VF på SRS-kabel

SM5NFT

Well-Known Member
Nu är det lördag och helgens antennprojekt är i fara. Har glömt att dubbelkolla vilken VF det är på 300 ohms bandkabel frå SRS. Det står inget på hemsidan eller förpackningen. Finns det någon vänlig själ som vet detta och därmed kan rädda mitt helgprojekt? VF 0.85 är väl standard, kan det vara något annat?

73 Arne
 
Ingen som använt denna kabel nyligen? Håller på att löda ihop en ZS6BKW med 300 ohms stege, då sätter jag väl tången på 11.1 meter och klipper till. Första, andra tre....

73 Arne
 
Vet ej. Letar fortfarande efter slangbellan. Det verkar ha fått fötter. Var hittar man bra gummiband till en ny? Den bortsprugna hade snoddar från simglasögon.

73 Arne
 
Last edited:
Jag läste någonstans att man använde silikonslangar för medicinskt bruk framgångsrikt på sina slangbellor. Dock har jag ingen aning var man får tag i dylika.
 
Jag läste någonstans att man använde silikonslangar för medicinskt bruk framgångsrikt på sina slangbellor. Dock har jag ingen aning var man får tag i dylika.

Latexslangar skall det vara, fanns på stor rulle för med. bruk. Funkar även bra att få upp modellplan med, fast det kanske var en annan tråd... :eek:
 
God afton alla!

En lina fäst i baken och sedan iväg på en antenninstallation i det fria.:)

TV | Aftonbladet

Ännu tycks inte hoppet vara ute för amatörradion.

Pang!
 
Last edited:
Vet ej. Letar fortfarande efter slangbellan. Det verkar ha fått fötter. Var hittar man bra gummiband till en ny? Den bortsprugna hade snoddar från simglasögon.

73 Arne

min slangbella har grejor från apoteket,
röda alt. orange gummiband för gymnastikrörelser,
det är inte tjock men man buntar ihop bandet så blir det schwung
 
Latexslangar skall det vara, fanns på stor rulle för med. bruk. Funkar även bra att få upp modellplan med, fast det kanske var en annan tråd... :eek:

Det finns en butik i Stockholm, Kuntze.se leta upp oarmerad latexslang i sortimentet
 
Har just noterat att det finns minst 3 olika VF för 300 ohms bandkabel. 0.83 och 0.85 för "solid", 0.90 för "windowed". Tur att jag "fegade ur" med avbitarn i sista stund. Nu lutar jag åt att min är av typ VF 0.90. Slangbellan är fortfarande försvunnen. Tack för alla tips och glada tillrop ang detta! :)

73 Arne
 
Nu är jag här igen. Kanske bättre att jag startar en blogg istället :)

Nu har det dykt upp ytterligare en "velocity factor", nämligen 0.87. Så nu har jag 0.83, 0.85, 0.87 samt 0.90 att välja på :confused::confused:

Kabeln är en "Moonraker slotted ribbon 300 ohm" har jag kommit fram till. Kanske någon känner igen den på bild och vet vilken VF det är?

Skickar även en bild på min nästan färdiga bella. Som sagt, själva snodden saknas.

73 Arne
 

Attachments

  • DSC00489s.jpg
    DSC00489s.jpg
    38,8 KB · Views: 124
  • DSC00490s.jpg
    DSC00490s.jpg
    35,5 KB · Views: 137
Hastighetsfaktorn i en kabel beror ju på isolermaterialets dielektristitetskonstant. Billig bandkabel med tunn plastisolering och stora hål ligger närmare 0.9 medan kabel med kraftig plastisolering utan utstansade hål säkert kan hamna på 0.83 eller t o m ännu lägre.

Om längden är jätteviktig får du mäta upp hastighetsfaktorn i den kabel du skall använda. Du kan knappast lita blint på kataloguppgifterna i alla fall.

