VFO-ratt till Xiegu G90 (troligen Elecraft KX-2 och KX-1samt Xiegu G1) 6mm axel

sm6eik

Member
Uppgradera din Xiegu X90 med en bra ratt till VFO:n!
IMG_20200313_215531.jpg Xiegu ratt 1.PNG
Aluminiumratt som ersätter plastratten på din Xiegu G90 och gör det till en dröm att köra den.
Gjord av anodiserad, solid aluminium, lettrad sida och framför allt - en försänkning på rattens framsida för ett finger. Gör faktiskt en enorm skillnad på hanteringen av transcievern. Passar perfekt på G90 och har i alla fall höjt min användarupplevelse med flera snäpp; kalla "portabelfingrar" och en tråkig plastratt funkar dåligt men denna funkar super.
Enligt vad jag förstått, passar ratten även på Elecraft KX-2 och KX-1, möjligen även Xiegu G1M men kolla mot måtten nedan. Flera andra enheter med 6mm axel borde funka. Kolla måtten innan du köper!

Enkel montering:

  • Drag av plastratten som levererades med radion genom att ta tag bakom ratten och dra rakt ut
  • Sätt på aluminiumratten och se till att lämna någon millimeter till frontpanelen (push-funktionen)
    Skruva fast ratten med en 1,5mm insexnyckel (medföljer ej)
Mått
Diameter: 32mm, höjd: 13mm, axeldiameter: 6mm

Pris: 200

Det finstilta...
Köparen betalar frakten. Jag ansvarar inte för postens slarv eller eventuella fraktskador.
Jag skickar asap när betalningen kommit in men jag bor på en ö, så postgången tar tyvärr en dag extra. Om den skall skickas till ett annat land blir fraktpriset högre.
...och, nej, transcievern ingår inte i budgivningen, den tänker jag behålla länge...

Jag har en annons ute på Tradera. Om den säljs så tar jag bort annonsen.
73's de sm6eik
0705-565780
 
"... Jag ansvarar inte för postens slarv eller eventuella fraktskador."
Har sett liknande på andra ställen så du är inte ensam om att använda denna skrivning.

Bara en enkel undring eftersom jag inte vet vad som gäller:
Håller detta juridiskt, det är ju en underleverantör till dig som utför tjänsten?

Inte någon jättefråga men kan någon upplysa en nyfiken och mindre vetande?
73 och lycka till med försäljningen de p-a!
 
Jag har inte en aning om vad en juridisk prövning skulle innebära; precis som du säger så är det mer eller mindre en standardformulering i alla Tradera-annonser.
Om man tänker efter så är ju speditören i lika hög grad en leverantör till den som vill ha det fraktat till sig? Om man som säljare vill har ryggen helt fri så måste man antagligen ha "Leverans: avhämtning på plats" och om köparen vill ha det skickat får de själva ordna det. Verkar i min värld rätt så omständligt :)
Jag tänker på formuleringen som att "jag ser till att det blir skickat med lämplig speditör, vad som sedan händer är en fråga mellan speditören och mottagaren". Rätt eller fel, tja, vem vet...
 
Jag har en del erfarenheter av saken.
Dels genom åren på SRS, där grunden var att säljer man en fraktjänst är man återförsäljare för den produkten.
Dvs säljaren har ansvr för vad man säljer, juridiskt eller ej, men rent partiskt bör det vara så.
Dvs man måste packa så väl att försändelsen kan budas av exvis Posten eller Schenker, på ett såant sätt att det tål deras normala behandling.

Det hände vad jag kan minnas aldrig att något var trasigt vid mottagandet hos en kund under 35 år.
Men händer något utöver det normala hos budaren, exvis att de kör över paket med en truck, eller trampar på det, ja då kommer budaren, posten etc. att ersätta saken.

Vi tog emot många paket från kunder som sände in dyra radiostationer för exvis garanti, eller byte. Då var det annorlunda. En transiver kunde ligga löst i en låda, en handapparat kunde ligga i ett kuvär, med stora skador som följd. Då ville inte potten ersätta. de kom faktiskt på besök för att besikta skadan och packningen.

