VHF/UHF Diplexer

Jag har teflonkoax(RG316 tror jag) Enda problemet är att jordningen i anslutningen till spolen på UHF-sidan måste göras från 10mm ovanför jordplanet, vilket jag misstänker gör att den inte fungerar som jord?
 
Jag kikade igen på bilden med filtret uppbyggt med benförsedda kondensatorer. Det ser ut som Philips NP0 som bara tål 100 V. Finns även i 50 V utförande. Egentligen borde de brinna upp direkt när 65 W ansluts till filtret och om de inte redan gjort det så gör de det inom kort. Det kan nämligen bli ganska häftiga RF-spänningar i de olika noderna (beroende på impedansnivån) i ett filter och även höga cirkulerande strömmar som denna typ av kondensatorer absolut inte är dimensionerad för att klara av.

Anledningen till att/om filtret beter sig konstigt kan alltså vara att en eller flera kondensatorer gett upp eller är på väg att ge upp. Ibland blir det kortslutning men kapacitansen kan också öka markant eller minska. Luriga fel som är svåra att finna om man inte löder av kondensatorerna och kontrollmäter med kapacitansmeter.

Ett bättre val än Philips NP0 är Silver Mica men de är tyvärr ganska dyra och inte många lagerför dom. Silver Mica tillverkas för olika arbetsspänningar upp till någon kV för standardmodellerna. Jag skulle tro att minst 300 V uppemot 500 V är ett gott val här för 65 W. För filter avsedda för högre effekter brukar man dessutom parallellkoppla flera kondensatorer för att fördela strömmen. Det blir aktuellt redan när man närmar sig 100 W nivån.

Beträffande byggtekniken så har man ganska stora frihetsgrader om kraven bara är att filtret skall fungera "tillräckligt bra". Alltså erbjuda så pass mycket dämpning att sändning i en port inte riskerar att elda upp apparaten i en annan port samt att genomgångsdämpningen inte är för stor. Men skall man verkligen nå hela vägen fram och få ut samma fina värden som simuleringsprogrammen beräknat så gäller det att hålla koll på jordpunkterna, minimera benlängder, välja rätt sorts komponenter, t ex spolar med grov tråd för högt Q-värde. Byggtekniken är viktig. Det är som med allt annat. Det allra sista finliret kräver stora insatser och ju bättre mätinstrument man förfogar över ju tydligare upptäcker man problemen. Man finner ibland också "problem" som inte betyder något i praktiken eftersom de flesta applikationerna är ganska förlåtande. Det kan i början också vara svårt att bedöma vad som är ett äkta problem och vad som inte betyder något.

Att misslyckas och göra fel är annars ett erkänt bra sätt att lära sig mer. Jag har gjort fel sen 1965 då jag så smått började att pilla av bakstyckena på träradioapparaterna. Ju fler fel man hinner med desto bättre så att säga...
 
Jag hade faktiskt lite besvär med att hitta 100v, de fick beställas från utlandet med vissa fraktkostnader. Min enkla uppskattning av spänningen var 65W på 50ohm, och då borde 100v hålla, misstänker dock att filterteknik är på en lite högre nivå än så tyvärr.
 
Jag är nog av meningen att spänningståligheten inte är ett så stort problem,
men däremot strömtåligheten.
Så fysiskt små kondensatorer kan lätt utsättas för HF-strömmar som de inte klarar.
Dock brukar de spricka eller explodera när de överbelastas.

Rent allmänt är jag inte så lite förbryllad över att det inte fungerar.
UHF- eller högpassgrenen kan egentligen bara få sämre dämpning än beräknat
om antingen seriekondensatorerna är för stora,eller parallellinduktanserna också är för stora.
En tredje möjlighet är att det finns en separat väg runt filtret.

Det kan vara befogat att dubbelkolla att värdena på kondensatorerna verkligen är de avsedda, och att ledningslängderna
i själva filtret är kortast möjliga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för all hjälpen!

Jag verkar ha tagit mig vatten över huvudet med filterbygget, man ska nog ha bättre förståelse för elektronik och RF innan man ger sig in i något sådant. Färdig diplexer är beställd.
 
Ge inte upp. Du är nästan i mål nu med alla de tips du fått även om de kanske är svåra att greppa då de spretar i lite olika riktningar. Mekaniken för ditt filter är avklarad så när som att det ev behövs borras några extra hål för att jorda ner kopparlaminatet. Spolarna ser OK ut men du behöver bättre kondensatorer som jag tänkte rota fram i junkboxen åt dig.

