VF på SRS-kabel

Tack Roy, för info'n. Jag fick samma svar från din kollega nu på morgonen. Har mailat Moonraker i England. De vet inte heller, men skulle försöka ta reda på det. Det känns lite märkligt att det är så svårt att få fram denna information.

Jag menar, det finns ca 12000 radioamatörer i Sverige och någon borde väl ha kommit på tanken att bygga en G5RV, PL-dipol, ZS6BKW eller liknande antenn under de senaste 10-15 åren! SRS, som har varit en av de ledande leverantörerna under lång tid borde ha fått frågan tidigare. Kanske är det så att man hellre spar sin tid, lägg upp en 500-hundring, och får ett paket i lådan ett par dagar senare.

Hur som helst är det ganska roligt att försöka mäta upp kabel. Kanske jag beställer en G5RV, och ägnar tiden som blir över till att mäta på min nya bandkabel ;)
 
Jo det finns 12000 radioamatörer, hälften är kanske aktiva.
Så vi är ett litet land.
Hur stor del av de aktiva som vet vad våghastigetsfaktor är får vi nog räkna i ental av procent.
Och av de i sin tur som bygger någon ?
Så det blir inte många kvar.
Vi får vara glad att det i all fall byggs någa vanliga dipoler.
Dock finns det en och annan som gör sin egen bandkabel, det är trevligt. Och här har vi nu fått lära oss att försöka beräkna sådana data. Så din fråga Arne har verkligen öppnat ögat.

Sen kanske de flesta beräkningar räcker om man antar att bandkabel liknar en vanlig råd, dvs 0,95.
Sen är en bra fråga hur mycket sådan kabel som säljs i SM, det går kanske att få ut ur vår dator på SRS men så långt skall vi inte gå.
Men jag kan uppskatta att vi säljer flera hundra meter, (flera = 3 till 7) på ett år. Så några pengar och vinster är det inte.

En intressant sak som jag kan nämna:
Själv kör jag med 450 Ohms tege perforead, fönstertyp. Och det går bra som matning av min 80 meter långa tråd i miten.
Jag fick för mig att lätta kabeln ytterliagre då det krävs stror kaft att spänna upp så lång antenn, så jag stansade ur fler fönster, med en 12 mm hålpipa. På 20 meter stege fick jag en burk med 200 gram plast.
Avstämningsvärdena på min antennavstämmare ändrade sig mycket efter detta. Och vi kan dra slutsatsen att hålen, eller icke plasten, har en viss betydelse på kabelns egenskaper och i detta fall VF.


de
Roy
 
Med stor risk för att göra bort mej har jag några frågor angående "velocity factor".
Jag har aldrig förr sett en sådan diskussion i ämnet så jag är lite nyfiken.
Jag fattar att det påverkar feederlängden om VF är 0.83, 0.85, 0.87 eller 0.90.
Men vad händer praktiskt?
Är det något som jag inte kan kompensera med en annan inställning på antenntunern.
Eller har det med förluster att göra?
Jag gissar att de flesta använder den kabeln som de kan få tag på utan att bekymra sig om VF.

/Ingvar
 
Last edited:
Ingvar, jag tycker frågan om det spelar någon roll i praktiken är bra. Jag ställde mig själv den frågan, och körde en simulering av swr där jag provade med extremerna VF 0.83 och 0.90. Blå är 0.83, och röd är 0.90.

Som synes är skillnaden stor. Dessvärre så verkar hela konstuktionen med 300 ohms kabel avvika mycket från orginalet (som hade 400 ohm). Ståendevåg minimipunkterna ligger fel i frekvens tror jag. Eller så är min modell defekt. Måste jobba vidare med den för att förstå.
 

Attachments

  • zs6bkw_1.GIF
    zs6bkw_1.GIF
    20,8 KB · Views: 155
Här är EZNEC-modellen om någon vill hjälpa till att leta fel i den :)
 

Attachments

  • ZS6BKW.zip
    298 bytes · Views: 41
Ett ytterligare "knep" för att mäta upp den elektriska längden är att
kortsluta en längd på ett par meter i båda ändarna, och jordförbinda den bortre.

Sedan tar man en signalgenerator eller liten sändare och matar in effekt via ett motstånd på några 100 ohm till den närmaste kortslutna änden. En voltmeter ansluts mellan denna och jord, och frekvensen varieras så att det blir ett "dip", då har man 1/2-vågs resonans på den aktuella frekvensen,genom att kortslutningen i den bortre änden repeteras i den hitre,
och då går det att få fram kvoten mellan fysisk och elektrisk våglängd.

Man bör först göra en "rimlighetskontroll" så att man inte har fått 1/1 eller 3/2 våglängdsresonanser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Metoden verkar passa mina mät-resurser bra. Måste provas snarast! Antar att det skall vara en RF-voltmeter (eller oscilloskåp)?!
 
Nu är Karl-Arne's metod provad. Har gjort mätningar på 3 olika kablar, men resultatet förbluffar:
a) RG58 VF=0.63
b) 300 ohm bandkabel "solid" VF=0.85
c) 300 ohm bandkabel "slotted" VF=0.80 (detta är kabeln från SRS)

A och B verkar rimliga medan hastighetsfaktorn för C förvånar mig. 0.8 för en verkar för lågt. Har dubbelkollat resultatet, så jag tror min mätning är ok. Någon som har någon teori om detta?

Har stöttpå Moonraker UK, men de har inte fått något svar från fabriken ännu efter 3 dagar. Hopplöst. Tror jag ger upp det spåret och går efter min mätning istället.
 
Back
Top