VHF stör DTV -- var skall jag söka?

SA0CLI

Well-Known Member
Hej!

Jag tittar inte på TV själv, men sonen tittar just nu på Barnkanalen och jag märkte att när jag sänder APRS-beacon (144,800 MHz) eller röst (FM) på en annan VHF-kanal försvinner signalen för TV:n så länge jag sänder (5 W uteffekt från sändaren).

Det är väl 5-10 meter mellan min Slim Jim och gitterantennen för DTV. Den senare signalen går genom en förstärkare och delare till 3 koaxial-kablar varav två går in i huset och passerar kanske 1,5 meter från radioantennen och 30 cm från radions koaxialkabel. Kopplingarna borde i teorin vara HF-täta, men skall verkligen sändningarna störa ut TV-antennens mottagning? Kan det vara så att gitterantennen är extra känslig eftersom den sägs (Kjell & Co igen... :) ) ta emot reflekterade signaler också, alltså sannolikt har en större öppningsvinkel?

Finns det risk att mina sändningar stör grannarnas TV-mottagning också?
 
ANTENNFÖRSTÄRKARE! Roten till problemet... Alla antennförstärkare jag har sett (för konsumentbruk) förstärker
hela vägen från låga VHF till UHF och däremellan finns 2 m. Antennförstärkaren blir helt enkelt överstyrd. Kolla om
förstärkaren verkligen behövs. Om den behövs så sätt upp en bättre antenn.
 
Tack!

Tanken var att kunna ha flera mottagare, vilket jag inte har, så det skulle gå bra att koppla förbi den. Jag har svårt att tänka mig att den behövs för att mata en enda mottagare.
 
Testa även utan förgrening om du har separat sådan.
Jag hade en förgrening monterad i huset när jag flyttade in. Fick störningar på tvn från bl.a. handapparat i samma rum. Tog bort förgreningen, bytte koax från riktigt gammal sådan till dubbelskärmad kabel till tvn. Nu har jag den kabeln samt RG58 parallellt ut genom väggen och har ytterst sällan störningar längre.
 
Länktips:

Coaxial Stub Filters from G4SWX

Jag har byggt några av dessa för bekant med TVI-problem. Speciellt UHF-filtret
är mycket bra (och dämpar även duktigt på 144). Kan man svepa det med en analysator
går det utmärkt att använda handlindade spolar. Appliceras vid antennen innan
ev förstärkare.
 
Särskilt det beskrivna uhf tv bandpass har god effekt om 2m är störkällan. Ganska lättbyggt och har hög dämpning på önskat ställe.
 
ANTENNFÖRSTÄRKARE! Roten till problemet... Alla antennförstärkare jag har sett (för konsumentbruk) förstärker
hela vägen från låga VHF till UHF och däremellan finns 2 m. Antennförstärkaren blir helt enkelt överstyrd. Kolla om
förstärkaren verkligen behövs. Om den behövs så sätt upp en bättre antenn.

Tack!

Jag kopplade precis förbi antennförstärkaren, och nu kan jag både sända APRS-beacon och sända röst med 50 W utan att det stör TV:n.

För att veta vilken sladd som var rätt satte jag mobilriggen och handapparaten på PMR 446 (kanal 6) så att jag kunde ha kontakt med sonen medan jag kopplade ur sladdar. Han fick sitta vid den större riggen medan jag hade handapparaten (med inbyggd ficklampa/LED) med mig.
 
Back
Top