Jag ser i call book att du bor strax utanför Lund precis som jag så du kan ju ta med dig filtret hit en dag så fixar vi till det. Även om du nu bestämt dig för att köpa en färdig produkt så kan det kanske vara kul att jämföra prestanda?
 
Tack för dom stöttande orden!, skam den som ger sig...

Jag har bytt ut laminatet mot ett större, och monterat det mot lådan i 8st punkter. Genom att flytta UHF uttaget till sidan kan jag minska ner "längden" till knappt 50mm istället för 80mm.

Nya kondensatorer är beställda, dessa ska klara 1000v/500v. Förhoppningsvis ska detta räcka. Några av dem hittade jag i "silver mica 500v" 2,7/4,7pf. 18pf fick jag tag i keramiska som ska klara 1kv. Dessa har dessutom något längre ben vilket förhoppningsvis gör det enklare att justera spolarna utan att förstöra kondensatorerna.


DSC_0769.JPG
 
Last edited:
Bygget fortskrider, UHF-anslutningen nu flyttad till sidan så att det blir mindre ledningar dit. Kondensatorerna är inte monterade än, inväntar dessa i posten. Mittväggen ska fästas med fler punkter, satte med enbart en ifall den måste flyttas när kondensatorerna sätts på plats.

Förhoppningsvis ska jag nu ha kommit runt dom flesta av problemen. En dummyload för 15W är också införskaffad för att underlätta justeringarna.

Vad tror ni?

DSC_0784_zpsd50db365.jpg

DSC_0783_zpsabad18bb.jpg
 
Last edited:
Det ser bra ut.

Man kan ha synpunkter på byggteknik i det oändliga men behåll meket som det är nu och laborera vidare därifrån.
 
Nu har kondensatorerna av "Mica Silver 500v" modell kommit och är monterade på plats. Inväntar de på 18pf. DSC_0794.JPG

Jag har provat att montera de gamla 18pf kondensatorerna, och justerat in VHF-filtret så att det är förlustfritt(iaf enligt min SWR/PWR-mätare). Det läcker inte igenom något från VHF till UHF vad mätaren kan se iaf. Däremot så är det nästintill omöjligt att justera in UHF-delen. Den släpper igenom 3W(använder en handenhet) och ger SWR 3:1 som bäst, oavsett hur mycket jag drar och trycker i spolarna.

Förmodligen blir det spolar av benen till kondingarna som är lite böjda, frågan är hur hållfasta kondingarna är, man kan göra dessa kortare/rakare om man är villing att stressa dessa lite(smular lätt av sig)

Edit: Testade utan diplexern och handradion ger relativt hög SWR ändå. Kanske bäst att testa med en "riktig" uhf sändare.
 
Last edited:
Det kan vara så att din effektmeter inte fungerar som du tror på uhf. Det är troligen så att dess backeffektmätning "ser" lite av frameffekten och då sabbas din mätni g.
Kör uhf genom din effektmeter mot en 50ohm konstlast och verifiera att den inte påverkas av frameffekten.
 
Du bör vara skeptisk även mot kablar och konstlaster, som KYH skriver gör en testmätning.
 
Jag har tidigare haft lite märkliga fenomone, om jag sänder med min handenhet och använder RG174 mellan radio och SWR-mätare så får jag ett snarlikt fenomen. Om jag däremot sänder med RG213 blir det bättre(inte helt OK dock, på 2m blir det SWR 1:1 men sällan på UHF)

Jag ska rigga upp en fast UHF på 25W och göra lite mätningar och se om jag kan hitta någon felkälla.
 
Är du säker på att du har riktig kontakt och isolation i kontakter och kablage, är där riktiga lödningar eller bara ihoptejjpade kablar?

/ Sven.
 
Tyvärr har problemen fortsatt, UHF-sidan går inte att få rätsida på. Jag införskaffade en begagnad mobil 25W UHF-station(Motorola) som bekräftade att SWR är skyhög. Jag gjorde 3st korta sändningar(<1s) med spolarna i olika längder för att se om det fanns något svar från justeringarna, det gjorde det inte.

Däremot verkar jag ha förstört Motorola radion, den sänder inte tyvärr längre, man lär så länge man lever...
 
Back
Top