/Bengt
 
Det är rätt svårt att mäta hastighetsfaktorn noggrant utan en nätverksanalysator eller en TDR.
Jag har själv bådadera så det var länge sedan jag mätte med andra metoder.

Något som går att göra är att lägga ut hela längden på något ometalliskt så att ledningen
inte ligger nära jord eller metallföremål, kortsluta en ände och lämna den andra öppen.

Om man då har en grid-dippa eller något annat sätt att observera en resonans så kan man variera frekvensen tills en resonanspunkt observeras. Då är längden 1/4 elektrisk våglängd,
och man kan lösa ut hastighetsfaktorn som kvoten mellan fysisk och elektrisk våglängd.

Ett ganska sällan använt samband i elektricitetsmatematiken kan också användas för att beräkna
hastighetsfaktorn.

Det går att härleda sambandet

Vf = 10000 * L/(3 * Zo * C)

där:

Vf = hastighetsfaktorn
L = fysisk längd i meter av kabelbiten
C = kapacitansen i pF hos kabelbiten
Zo = angiven karaktäristisk impedans i ohm

Denna formel är bara giltig för korta längder (L << våglängden)

Man kan använda en kapacitansmeter eller brygga för att mäta upp C.
Även här gäller att man måste hålla kabeln borta från jorden och/eller metallföremål.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för tipsen om att mäta upp hastighetsfaktorn! Jag har under eftermiddagen gjort en provisorisk mätuppkoppling där jag provmätte på en bit rg58.

Uppkopplingren bestod av min HP vhf/uhf generator, en vanlig swr-meter och en frekvensräknare. Mätobjektet (stumpen rg58) var kopplad till utgången på swr-mätaren. Tyckte att resonansen stämde "hyfsat" med uträknat värde. Det fanns dock en viss avvikelse och jag vet inte om den beror på att koaxens VF inte är exakt 0.66 eller om det beror på att det är en bit in till den faktiska mätpunkten inne i swr-mätaren. Tänkte att om mätningen utförs på en länge bit matarledning så kanske felet blir mindre märkbart.

Kanske finns det "smartare" sätt att mäta på. Min dipmeter är ganska dålig, så jag undviker den gärna om det går.

Karl-Arne: Jag skall prova med kapacitansmetoden. Den verkar ju vara ett intressant alternativ.

73 Arne
 
Last edited:
Ett ytterligare "knep" för att mäta upp den elektriska längden är att
kortsluta en längd på ett par meter i båda ändarna, och jordförbinda den bortre.

Sedan tar man en signalgenerator eller liten sändare och matar in effekt via ett motstånd på några 100 ohm till den närmaste kortslutna änden. En voltmeter ansluts mellan denna och jord, och frekvensen varieras så att det blir ett "dip", då har man 1/2-vågs resonans på den aktuella frekvensen,genom att kortslutningen i den bortre änden repeteras i den hitre,
och då går det att få fram kvoten mellan fysisk och elektrisk våglängd.

Man bör först göra en "rimlighetskontroll" så att man inte har fått 1/1 eller 3/2 våglängdsresonanser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om du skall få "rätt" värde med kapacitansmetoden bör du först ta reda på den karaktäristiska impedansen. Vanlig 300 ohms bandkabel kan variera en hel del och 260...280 ohm är vanliga impedanser. Samma sak med 450 ohms kabeln som i flera fall visat sig vara närmare 430 ohm i verkligheten. Givetvis varierar detta med fabrikat etc men i samtliga fall såldes kablarna som 300 resp 450 ohms bandkabel.

/Bengt
 
För femton år sedan fick vi på SRS denna fråga, vi tog reda på spec för 450 eller 470 Ohms 1 tums fönsterkabeln. Jag kan nu inte hitta dessa uppgifter.
Så ofta ställs den här frågan. Så ofta bygger någon något som man behöver detta för
Men det verkar ju som om forument har kommit långt i svaret på frågan.
 
Back
Top