VFO för hemmabygge

SM5FLM

Well-Known Member
Oftast är enklare QRP-riggar för hemmabyggen, gjorda för xtaller. Jag tycker det är en ganska stor begränsning, och har letat efter ett schema på en okomplicerad och lättbyggd vfo.

Några tips?
 
Jag har använt en konstruktion som fanns med i CQ. Jag är ganska säker på att det var Juninumret 1991. Någon som inte slängt alla sina gamla tidningar kan kanske leta fram den.
Det är en enkel VFO som är mycket stabil. Jag har för mig att den har två eller tre transistorer.
Kretskortslayout är med i artikeln.
 
Några av de mest stabila VFO-er som beskrivits på svenska finns i QTC 11/1972 (Colpitts med MOSFET) och i QTC 5 eller 6/1974 (Vackar med MOSFET). Vackar-VFO:n ingick i SM5DJH:s 144 MHz-sändare, och behöver skalas till någon lämplig frekvens.

Allmänt sett så är det inte bara själva VFO-kopplingen som bidrar till stabiliteten, utan komponentvalet och den mekaniska uppbyggnaden. Om man kan bygga med rejäla godstjocklekar i lådor mm, och använda komponenter av bästa kvalitet blir resultatet bra.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En koppling som verkar vara populär är en s.k supervxo.

Exempel: super VXO

Googla lite och du hittar mera.

Har sett att en del personer använder keramiska resonatorer parallellt och får på det viset annu bredare frekvensområde.


För vanliga LC oscillatorer kan kanske en enkel Huff&puff stabilisering vara lämplig?
Gå in på Huff & Puff Oscillator Stabilisers där hittar du det mesta som skrivits om den tekniken.
Det finns några väldigt enkla kopplingar som kanske kan vara något?

Har bara använt H&P till att stabelisera en Atlas 210 och använde då en en PIC processor
för att göra H&P jobbet.


Hälsningar
SM0KBW - Bengt
 
Last edited:
Oftast är enklare QRP-riggar för hemmabyggen, gjorda för xtaller. Jag tycker det är en ganska stor begränsning, och har letat efter ett schema på en okomplicerad och lättbyggd vfo.

Några tips?
Konstruktionen beror på vilken frekvens du vill ha VFOn samt hur hög utgångsnivån skall vara.
Glöm alla gamla ritningar och gör en J-FET VFO med Amidon kärna och styroflex kondensatorer. (OBS! glöm alla Varicap lösningar).
T.ex. strömförbrukning med en BF245A <1 mA. Stabilitet då, ja... man ser inte någon frekvensdrift om man tittar t.ex. på PSK31 waterfall.

73 SM5NBE
 
enkel QRP vfo:

varicap VFO går ju att få stabilare om man väljer att ha flera mindre värden parallelkopplade och är NP0 typ, det som är känsligt är varicapens temperaturkänslighet som gör att VFO driver - en egenskap som kanske går att acceptera om VFO är kapslad och inte utsätts för stora temp.växlingar under kort tid.

borde man inte då komma ner på en acceptabel frekvensdrift, en bit under 100Hz strecket efter 5-10minuter? - men dock inte tillräckligt bra för digitalt som psk
 
Last edited:
Back
Top