En gång kom ett stort paket med en IC-751A, paketet hade ett stort hål där en träsko passade, någon hade blivit arg och sparakat till paketet, träskon hade smällt in VFO ratten i fronten. Då ersatte Posten.

Den som säljer en var och erbjuder en frakttjänst, och tar betalt för detta har oxo ansvaret att veta hur väl han måste packa för att försändelsen skall hålla för budarens normal hantering. Exvis att lådan skall tåla att trilla ner från köksbordet tre ggr åt olika håll.
Det går inte att skylla ifrån sig med exvis: "ja det vet man ju hur posten hanterar paketen". Det skall den som anlitar budaren veta.

Har en kompis som köpte några keramikmuggar på TRADERA, de låg löst i en kartong och var förståss förstörda.
Han konfronterade säljaren som efter lite diskussioner tog på sig ansvaret.

Väldigt onödiga händelser.

Den som säljer en fraktjänst, måste veta hur väl han måste packa för att budfirmans hanering inte skall skda försändelsen.

Detta anser jag är självklart.

På TRADERA finns även att läsa texte om saken.

Klart att folk som säljer på TRADERA etc kan ha svårt att ha förpackningsmatrial hemma, för att göra en bra packning. Men då skall han heller inte ge sig på att sälja.
Gällde även om en radioamatör skulle skicka in en stor dyr sak för byte eller garantireparation.

Trots massor av mycket dåligt utförda förpackningar klarade sig de allra flesta försändelser bra, på sin väg till SRS. På SRS kunde vi upplysa kunden om saken och varna honom för att packa dåligt kan ge problem.

Min åsikt är solklar: skriver säljaren som i trådens inledning, köp inte av denne.

Själv har jag senaste veckorna packat c:a 25 paket efter försäljning på Tradera.
Använder oftast Schenker numera som budare.
Under alla år har jag skickat närmare 1000 paket privat, utan något problem.
Jo en gång öppnade sig ett kuvär, med dåligt klister och innehållet försvann.... Se till att kuvär inte kan öppna sig, köp inte billigaste med dåligt klister.


För att gå lite vidare i ämnet, liten ordlista:
Vintage, Retro, är inte synonymer till gammal
Att buda, betyder inte att lägga ett bud på en auktion, att buda är arbetet som ett bud (posten schenker etc) utför.

Till och med i ARRLL:s handbok finns en artikel hur man packar sin ögonsten, transivern.

SM4FPD
 
Hej!

Att försöka friskriva sig så som nämnts är riktigt ynkligt av en säljare!
Väljer man att sälja på Tradera eller eBay, eller vad som helst, så får man faktiskt stå rakryggad fram tills det att försändelsen (oskadad) är i mottagarens vård.

Min erfarenhet är att säljaren förlorar i en sådan tvist!
 
Jo, vid närmare eftertanke är ju formuleringen i min annons fel - även om den är näst intill "standard" på Tradera. Jag ändrar det.

I just detta fallet är ju risken för skada i princip noll, det som möjligen kan hända är att speditören tappar bort försändelsen. Kanske är det bättre att ha en formulering typ "Du som köpare väljer vilken grad av skydd/spårbarhet du önskar" - detta förutsatt avtalet är att köparen betalar frakten. Jag som säljare har ju i det fallet endast att packa varan väl och överlämna den i gott skick till speditören.
Rent allmänt är väl en spårbar försändelse att föredra för alla, vilket är det val jag gjorde i min annons, men det är ju lite lurigt om man kommer i en situation där köparen vill spara in på frakten så mycket som möjligt och väljer en icke spårbar och icke försäkrad transport men att säljaren ändå står ansvarig. Enda lösningen är nog att, precis som jag gjorde, som säljare välja en spårbar/försäkrad transport och sedan får köparen helt enkelt ta med den kostnaden i ställningstagandet om han/hon vill köpa varan?
 
Hmmm... Det går inte att redigera mitt ursprungliga inlägg längre. Men här är vad som gäller för annonsen:

Det finstilta...
Köparen betalar frakten. Skickas med PostNord Spårbart (49:- )såvida vi inte kommer överens om annat efter köpet.
Jag skickar asap när betalningen kommit in men jag bor på en ö, så postgången tar tyvärr en dag extra. Om den skall skickas till ett annat land blir fraktpriset högre.
...och, nej, transcievern ingår inte i budgivningen, den tänker jag behålla länge...
 
