det börjar bli för låg spänning.
Drar man ner uteffekten till 50W eller ännu hellre 25W så funkar det såklart bättre.

Angående inbyggda batterier i KX3/Yaesu 817 så räcker det till att lyssna en stund eller köra ett par snabba QSO, i min mening är det bara slöseri med utrymme/vikt i radion, speciellt i Yaesun då den verkar vara dåligt optimerad för batteridrift..
 
Angående inbyggda batterier i KX3/Yaesu 817 så räcker det till att lyssna en stund eller köra ett par snabba QSO...
Inbyggda batterier i KX3 räcker utan problem till en hel portabeltest (4 timmar).

73,
Jonas/SM5PHU
 
Lipo-celler är lätta och har mycket kräm, men nackdelen är att spänningen varierar mycket.
De flesta radiostationer är specade för 13,8 V +-15 % vilket då inte räcker.
En väg är att använda en likspänningsomvandlare.
Exvis den här : Buy 150W DC 10~32V to DC 12~35V Adjustable Step-Up Mobile Power Supply Module for Laptop
Med 10 - 32 V in och justerbart 12 - 35 V ut, vid max 10 A, samt god verkningsgrad, ofta 85 %, kan man använda ett par celler extra och ha en högre spänning in dvs 4 - 6 celler Lipo.
Omvandlaren kostar nästan inget hos Deale Extreame, är inte mycket större än två tändsticksaskar.
Man har väldigt många olika typer, så det går att välja genom att söka på DIY, eller DC-DC, DC/DC, inverter etc.
Jag har själv köpt några för test, har för avsikt att göra någon form av labbaggregat med in från batteri, och ut 5 - 30 V och justerbar ström...
Dessa DC omvandlare är sådana som finns i bilbatteriagg för datorer, PC, som ofta drar mycket ström och vill ha 18 V, vid 10 - 30 V in.

Nå, det finns förstås nackdelar oxo, störningar, kretskorten är inte avstörda och man får bygga in dem med avstörningar på in och utledningar.

De
SM4FPD
 
Back
Top