VHF antenn på båt

sm6nzb

Well-Known Member
Jag håller på att installera VHF radio i min båt, och funderar lite på vilka kontakter jag ska välja för skarven vid mastfoten. Jag nämnde mina funderingar för Martin som sa att du säkert kunde ha bra tips kring det hela.

Antennen sitter längst upp i masten, och sen letar sig antennkabeln ner genom masten (11,1m) till mastfoten där den på något sätt skall skarvas för att man ska kunna ta av masten på vintern utan allt för mycket trubbel. Sen ska kabeln fortsätta inne i båten till VHF radion (ca 4-5 m).
Kabeln jag har är av dimensionen RG-58 som kom i paket med antennen jag köpte.
Radion har SO-239 kontakter, så där är det PL-259 som gäller vare sig jag vill eller inte och antennen har någon egen modell, det stället jag har valmöjligheter är ju skarven vid mastfoten.
arvid_uhf.JPG

Den enkla versionen är ju att sätta en SO-239 kontakt i däcket och en PL-259 kontakt på kabeln. Jag har en kontakt enligt bilden nedan samt en vanlig press/lödkontakt för kabelmontering.
Du kanske har koll på hur jag ska pressa SO-239 kontakten jag har också? Hylsan är (som synes på bileden) tvådelad där en del är större och täcker utrymmet där centerledaren löds fast. Ska man pressa fast den också? Den har ungefär 0,3mm spelrum (hylsans större innermått är 7,6mm, och cylinern kring innerledaren är 7,3mm) och ytterdiametern på hylsans stora del är 8,5mm.

Sen är ju det där med väderbeständigheten - ytan vid masten utsätts för rätt mycket med väder vind och saltvatten. Jag har små gummihattar till de PL-259 kontakter jag har och man kan ju spä på med vulktejp.
Ett helt annat alternativ skulle ju vara att sätta någon typ av genomföring på däck (det finns ett antal olika gjorda just för ändamålet) och låta skarven sitta under däck där miljön är bra mycket snällare.
Om man ska låta skarven hamna under däck är det ju fördelaktigt att kontakten är liten så genomföringen inte behöver vara så stor. En liten kontakt som jag har sett i VHF sammanhang är FME. Att helt sonika montera en vardera av respektive kön på kabeländarna känns ju som en ganska enkel lösning.

En annan kontakt som dykt upp när jag googlat är N kontakten. Som jag har förstått det är den förlustmässigt ett klart snäpp bättre än PL-259, men de största skillnaderna är ju bra mycket utanför frekvens spektrumet som jag kommer röra mig i. En sak som dock är intressant är att väderbeständigheten är bättre, om jag förstått saken rätt. Hur stor skillnad tror du det är?

Vad tror du? Vilken kontakt ska jag välja? VHF radion sänder med 25W, så det är ju inga väldiga effekter det handlar om. Borde jag kanske snarare investera i en bättre kabel?

vänliga hälsningar,Arvid

NZB: Arvid är en av de som skapat detta forum. Kan vi hjälpa honom?
 
Jag håller på att installera VHF radio i min båt, och funderar lite på vilka kontakter jag ska välja för skarven vid mastfoten. Jag nämnde mina funderingar för Martin som sa att du säkert kunde ha bra tips kring det hela.

Antennen sitter längst upp i masten, och sen letar sig antennkabeln ner genom masten (11,1m) till mastfoten där den på något sätt skall skarvas för att man ska kunna ta av masten på vintern utan allt för mycket trubbel. Sen ska kabeln fortsätta inne i båten till VHF radion (ca 4-5 m).
Kabeln jag har är av dimensionen RG-58 som kom i paket med antennen jag köpte.
Radion har SO-239 kontakter, så där är det PL-259 som gäller vare sig jag vill eller inte och antennen har någon egen modell, det stället jag har valmöjligheter är ju skarven vid mastfoten.
arvid_uhf.JPG

Den enkla versionen är ju att sätta en SO-239 kontakt i däcket och en PL-259 kontakt på kabeln. Jag har en kontakt enligt bilden nedan samt en vanlig press/lödkontakt för kabelmontering.
Du kanske har koll på hur jag ska pressa SO-239 kontakten jag har också? Hylsan är (som synes på bileden) tvådelad där en del är större och täcker utrymmet där centerledaren löds fast. Ska man pressa fast den också? Den har ungefär 0,3mm spelrum (hylsans större innermått är 7,6mm, och cylinern kring innerledaren är 7,3mm) och ytterdiametern på hylsans stora del är 8,5mm.