En kommentar till FPD:s lektion i svenska språket:

För att gå lite vidare i ämnet, liten ordlista:
Vintage, Retro, är inte synonymer till gammal
Att buda, betyder inte att lägga ett bud på en auktion, att buda är arbetet som ett bud (posten schenker etc) utför.

så rekommenderar jag ett besök på https://svenska.se/tre/?sok=buda&pz=1 där man hittar:
buda.PNG
 
Ang ej spårbara försändelser som brev.
Ja vill köparen bara betala för brev, så bör han förstå att ett sådant kan komma bort, och då är ingen ansvarig.
Jag skickde under tiden på SRS upp till 10 brev per dag, med broschyrer, handböcker, scheman etc.
det blir tiotls tusen under de 35 åren.
Privat har jag skickat mängder med brev under årens gång.
Ibland använder jag Posten blå brev som man kan sända 2 kg i men som har blivit dyrare och är numera knappast värda priset.
Över alla dessa år och alla dessa brev har jag aldrig varit med om att något kommit bort, frånsett det nämnda brevet som öppnade sig, pga dåligt klister.
Jag har erfarenhet i att de brev som "kommer bort" helt enkelt inte är skickade, avglömda tills mottagaren frågar var det tog vägen.
Så avsändaren måste skicka ett nytt för "posten slarvar ju så hemskt" blir försvaret.
Idag med Post Nord kanske kvaliteten inte är så bra som förr.
Men ytterst få kommer bort.

Ang "buda" ja tydligen finns det de som tycker att ordet har fått en ny betydelse.
Användandet av ordet buda vid överföring av försändelse har minskat och kommit i glömska, så det nya buda verkar lockande för de som glömt ursprunget.

Roy
 
När en auktionsförrättare jobbar så snackar han om vad det är bjudet på varan eller om han blandar bud och bjud. Får jag ett bud? - Där vare 100 bjudet! Osv...
I min ungdom så körde som cykelbud efter skolan. Matvaror från affären hem till kund som telefonbeställt. Då var jag cykelbud och budade hem varor enligt beställning. Att buda är väl att se som riktat mot något. I Bibeln så var det väl någon form av"bud" om att Jesusbarnet var på väg.. Ett förebud från Ängeln, eller annat, ett påbud från myndigheten att alla måste skattskriva sig.. - Roligt det här med ord och betydelser i olika sammanhang..

/Sven.
 
Ja, språk är kul - dessutom föränderligt. Men just vad gäller "buda" i meningen bjuda på en auktion finns det i SAOB:s upplaga 1924 och sedan i SO sedan (minst) 2002 så något helt nytt kan det knappast sägas vara även om allt är relativt ;)
 
Viktigt i rattandet är en skön manövrering av VFO. Min Yaesu FT-225RD är ett praktexempel på harmonisk fingerkänsla. Trist med moderna plastrattar som ger mindre känsla av frekvenshantering.

/Sven.
 
Ang rattar på radiogrejer.
Minns en artikel i Amerikanska HAM Radio för länge sen.
Där förespråkade artikelförfattaren att man skulle ha större rattar för att kunna ställa in noggrannare.
Men då gällde det analoga radiogrejer, slutsteg, antennavstämmare, och VFO på riggar med halvdåliga planetväxlar.
Och det må vara sant.

Sen såg jag en IC-R71 försedd med ett tanklock från en bil som med hälp av eltejp etc satt över originalratten.
Jättekladigt och fult, men visst blev det en större VFO ratt....
Så man tar vad man har, /../ och de flesta har ju minst en skrotad bil stående på bakgården, att ta delar från.

Men visst, det finns modena saker med mkt finstegad VFO och stor noggrannhet, som blir trevligare att ratta med en bättre kran....
Och just känslan i att ratta, "jaga med VFO:n", är viktig.


Var finessen finns med att byta ordet bjuda till buda, men besparing av en bokstav förstår jag inte....


Roy
 
Back
Top