Sen är ju det där med väderbeständigheten - ytan vid masten utsätts för rätt mycket med väder vind och saltvatten. Jag har små gummihattar till de PL-259 kontakter jag har och man kan ju spä på med vulktejp.
Ett helt annat alternativ skulle ju vara att sätta någon typ av genomföring på däck (det finns ett antal olika gjorda just för ändamålet) och låta skarven sitta under däck där miljön är bra mycket snällare.
Om man ska låta skarven hamna under däck är det ju fördelaktigt att kontakten är liten så genomföringen inte behöver vara så stor. En liten kontakt som jag har sett i VHF sammanhang är FME. Att helt sonika montera en vardera av respektive kön på kabeländarna känns ju som en ganska enkel lösning.

En annan kontakt som dykt upp när jag googlat är N kontakten. Som jag har förstått det är den förlustmässigt ett klart snäpp bättre än PL-259, men de största skillnaderna är ju bra mycket utanför frekvens spektrumet som jag kommer röra mig i. En sak som dock är intressant är att väderbeständigheten är bättre, om jag förstått saken rätt. Hur stor skillnad tror du det är?

Vad tror du? Vilken kontakt ska jag välja? VHF radion sänder med 25W, så det är ju inga väldiga effekter det handlar om. Borde jag kanske snarare investera i en bättre kabel?

vänliga hälsningar,Arvid

NZB: Arvid är en av de som skapat detta forum. Kan vi hjälpa honom?

Jag skulle satsa på en sån här

DFT-N - PROCOM A/S - Coaxial Deck Feed-Through

Den finns visserligen för PL259 oxå men jag skulle satsa på N-varianten

//Johan - SM0TSC
 
Johans förslag på N-kontakten låter vettigt, den so-239 kontakt som visas på bild är nog bättre lämpad för montage i ett chassie.

Jag misstänker när man har lött dit innerledaren borde det finnas en liten teflon (eller plast)-bit format som ett c som placeras över lödpunkten innan man trär på hylsan. Hylsan skall nog inte klämmas ända längst fram, så jag tror inte den kontakten är lämplig för utomhusbruk även om den sitter på insidan av ett däck på båten.

En N-kontakt av bra kvalité är ett bra val.
 
Ett annat alternativ är att helt skippa kontakter i däcksgenomföringen och dra koax + kontakt genom en svanhals. Det finns (har jag för mig) lågprofilgrunkor för just detta. Mindre risk att sparka av en kontakt när det brallar på och ingen risk för kontaktproblem.
 
En N-kontakt av bra kvalité är ett bra val.

Håller med om N-kontakten, den är dessutom vattentät,
väljer du en chucklåst så behöver du bara vulka för syns skull ;)

Biltemas vulktejp (29504) är för övrigt helt okej även om bärfilmen jävlas med en :D
 
Jag skulle överväga att sätta en N-kabelhona för chassiemontage i däcket vid mastfoten och sedan en motsvarande N-kabelhane på kabeln till antennen. Alternativt en tät N-dubbelhona med N-hanar på varje kabelände.

Orsaken är att N-kontakter har ett betydligt bättre väderskydd än UHF-don.
Man blir ändå tvungen att skydda kontakten med vulktejp, eftersom man kan räkna med att skarven sköljs över av saltvatten.

För att skydda kontakterna när skarven är isärtagen finns det särskilda gängade proppar som passar i respektive kontakt.
Det hela kostar en del, men är väl värt investeringen eftersom man får mycket driftsäker funktion.

Det är också viktigt att hindra kabeln från att skavas på sin väg genom masten till antennen. Se till att det finns skydd mot mekanisk åverkan överallt där kabeln kommer i kontakt med omgivningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tänk på att välja N-kontakter med fixerade mittstift! Det finns billiga typer som fungerar hur bra som helst så länge inte kabeln hänger lodrätt!
 
Tack för alla tips! Som jag tolkar svaren så borde jag antingen
  • använda mig av en N-kontakt placerad på däck, gärna med vulk-tejp och/eller gummi strumpa
  • sätta skarven under däck
och tänka på att täcka över kontakterna när de inte används

Jag är lite inne på att sätta skarven under däck, jag har redan en genomföring i pryllådan som ser ut enligt bilden nedan.
142175var.jpg

Vad tycker ni om min idé att använda FME kontakter för att de är så små och smidiga att gnomföringen inte behöver bli så stor?

Tips på inköpsställen på bra och billiga n- respektive fme-kontakter mottages också tacksamt! :)
Kjell & Co säljer FME-kontakter och N-kontakter, men jag gissar på att de är bättre vad gäller tillgänglighet snarare än kvalitet per krona?
 
Enda rådet man kan ge: köp inte på Kjell. Finns ingen anledning att snåla på sådant!

Skall jag ha bra kontaktdon köper jag hellre lite dyrare från någon av de stora typ ELFA eller en återförsäljare av amatörradio. Här i västerås brukar jag handla komponenter m.m. i en butik som för ELFA:s sortiment. Det dom inte har i lager tar de hem på ett par dagar.
 
Back
Top